Lufttryck i däck gata kontra bana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
När jag kört bil på bana brukar jag tömma ut luft ur däcken eftersom den expanderar på grund av värmen. På motorcykel har jag struntat i det. Är väl helt enkelt för långsam för att märka någon skillnad :va

Hur som helst. Vilket lufttryck bör man ha vid körning på gata? Brukar ni glada amatörer släppa ut luft ur däcken när ni deltar i bankörningar?

Många säger att man alltid ska ha lägre tryck på bana, oavsett däck, vilket jag anser är fel. Däck anpassade för bana, slicks och skurna slicks, har en annan stomme som gör att man kan ha lägre tryck. Gatdäck blir alldeles för mjuka om man kör med ett för lågt tryck, och har då en tendens att överhetta. Däcken är gjorda för att fungera inom ett visst spann, temp, tryck, fukt osv. Att köra tex ett Pilot Power med 1,7kg när det är tänkt att man ska ha ca 2,5 i "racingtempo" på bana är ungefär lika fel som att använda slicks med 2,5kg på semestern.

Den allmänna gaslagen säger att trycket stiger med 0,1 bar per 10 grader.

Har du ett gattryck på säg 2.5 fram och 2,9 bak vilket är normalt och asfalten är 30 grader, vilket inte är helt ovanligt en varm sommardag, så kommer däcket kanske att nå 60-70 grader C vid lite inspirerad körning på bana.
Det innebär att för att nå det rekommenderade trycket så får du sänka lufttrycket 0,3-0,4 bar (motsvarar 30-40 grader C) Då har du samma tryck som rekommenderas men kompenserat för temperaturen i däcket.

Ett racedäck är konstruerat på ett annat sätt och bär köras för att nå en temp på 80-90 ända upp till 110 grader. Det är inte alla som klarar av att köra så hårt att man når dessa temperaturer vilket innebär kallavrivning och dålig ekonomi. Är man inte så snabb som krävs för dessa däck så är det bättre att köra med sportiga gatdäck.

Många säger att man alltid ska ha lägre tryck på bana, oavsett däck, vilket jag anser är fel. Däck anpassade för bana, slicks och skurna slicks, har en annan stomme som gör att man kan ha lägre tryck. Gatdäck blir alldeles för mjuka om man kör med ett för lågt tryck, och har då en tendens att överhetta. Däcken är gjorda för att fungera inom ett visst spann, temp, tryck, fukt osv. Att köra tex ett Pilot Power med 1,7kg när det är tänkt att man ska ha ca 2,5 i "racingtempo" på bana är ungefär lika fel som att använda slicks med 2,5kg på semestern.

Beror väl som TS oxå säger, hur hårt man kör på bana? :va
Varm luft expanderar, det kan vi nog vara överens om.

Själv ingen expert, men följer de rekomendationer jag får från instruktörer. Har normalt på gata runt 2.1-2.2 fram och 2.4-2.5 bak, och på bana 1.8-1.9 fram och 2.0-2.1 bak.

"Rekomenderat" från tillverkare ligger ofta högre, t.ex. 2.5 fram och 2.9 bak, då ofta med tanke på last/passagerare.

"Det beror på" är väl helt enkelt det korrekta svaret... :D

Den allmänna gaslagen säger... mer bra text...

Faan, du sa det ännu bättre! :)

Last edited:
Vad man har för däcktryck beror främst på vad man har för däck och hur man kör...
Jag brukar köra 2,3 fram och 2,5 bak på gata men jag säger inte att du också ska göra de, utan det är vad jag tycker funkar bra på dom däcken jag har och så som jag kör..

Beror väl som TS oxå säger, hur hårt man kör på bana? :va
Varm luft expanderar, det kan vi nog vara överens om.

Själv ingen expert, men följer de rekomendationer jag får från instruktörer. Har normalt på gata runt 2.1-2.2 fram och 2.4-2.5 bak, och på bana 1.8-1.9 fram och 2.0-2.1 bak.

"Rekomenderat" från tillverkare ligger ofta högre, t.ex. 2.5 fram och 2.9 bak, då ofta med tanke på last/passagerare.

"Det beror på" är väl helt enkelt det korrekta svaret... :D
Naturligtvis är det så! Kör man runt 3 min/varv på Gelleråsen så behöver man nog inte fundera så mycket på däcktrycket :)

Men fortfarande är jag skeptisk till att ha lägre tryck, jag fick då problem med överhettning när jag sänkte. Vilket jag iofs fick med normalt lufttryck också, men långt senare. Fast jag ska å andra sidan ha 2,5 både fram och bak enligt boken.

Naturligtvis är det så! Kör man runt 3 min/varv på Gelleråsen så behöver man nog inte fundera så mycket på däcktrycket :)

Men fortfarande är jag skeptisk till att ha lägre tryck, jag fick då problem med överhettning när jag sänkte. Vilket jag iofs fick med normalt lufttryck också, men långt senare. Fast jag ska å andra sidan ha 2,5 både fram och bak enligt boken.

Japp :tummenupp

På en bandag med instruktörer får man bra tips om man frågar, vettigt att börja med vanligt gattryck om man är "ny", sen kan man ju enkelt be instruktören om råd beroende på hur hårt man kör, och även kolla med en lufttrycksmätare (som de ofta har på plats att låna). Det gjorde jag senast på Sviestad :)

Hjälpsamma små rackare, de där instruktörerna... :D

Tack för bra svar. Jag har Pirelli Dragon Supercorsa Pro. Det är inte mönstrat ända ut i kanterna. Vill minnas att det är street versionen på gummiblandning, men kan ha fel på den punkten. Har som sagt inte brytt mig om att justera däcktrycket nämnvärt. På de flesta bandagar kör man ju oftast ca 1 ggr per timme i ungefär 15- 20 minuter per pass. Kan tänka mig att man byggt upp mycket mer värme i däcken om man kört längre pass och dessutom pressat däckmaterialet hårdare än vad jag gör. Har som sagt inte upplevt att jag haft behov av att tömma ut luft ur däcken. Gått på rekommenderat tryck från tillverkaren.

På min bil däremot pressar jag däcken tillräckligt hårt för att det ska vara lönt att tömma ut luft. Kör med r-däck och där har jag upplevt hur viktigt det är att hålla koll på däcktryck såväl på kalla som varma däck.

Detta har fått mig att fundera på om jag kanske rent av skulle vara lite petigare när det gäller däcktrycket på motorcykeln. Jag ska ta med en tryckmätare och mäta efter ett pass nästa gång för att se hur mycket trycket ökat av värmen. Tyvärr har jag ingen temperaturmätare. Vore intressant att kolla hur mycket värme man bygger upp i däcken som en glad amatör.

Detta har fått mig att fundera på om jag kanske rent av skulle vara lite petigare när det gäller däcktrycket på motorcykeln. Jag ska ta med en tryckmätare och mäta efter ett pass nästa gång för att se hur mycket trycket ökat av värmen. Tyvärr har jag ingen temperaturmätare. Vore intressant att kolla hur mycket värme man bygger upp i däcken som en glad amatör.
Elfa hade iaf för något år sen en ir-mätare som kostade nån hundring bara. Jag inhandlade en sån och är nöjd. Den kanske inte har samma precision som en Fluke-mätare för 123984 biljoner, men den duger nog för oss :)

Tack ett uttömmande svar. Du borde veta antar jag.

Tolkar jag det rätt kan jag alltså sänka däcktrycket något på mina däck och att man även på vanliga däck kan sänka trycket något men ska passa sig för att sänka allt för mycket då däckstommarna inte är anpassade för det.

JP!!:tummenupp

Det handlar inte först och främst inte om vilket tryck man skall ha, i första handlar det om vilket däck man kör på bana med!!:krama

Gatdäck (bortsett från gatgodkända sk skurna racedäck som absolut går att köra med lågt tryck) är inte avsedda att köras med med mindre lufttryck än vad som rekommenderas av respektive däckstillverkare pga av dess uppbyggnad av däcks stomme - dock har tex Dunlop i år släppt ett nytt däck som heter Sportsmart, ett renodlat gatdäck med Ntec teknologi i bakdäcket som möjliggör att man i bakdäcket går så lågt som 1.5-1.8kg kalltryck i bakdäcket och runt 2-2.1kg fram samt deras 211GP Racer som är det närmaste du kommer ett racerdäck för gata som dessutom har Ntec i både fram och bak (men fortfarande lättuppvärmt på gata) och därför kan köras med 1.5-1.8kg bak och 1.9kg fram!!

Men visst vet jag folk som till trotts detta sänker sina däckstryck på andra däck vid bankörning och detta till trotts att stommarna ej är gjorda för detta med större slitage som resultat och vid ett par tillfällen även trasiga stommar som resultat - bättre grepp?? mer psykologiskt än rent grepp skulle jag vilja påstå - dock rekomenderar jag INTE att man kör med 2.5-2.9kg fram och 2.9kg bak på bana men heller ej heller under 2kg med ett renodlat gatdäck om INTE tillverkaren har godkänt detta!!:krama

Ett par av däckstillverkarna hävdar själva att man bör sänka en bit för bankörning.

Har dem fel? vet dem inte hur deras egna däck fungerar?

Sedan har det ju med körstil, hojen i sig, inställningar på dämpare och mycket annat.

Men jag måste själv erkänna att jag lyfter på ögonbrynen när jag träffat en del som har 1,7 i ett renodlat gatdäck.

Personligen går jag inte under 2 bar KALLTRYCK normalt sätt då jag tycker mig känna att hojen börjar bete sig otrevligt. På de gatdäck jag haft. psykiskt eller ej. (haft 1.9 fram någon gång men mer av den anledningen att jag släppte ut lite mkt och inte haft luft någonstans och det har fungerat tillräckligt trots allt.)

Hoztic hur mkt sänkte du då?

Bra formulerat/tänkt tycker jag.

Tack ett uttömmande svar. Du borde veta antar jag.

Tolkar jag det rätt kan jag alltså sänka däcktrycket något på mina däck och att man även på vanliga däck kan sänka trycket något men ska passa sig för att sänka allt för mycket då däckstommarna inte är anpassade för det.

Last edited:
En fundering/fråga som gäller gatdäck och storbana

Kan man inte göra så att:
- Innan man åker iväg till en kurs/bankörning passar man på att mäta trycket i däcken efter en "normal" gatkörning, därmed ser man hur mycket trycket ökar en vanlig dag och får då en tryckskillnad utifrån kalla däck och det tillverkaren rekomenderar

Efter att ha kört ett pass på banan direkt mäta lufttrycket för att få ett begrepp om hur mycket det stiger utifrån sin egen körning och temperaturen i backen.

Därefter sänker man trycket till det som blev vid den vanliga gatkörning.
Det borde ju vara i närheten av det tryck som tillverkaren tänkt sig

På min Sprint skall jag ha 2,4 fram och 2,9 bak (Michelin Power 2CT), förvisso med kalla däck men jag upplever att däckslitaget längst ut är större än vad jag förväntat mig. Jag har åkt mindre 100 mil, på denna omgång däck, på kursdagar och jag är snart nere på slitage-markeringen. Ingen av dagarna har det varit speciellt varmt i luften, nu senast max 10 grader och däcken har inte överhettat. Nästa gång på storbana funderar jag på att testa min lilla "tes".

Vad säger ni? Är jag ute å cyklar...? eller kan det vara en framkomlig väg till att få någorlunda rätt tryck i däcken under en dag på storbana?

Kan man inte göra så att:
- Innan man åker iväg till en kurs/bankörning passar man på att mäta trycket i däcken efter en "normal" gatkörning, därmed ser man hur mycket trycket ökar en vanlig dag och får då en tryckskillnad utifrån kalla däck och det tillverkaren rekomenderar

Efter att ha kört ett pass på banan direkt mäta lufttrycket för att få ett begrepp om hur mycket det stiger utifrån sin egen körning och temperaturen i backen.

Därefter sänker man trycket till det som blev vid den vanliga gatkörning.
Det borde ju vara i närheten av det tryck som tillverkaren tänkt sig

På min Sprint skall jag ha 2,4 fram och 2,9 bak (Michelin Power 2CT), förvisso med kalla däck men jag upplever att däckslitaget längst ut är större än vad jag förväntat mig. Jag har åkt mindre 100 mil, på denna omgång däck, på kursdagar och jag är snart nere på slitage-markeringen. Ingen av dagarna har det varit speciellt varmt i luften, nu senast max 10 grader och däcken har inte överhettat. Nästa gång på storbana funderar jag på att testa min lilla "tes".

Vad säger ni? Är jag ute å cyklar...? eller kan det vara en framkomlig väg till att få någorlunda rätt tryck i däcken under en dag på storbana?

Det där med varmtryck är lite knöligt. Eftersom temperaturen varierar väldigt kraftigt så är det svårt att bedöma varmtryck. Vid mätningar så har jag sett temperaturen sjunka 7-8 grader bara mellan två kurvor för att sedan stiga dessa 7-8 grader i kurvan efter. Bara på det du slår av och åker in i depån så kan temperaturen sjunka rejält så när du väl mäter i depån så är det inte ett relevant värde.

Om du upplever mycket slitage på hårdpumpade däck på kall asfalt så beror det förmodligen på så kallad "kallavrivning" dvs däcket får ingen värme i stommen men ytan på däcket blir i princip överhettat och börjar kavla av. Med för högt tryck får du ett litet "footprint" och det gör att det lätt blir överhettat.

En anledning till att sänka trycket är för att få mer rörelse i gummit, dvs skapa värme i hela däcket, en annan anledning är att få ett större "footprint" och då får du både mer fäste men också en större yta som belastas och slitaget minskar som följd.
Men precis som Fürstenhoff säger så är det viktigt att inte sänka till "racetryck", det klarar inte stommarna.

Jag har i många år kört 0,3-0,4 bar sänkning på ett gatdäck och då kan det hålla flera dagar på bana, med ett jämnt och fint slitage.

Bifogar utdrag från Metzeler med tryckrekommendationer (obs varmtryck). Man säger att även nya M5 kan användas med samma tryck dock bör det beaktas att dom inte tycker om högre bantemp än 35°C

När det gäller övriga gatdäck typ PilotPower har jag laborerat en del och kommit fram till att man inte bör gå under 2,3bar fram/bak i kalltryck. Detta gäller min körstil på mina hojar...

Bifogat

• racetec.gif
    racetec.gif
    34.6 KB · Visningar: 487
Jag har i de flesta år jag kört använt fd rennsport och supercorsa samt nuvarande racetec på både gata och bana. Förra säsongen var den första på gata med "gatdäck (-dunlop roadsmart)
Däcktryck kan man bli tokig på, har försökt få svar från kloka människor utan resultat. De flesta har sagt runt 1.9 kg på racetec på bana, men jag får bättre fäste och däcken håller längre med ett par hekto mer.
Ju mer jag har sänkt, desto slirigare har det blivit och däcken har fått ful slitbild.
Omvänt körde jag på för mig normala 2.1kg på gata med mina roadsmart, men hojen kändes opålitlig och jag höjde till 2.7 som de flesta gatdäck ligger runt och det blev stor skillnad.
Det är en djungel med däckstryck, jag föreslår du provar dig fram vad som passar din körning, var inte rädd att testa.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick