Luftvärmepump isar igen.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tjeeena, finns säkert nån som kan lite luftvärmepumpar där ute.
har en modell värre från ivt som isar igen.
känns som den blitt sämre efter ca 3 år för att sen gå lite utför.
är värst när de närmar sig nollstrecket men vid -20 inte lika farligt. är väl annat med lite fukt i luften.
får dra några liter varmvatten på den varannan dag el tredje när de är som värst.
har haft lite "experter" här som inte hitta nå fel men de va i höstas.
dom gjorde ren den rejält då han sa de kan bli lite fel tryck och isning som följd samt att dom ändra lutning på den men visste de inte va de då isningen börjar runt flänsarna på ena sidan. sedan lite baktill bakom plastgallret. väntar man för länge så isar de även på insida efter kanterna. de är inte i botten och inga hål igensatta.
nån som har nå tips vad man kan kika på?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har samma skit här på min gamla IVT som flyttades till garaget, rätt gasmängd, etc.
Nya pumpen från Mitsubishi (FH35) på kåken bara dundrar på, helt oberörd, nada isproblem.

Jag har tyckt mig se att det isar igen i avrinningen, och då bygger det fort...så planen är att försöka fippla dit en sådan värmeslinga man har i hängrännor...en vacker dag.

Frågan är hur mycket sämre pumpen lirar igenisad...
 

Tjita1

Guest
Brukar sitta en värmeslinga i tråget när dom är nordenanpassade, men med tanke på att det är en IVT tycker jag den borde ha det redan..? Sen är det bara att ställa typ en murarbalja under och tömma med jämna mellanrum när den börjar bli full. Olja eller vaxa insidan så släpper isblocket fint, sen kan du bygga igloos hela vintern. :)

För den avfrostar väl förångaren som den ska? På luft-/luftare brukar det ligga ett tidsintervall styrt av utetempen, lite fusk mot stora luft-/vattenmaskiner som brukar basera den på typ suggastemp eller nåt i den stilen, men det funkar. Dock hjälper det inte vad den avfrostar om tråget isar igen, då kommer det bygga på ändå.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
den har värme i botten, är som sagt inte där den isar igen utan på sidorna på flänsarna där de börjar. helst ena hörnet,
nåt borde va fel eftersom den funka från början.
den frostar av med lite jämna mellanrum.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
den har värme i botten, är som sagt inte där den isar igen utan på sidorna på flänsarna där de börjar. helst ena hörnet,
nåt borde va fel eftersom den funka från början.
den frostar av med lite jämna mellanrum.

Låter som den går med för lite fyllnadmängd, vilket leder till en för låg förångningstemperatur. Det gör att du får ett väldigt kallt köldmedium i förångarens (utedelens batteri) inlopp men som väldigt snabbt blir överhettat. Kort sagt blir bara en liten del av förångaren väldigt kall vilket leder till is just på detta område).

Första problemet med köldmediebrist är att värmepumpen inte arbetar med optimala trycknivåer, du får sämre COP. Att du för ojämn påfrostning är ett symptom.

Prova att stäng av aggregaten i några timmar. Blanda lite såpa-vatten och försök hitta läckaget. Du kommer nog att hitta dessa hos någon av flare-kopplingarna. Det sitter två i direkt anslutning till utedelen och två stycken ut från innedelen. Att läckagesöka med såpvatten under drift kan vara svårt då det köldmedium som läcker ut under högt tryck gärna blåser igenom såpa-vattnet istället för att bilda bubblor.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dom kolla på servicen och de va för högt tryck sa dom, pga av att den va skitig.
kolla efter rengöring och då va de bra tryck igen. men jag tycker den blitt sämre med åren så de låter som du säger men man måste ju tro dom som kan och kollat den. :confused:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
dom kolla på servicen och de va för högt tryck sa dom, pga av att den va skitig.
kolla efter rengöring och då va de bra tryck igen. men jag tycker den blitt sämre med åren så de låter som du säger men man måste ju tro dom som kan och kollat den. :confused:

Funkar ac läget?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
japp el iaf i sommras funka de och problemet har ju vart längre
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
dom kolla på servicen och de va för högt tryck sa dom, pga av att den va skitig.
kolla efter rengöring och då va de bra tryck igen. men jag tycker den blitt sämre med åren så de låter som du säger men man måste ju tro dom som kan och kollat den. :confused:

Filtret till innedelen ser okej ut? Om fallet är så tycker jag du ska blanda lite såpa-vatten och kolla om du har ett läckage.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top