Luftfilterboxens snorkel, RS

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Luftfilterboxens snorkel (där den suger in luften ur 2 st pipor) på min RS är stängd på den ena. Det är ju 2 "pipor" men den ena utav dem är stängd... är det någon form av strypning som det bara är att gröpa ur? Har ni andra också så?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Luftfilterboxens snorkel (där den suger in luften ur 2 st pipor) på min RS är stängd på den ena. Det är ju 2 "pipor" men den ena utav dem är stängd... är det någon form av strypning som det bara är att gröpa ur? Har ni andra också så?

På min är båda två rören öppna.

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91

Jag har två öpnna, så de e väll bara att ta bort den ena så du har båda öppna :tummenupp

För båda ska väll vara öppna ? :rolleyes:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Jag har två öpnna, så de e väll bara att ta bort den ena så du har båda öppna :tummenupp

För båda ska väll vara öppna ? :rolleyes:

Eftersom hans var strypt i röret osv så kanske det är någon slags strypning. Kanske även problemet med att den inte varvar ut. (för lite luft)

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Eftersom hans var strypt i röret osv så kanske det är någon slags strypning. Kanske även problemet med att den inte varvar ut. (för lite luft)

Problemet med att den inte varvar ut försvann i samband med att avgasporten justerades ;). Nu går den riktigt bra, troligtvis som den ska (har dock ingen annan rs att jämföra med) gör 0-100 på runt 7s-7,5s och toppar 170 km/h (på mätaren).

Iaf, fixar det där imorgon efter jobbet så får vi se om den går ännu bättre.

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Problemet med att den inte varvar ut försvann i samband med att avgasporten justerades ;). Nu går den riktigt bra, troligtvis som den ska (har dock ingen annan rs att jämföra med) gör 0-100 på runt 7s-7,5s och toppar 170 km/h (på mätaren).

Vilka strypningar har du tagit bort o vilka finns kvar ? :) För min gör i nuläget bara 150 km/t o ja förmodar att de sitter en strypning kvar i röret(har de numret på ljuddämparen som vissar att röret ska vara strypt). Men allt annat e bortaget :tungan

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj

Ok, men vart ligger nålen bakom det röda?

För min gör typ 160 vid rödmarkering. fast ifs har du ingen katalysator men gör den så stor skillnad?

Känns som min RS går segare nu liksom måste hålla i gasen länge i 5:ans växel från typ 7ooo - rödmarkering.

Men när man ställer in avgasporten är det någon skruv eller något sånt eller är det typ som när man spänner gasvajern ( nåt i den stillen)

När öppnar din avgasport? Min öppnar vid ca 8000 men man kan klippa en sladd så den öppnar vid 7800 (tror jag det va).

BTW vad har du för drevning?

Vilka strypningar har du tagit bort o vilka finns kvar ? :) För min gör i nuläget bara 150 km/t o ja förmodar att de sitter en strypning kvar i röret(har de numret på ljuddämparen som vissar att röret ska vara strypt). Men allt annat e bortaget :tungan

Den borde inte göra 150 om den nu va strypt i röret kanske typ 130-140.

Men jag skulle (och ska) öppna upp som Persson gjorde läs i hans andra tråd.
Tror den hette något med inkopplad avgasport eller nåt i den stillen så ser du bilder osv.

Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj

Den borde inte göra 150 om den nu va strypt i röret kanske typ 130-140.

Men jag skulle (och ska) öppna upp som Persson gjorde läs i hans andra tråd.
Tror den hette något med inkopplad avgasport eller nåt i den stillen så ser du bilder osv.

Okej tack för tippset, o sen föresten vet du vilket sladd som man klipper för att avp.porten skulle öppna sig tidigare ? :)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Okej tack för tippset, o sen föresten vet du vilket sladd som man klipper för att avp.porten skulle öppna sig tidigare ? :)

Har haru en bild på vad som står i verkstads manualen:
avgasporthm8.jpg

Sen om det är en sladd vid ducatiboxen eller om det är en sladd vid en sockerbit vet jag inte

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Har haru en bild på vad som står i verkstads manualen:
avgasporthm8.jpg

Sen om det är en sladd vid ducatiboxen eller om det är en sladd vid en sockerbit vet jag inte

Jaha va bra :tummenupp

Btw så tror ja att ja struntar i o strypa av röret som ja har nu, ja köper istället annat system sen(effektsystem) :) Kan vara bra o ha org.rör ti besiktning o när man ska sälja den sen :tungan

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Men när man ställer in avgasporten är det någon skruv eller något sånt eller är det typ som när man spänner gasvajern ( nåt i den stillen)

När öppnar din avgasport? Min öppnar vid ca 8000 men man kan klippa en sladd så den öppnar vid 7800 (tror jag det va).

BTW vad har du för drevning?
.
Två skruvar vid solenoiden där du kan ställa hur långt in den ska gå och så vid max läge, skruva lite där så förstår du. 7,5 - 8,5mm rekommenderades det till att avståndet mellan "kolven" på solenoiden och solenoiden skulle vara. Då orkade den inte hålla uppe min på höga varv, justerade till runt 4mm och nu går den skitbra.

Vet också att det ska vara en sladd som man klipper, dock säger vissa att det inte händer nåt iaf. Porten öppnar vid ca 8000 för mig med, trots att det står 7800 på ducceboxen.

17/40 drevning.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Två skruvar vid solenoiden där du kan ställa hur långt in den ska gå och så vid max läge, skruva lite där så förstår du. 7,5 - 8,5mm rekommenderades det till att avståndet mellan "kolven" på solenoiden och solenoiden skulle vara. Då orkade den inte hålla uppe min på höga varv, justerade till runt 4mm och nu går den skitbra.

Vet också att det ska vara en sladd som man klipper, dock säger vissa att det inte händer nåt iaf. Porten öppnar vid ca 8000 för mig med, trots att det står 7800 på ducceboxen.

17/40 drevning.

Sitter skruvarna dära vart vajern går in?

OK men gör din 170 vid rödmarkering?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Sitter skruvarna dära vart vajern går in?

OK men gör din 170 vid rödmarkering?
Nix, vid 5000 varv :rolleyes:

Jo, vid rödmarkering.

Skruvarna sitter där vid vajern vid solenoiden ja, där den går in genom metallen som håller i solenoiden, en skruv på vardera sidan av metallen.
Snorkelns skit borta och nu låter den maffigare, främst på låga varv upp till typ 4k rpm. Tror den gick något bättre också, dock marginellt.

Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras