Luftning av bromsh*lvete

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Hej alla glada i solskenet!

Har stått ute nu några timmar och pumpat bakbromsen så jag har ont i ryggen nu. Det hela började när ja bytte däck. Jag tog av bakdäcket från hojjen, fixade det på det nya. Men sen när jag bromsade så hade bromsen helt plötsligt blivit fjädrande och tog knappt inte ett skit. Jaha nu har det väl kommit luft i systemet, men hur då? I vilket fall så kollade jag runt på sporthoj och luftade systemet enligt anvisningar. Efter 2 timmar och 2-3 dl bromsvätska slut så tänkte ja, nu skiter ja i det här. Verkar ju inte hända ett dyft!

Någon som vet vad jag bör göra?

Last edited:

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Mycket lustigt.?!

Du håller väl inne bromspedalen under tiden du lossar och spänner åt nippeln igen? Sen kan du släppa och bygga upp nytt tryck?

Går inte misslyckas om man gör rätt...
Kollat så inte slangen läcker???

Annars vet jag inte. skivan kanske inte sitter mitt emellan beläggen utan du fått skivan klämd mellan kolven och baksidan av belägget, men så dum kan man väl inte vara :va

//200+

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
200+ skrev:
Mycket lustigt.?!

Du håller väl inne bromspedalen under tiden du lossar och spänner åt nippeln igen? Sen kan du släppa och bygga upp nytt tryck?

Går inte misslyckas om man gör rätt...
Kollat så inte slangen läcker???

Annars vet jag inte. skivan kanske inte sitter mitt emellan beläggen utan du fått skivan klämd mellan kolven och baksidan av belägget, men så dum kan man väl inte vara :va

//200+

Hehe, nepp skivan sätter rätt mot beläggen. Japp jag gör så.

Jag öppnade först behållaren där man häller i vätska och har den öppen hela tiden och fyllde efterhand på med ny vätska. Stod och trampade på pedalen cirka 30 grr, håller den nere, öppnar nippeln, ut rusar bromsvätska genom slangen jag satt på nipeln, sen när det tar stop stänger jag den, sedan lyfter jag pedalen och börjar trampa på nytt igen.

Det är väl rätt? Helt jävla mysko är det i alla fall =((

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ja det är rätt. Kollat så slangen sitter åt som den ska, så det inte läcker där? Bort med oket och riv isär, kanske dags att byta en kolvpackning..

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Esquina skrev:
Hehe, nepp skivan sätter rätt mot beläggen. Japp jag gör så.

Jag öppnade först behållaren där man häller i vätska och har den öppen hela tiden och fyllde efterhand på med ny vätska. Stod och trampade på pedalen cirka 30 grr, håller den nere, öppnar nippeln, ut rusar bromsvätska genom slangen jag satt på nipeln, sen när det tar stop stänger jag den, sedan lyfter jag pedalen och börjar trampa på nytt igen.

Det är väl rätt? Helt jävla mysko är det i alla fall =((

Helt rätt!

sorry Jag kan nog inte hjälpa dig då. Tyvärr :confused:

//200+

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
cRoC skrev:
Ja det är rätt. Kollat så slangen sitter åt som den ska, så det inte läcker där? Bort med oket och riv isär, kanske dags att byta en kolvpackning..

Daaaaaaah! Ja orkar fan inte... hur kan allt hända bara man lossar däckhelvetet?? Största skithojen yao! Kolla så att vilken slang sitter?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Äsh riva isär ett bromsok är inga problem alls. Själva slangen mellan pedalen och oket, kolla så den sitter bra i kopplingarna.

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
cRoC skrev:
Äsh riva isär ett bromsok är inga problem alls. Själva slangen mellan pedalen och oket, kolla så den sitter bra i kopplingarna.

Måste man inte ta bort axeln som går genom däcket för att få loss oket? Men det lustiga är ju att bromsen fungerar bra innan, så man tycker ju inte det borde vara nått med slangarna.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nej det verkar konstigt om du måste ta bort bakaxeln för det. Brukar bara vara 2 bultar.

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
cRoC skrev:
Nej det verkar konstigt om du måste ta bort bakaxeln för det. Brukar bara vara 2 bultar.

För att ta bort hela behöver jag ta bort bakdäcket, men för att dela oket kanske det är två bultar... aja går ut o kollar, så fult väder är det ju inte :tuttar

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
cRoC skrev:

Sådär, nää det va själva staget som sitter med bromsoket som satt med en axel genom däcket. Själva oket sitter som du sa med två muttrar. Nu tog ja iaf den det och pumpade ihop det och det va inga problem, den blev hård o så, bände upp det igen med skruvmejsel och satte på det igen.

Nu funkar det bra igen! =) Men det är en grej ja undrar över nu, själva oket sitter liksom lite löst, inte för att jag inte skruvade dit det ordentligt utan löst när man ruckar på det. När man trampar i bromsen sitter det hårt. Ska det vara så?

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Esquina skrev:
Sådär, nää det va själva staget som sitter med bromsoket som satt med en axel genom däcket. Själva oket sitter som du sa med två muttrar. Nu tog ja iaf den det och pumpade ihop det och det va inga problem, den blev hård o så, bände upp det igen med skruvmejsel och satte på det igen.

Nu funkar det bra igen! =) Men det är en grej ja undrar över nu, själva oket sitter liksom lite löst, inte för att jag inte skruvade dit det ordentligt utan löst när man ruckar på det. När man trampar i bromsen sitter det hårt. Ska det vara så?

jepp dom sitter lite löst

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...