Luftning av bromsar??

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
08
Hoj
RG500/SP-1
Hallå där!

Vet du hur en riktig luftning av bromsar skall gå till????
Visst skulle/borde jag lämna in hojen istället, men jag gillar att göra sakerna själv, men har råkat ut för att frambromsen har ett tomläge de första 3-4 cm när man drar in den.
En mc-firma sade att jag borde byta olja och så är gjort, men slaget består.
När den väl greppar så känns ingen mattning/svampighet. Den tar alltid lika dant, men för långt in mot förr.
Noterade när jag bytte olja att om jag sög ut olja med en inj-spruta, så kom det massor av luft i slangen, men om jag pumpade med bromshandtaget kom det bara olja. Borde jag trycka in oljan från oket och uppåt?

Mvh
Sten
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Inte olja, bromsvätska.

Bromsolja var nått man hade i Citoträngs på 50-talet.

Köp ett sånt här "brake-bleeder-verktyg" så lär du knappast ha problem med luftning av bromsar igen.

$(KGrHqF,!jUE9GfS+cc3BPYpt,E55!~~60_1.JPG

 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Du har helt rätt,
pressa i vätskan i bromsoket och låt vätskebehållaren fyllas på eftersom,
glöm inte att fylla på ifrån samtliga luftnipplar på oken.

det finns flera sätta att göra det på och ett av dom sätten är ju såklart via den utrustning du fick länkad till här ovan,

Lycka till
// Jocke
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
att det kom massa luft när du sög med sprutan kan ju vara för att gängorna på nipplarna är otäta. Dra gängtejp runt gängorna så slutar det nog. Fast tryck bakvägen i stället så slipper du ju det problemet.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Sök i forumet det finns hur mycket som helst om bromsluftning.

Det borde finnas en sticky i mekforumet
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Satsen som nämns ovan är helt klart overkill.
Här kommer två förslag från Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Nummer två behöver du tryckluft till.
Använder själv nummer ett.

Overkill? Näe. Det är en LYX som värnar husfriden! :)

På hojar når man visserligen bromsen från hjulet men vid luftning av bilbromsar är det en sådan lyx att kunna fixa allt ensam utan att ha någon bromspumpare till vem man måste skrika:

Tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - NEJ JAG SA SLÄPP! - tryck igen - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck -släpp - tryck - släpp - SLÄPPP !! (men för i #¤%& !!¤! ! ) - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck ........ Gånger 4 hjul.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Overkill? Näe. Det är en LYX som värnar husfriden! :)

På hojar når man visserligen bromsen från hjulet men vid luftning av bilbromsar är det en sådan lyx att kunna fixa allt ensam utan att ha någon bromspumpare till vem man måste skrika:

Tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - NEJ JAG SA SLÄPP! - tryck igen - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck -släpp - tryck - släpp - SLÄPPP !! (men för i #¤%& !!¤! ! ) - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck ........ Gånger 4 hjul.

Roger that.

Sen beror det ju på vad det får kosta.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Göra inte biltema satsnr2 med trycklyft samma sak som ebay satsen?

Fungerar dessa även om man har ett helt tomt system till att börja med?
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Bara en tanke, på många hojar finns det en justerskruv på själva broms/kopplingsgreppet.
Man skruvar in eller ut den för att öka eller minska avståndet för reglaget att färdas innan det börjar "verka" är nog tänkt för att kunna justera beroende på storlek av handen.
Har du någon sådan justering som du kan pilla på?

När du nypit in reglaget max vad som går, hur mycket har du kvar till styrstången? Detta är egentligen det enda som är viktigt om dom nyper bra i övrigt :fakta

Skick/tjocklek på bromsklossarna påverkar också till viss del i kombination av hur mkt vätska du har i behållaren..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag brukar använda både vanliga tryck/släpp-metoden, en Mityvac och en bromsluftare som drivs av luften i ett reservhjul. Inget av detta funkar dock perfekt utan man får variera lite. jag trodde Mityvacen skulle lösa alla mina bromsluftarproblem men tyvärr inte.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Nu har jag tyvärr aldrig testat att lufta bromsar på en hojj.. MEN det som kan vara viktigt är att pumpa med handtaget lite åxå, även om man trycker underifrån så kan luftbubblor "klibba" fast. Det som händer när man pumpar är att bubblan komprimeras och blir mindre och kan av det släppa och följa med vätskan.
Om man pumpar som vanligt, så se till att du har behållaren som ett "vattenlås" dvs att du har slangen nere i vätskan hela tiden så det inte kan komma in luft baklänges. Och såklart: stäng luftaren innan du släpper handtaget, annars drar den in luft via gängorna.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
För mig funkade Biltemas billaga tryckluftsluftare hur bra som helst!! Prisvärd och som sagt hade inga problem att få stuns i handtaget varken på Superduken eller gamelhondan:yoparty
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om det inte fjädrar när bromsen väl tar, då är inte problemet knutet till luft i systemet!
 

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
08
Hoj
RG500/SP-1
Tack för alla tips, men jag saknar svar på varför frambromsen har ett tom/frislag på 3-4cm?

Vore det luft i systemet så borde väl bromsen vara svampig?

UnderDog
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top