Luftfilterbox Yamaha R1

NordFrost

Jag Vet
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 2013
Tjena!
Var och hämta mig en Yamaha R1 -00 i söndags. Idag var jag i garaget och tittade lite närmre på den. Upptäckte att det satt en svetstång fastklämd på den lite grövre slangen (som sitter längst åt vänster om man sitter på hojen) som går in i luftburken. Den var inte klämd så den ströp slangen helt och hållet utan den satt lite löst.
Finns det någon anledning till att den ska sitta där? :va

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
det är väl vevhusvetilationen dom har strypt, kolla om slangen fortsätten rakt ner i motorn..
Då är det bara att ta bort svetstången och glädjas att du fått ett verktyg på köpet=)

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Du får "renare" luft till motorn, är inte så viktigt om den inte har PC eller dyrligt, en del gör det för dom har läst något.

om du håller på att trimma motorn så kan det vara fördleaktigt att ta bort vevhusvet. och avgasrening, blir enklare att ställa in sprutet och få ett bättre A/F värde.

Är det orginal så finns det igen anledning att ta bort..:tummenupp

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vevhusventilationen får man inte strypa då får man ju världens övertryck. Man kan leda om den ner i en catchtank eller låta den mynna ut i ett litet filter som samplar upp oljedimma, men inte strypa den.

Jag tror snarare att det är som på min 06:a. Dvs att det är en slang som går från luftfilterboxen ner till avgasrören för att syresätta avgaserna och göra dem renare. Det är ingen direkt nackdel om jag fattat det rätt annat än att det är omöjligt att mappa bra med det systemet inkopplat. Kan det vara så att hojen mappats och man glömt att ta bort tången?

Man kan plugga den sortens system utan risk, men motorn spottar och bluddrar mer vid avslag på gasen och det slår eld ur avgasrören på min iallafall vid avslag. Det är coolt i tre minuter sedan ledsnar man på smällar och att dämparullen brinner upp i ljuddämparna.

Ta bort den tycker jag.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping