luftintaget Suzuki?

MissEha

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsx600f 1996
Jag är ny här och har efter vintern problem att starta min Suzuki GSX600f från 1996. Batteriet är nytt. Nu har jag fått tips om att använda startspray till luftintaget vid förgasaren. Jag har inte mekat med hoj tidigare då detta enbart är min andra säsong med hoj. Frågan är var jag hittar detta? Är det svårt att göra? Om inte finns det någon i norra stockholmområdet som har lust att hjälpa till med detta?

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Luftintaget hittar du under sadeln, ett hål i plastburken precis under tanken/framför batteriet.

MissEha

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsx600f 1996
Hej Jimmie,
Tack för svaret, ska kika på det senare ikväll. Är det lätt hitta? Vet du/nån hur mycket startspray man borde använda?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hojen borde starta utan startgas om den är frisk med nytt batteri.
Har du något sånär ny bensin i tanken (om inte fyll upp den med ny) så kommer den starta ändå.
Vill den ändå inte tända så använd startgasen måttligt, den ska inte gå igång enbart på gasen.

Edit; Du kan inte missa vad luftburken är och hur den ser ut när du tar bort sadeln/lyfter lite på tanken om det behövs.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Offtast är det stiften som slår igen vid försök till uppstart

Om det inte funkar med startgas så prova att rengöra eller byta stiften

Peter

MissEha

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsx600f 1996
Andersson Turbo - vi bor i samma stad. Lite osäker var jag hittar stiften. Jag testar först med startsprayen ikväll. Jag har hört att om hojen står hela vintern att bensin kan ha svårt att nå fram pga att det har stockat upp sig och att startspray 'rensar'.

Victor - bensinen är inte ny, den har stått hela vintern. Jag kan testa fylla upp tanken full med ny bensin först. Om den fortfarande krånglar testar jag startsprayen.

Last edited:

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Ev. töm förgasarna och sätt bensinkranen på prime en halvminut så du får ned ny bensin.

MissEha

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsx600f 1996
Jimmie - hur sätter jag bensinkranen på prime? Samt hur tömmer jag förgasarna och var hittar jag det? (lite ovetandes .. :-/ )

Tack på förhand

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Börja med startgas. Du köper det på macken eller biltema.
Bara att ösa på. Om man är 2 kan en spruta in i luftburken och den andra försöka starta.

Visst det är säkert gammal bensin, avlagringar mm som jäklas men startgas brukar hjälpa bra.

En del påstår att startgas är inte bra för motorn men det gäller främst den gasen som fanns förr. Det är inte bra för startmotorn att ligga och tugga för länge heller...

Hjälper inte detta fundera då på att kolla stift. tömma förgasare. Byta bensinen mm. Fast med startgas så skall det puttra till oavsett och gör det inte det så har det mer med tändstift eller tändning att göra.
Lite etanol/tröd/k-sprit kan va gott att slänga i tanken om du fått mkt fukt i.

Jimmie - hur sätter jag bensinkranen på prime? Samt hur tömmer jag förgasarna och var hittar jag det? (lite ovetandes .. :-/ )

Tack på förhand

MissEha

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsx600f 1996
Startgasen hjälpte inte igår kväll. Börjar tro att det är tändstiften men jag vet inte var jag hittar dem på hojen samt hur jag byter....

Kneedrag

Guest
Startgasen hjälpte inte igår kväll. Börjar tro att det är tändstiften men jag vet inte var jag hittar dem på hojen samt hur jag byter....

under tanken, fyra kablar som går till tändhattar ryck upp dem och i hålen har du tändstiften.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept