Lunda vägen mot gottröra är död

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Åkte för några dagar sedan lundavägen ner mot gottröra. Håll på att klota ordentligt. De har asfalterat långa och höga bitar längs med vägen på båda sidorna hela vägen. Kanterna är höga och tvära. Inte nog med det så har man även asfalterat tvärs över vägen med en mini vägbula i flera kurvor. Dessa ser ut som skuggor i backen men får förare och hoj att lätta ordentligt. Inte någon skylt om att det finns bulor eller ojämnheter.
Fyller rekvisiten för framkallande av fara för annan klockrent borde ge fängelse för den ansvarige.
Så ta det lugnt (förmodligen därför de har "lagat" vägen så) när ni åker där.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Som vanligt är skyltning en skyldighet, det är böter på att inte sätta ut skyltar! Konstigt att svevia slarvar med det så ofta!

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Inte första gången Svevia tabbar sig. Körde själv omkull på rullgrus som blev över efter en snabellagning. Enligt lag ska det skyltas för löst grus och sopas upp senast 48(?) timmar efter färdigt arbete. Vilket jag upplyste Svevia om Fick ungefär tillbaka "Fuck you vi har sopat upp och det var ditt fel, detta beslut går inte att överklaga men ni kan stämma oss via tingsrätt" Det sorgliga är väl att jag både har bilder och film som visar att där är överjävligt med grus i hela kurvan:huvet:huvet:huvet

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Åkte en runda förra veckan på en lånad ZX10R. Kan bara konstatera att det mesta norr om Upplands Väsby var förstört. Vägen från Hargs bro bort mot Markim och upp mot Lunda var full med spannmål (förutom tre möten med fem meter breda skördetröskor som tappar detta spannmål...!). Ovan nämnda väg mellan Lunda och Gottröra var full med ojämna och dessutom oljiga lagningar. Och den lilla kurviga vägen från Gottröra upp mot Rånäs var full med lösgrus efter ett ytterst taffligt klistra-och-grusa jobb. Skulle precis svänga in på denna väg när jag stoppades av en mötande motorcyklist. Han hade precis gått omkull på en av dessa grusfläckar...

Så nu har väl den sura jävla fårbonden fått den tystnad han vill ha.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
I Sverige finns varken kunnandet eller viljan att ordna bra vägar.
Bara att dra tiil Italien eller Tyskland, där är det inga snabellagningar eller dåligt lagade
potthål:mad:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Inte första gången Svevia tabbar sig. Körde själv omkull på rullgrus som blev över efter en snabellagning. Enligt lag ska det skyltas för löst grus och sopas upp senast 48(?) timmar efter färdigt arbete. Vilket jag upplyste Svevia om Fick ungefär tillbaka "Fuck you vi har sopat upp och det var ditt fel, detta beslut går inte att överklaga men ni kan stämma oss via tingsrätt" Det sorgliga är väl att jag både har bilder och film som visar att där är överjävligt med grus i hela kurvan:huvet:huvet:huvet

Jag har råkat ut för samma sak. I mitt fall hade de när de väl höll på med reparationerna satt upp skyltar för "varning för stenskott". När jag senare brakade förbi med hojen ett 3-4 dagar senare gick det åt h-e. Fick precis samma svar som du trots bilder.
Svin, riktiga ärkesvin, som inte överhuvudtaget bryr sig om människor är vad de är. Hur kan man annars laga, underhålla och rengöra vägar som de gör.
Gissa hur det skulle gå för en centrumägare om en kund råkade halka på nytvättat golv där det inte fanns varningskyltar... Skillnad på folk och folk.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har råkat ut för samma sak. I mitt fall hade de när de väl höll på med reparationerna satt upp skyltar för "varning för stenskott". När jag senare brakade förbi med hojen ett 3-4 dagar senare gick det åt h-e. Fick precis samma svar som du trots bilder.

Du har alltså kört förbi stället några dagar tidigare och vet vilka vad som är utfört. Du litar alltså blint på att nu är allt ok för att skyltarna är borttagna, (kan för den delen vara borttagna av vem som). Hade känt mer sympati om du kom ovetandes.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Du har alltså kört förbi stället några dagar tidigare och vet vilka vad som är utfört. Du litar alltså blint på att nu är allt ok för att skyltarna är borttagna, (kan för den delen vara borttagna av vem som). Hade känt mer sympati om du kom ovetandes.

Var inte ute efter att få din sympati alls, om du nu känner att du vill ge ut den.
Men jag kanske var lite otydlig, jag körde bil 1:a gången och upplevde inte att det var grusigt.
När jag sedan kom med hojen 3-4dgr senare när skyltarna varit borta drygt tre dagar, i skymningljus, så han jag inte mer än nudda bromshandtaget så låg jag ibacken. Istället för några kvarglömda "stenar" så var där fullt med fint grus i samma grundfärg som asfalten.

Dyrköpt läxa.

Kan inte du berätta om att du någon gång kanske gjort något där du inte hade med alla variabler i huvudet INNAN händelsen inträffade? Lugn - du behöver inte för det är mänskligt att fela
.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag tycker det verkar som om den senaste månaden, så har dom lagat med grus lite överallt runt om i landet.
Mycket grus på vägarna nu jämfört med i somras. Jag har råkat ut för det på ett flertal ställen i sthlm sista veckorna. Samt att Jag körde till Flen förra veckan, där låg det högar med grus vid ca. var hundrade meter

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det verkar som om den senaste månaden, så har dom lagat med grus lite överallt runt om i landet.
Mycket grus på vägarna nu jämfört med i somras. Jag har råkat ut för det på ett flertal ställen i sthlm sista veckorna. Samt att Jag körde till Flen förra veckan, där låg det högar med grus vid ca. var hundrade meter

Här i söder så hivade de på allt grus i början av säsongen istället. Inte innan, utan just precis i början av hojsäsongen. :tummenupp

Bara att dra tiil Italien eller Tyskland, där är det inga snabellagningar eller dåligt lagade

Jodå, kunnandet finns, men inte ekonomin.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan inte du berätta om att du någon gång kanske gjort något där du inte hade med alla variabler i huvudet INNAN händelsen inträffade? Lugn - du behöver inte för det är mänskligt att fela
.

Av barmhärtighetsskäl låter jag bli. Internettet skulle bli överfullt och var skulle t ex du då få vädra dina erfarenheter? Vurpar mest stillastående numera, väldigt ocoolt.

Sorry om det lät drygt men kopplar man inte ihop de här omständigheterna som motorcyklist? Kan ju förklara varför man ser så nonchalant på problemet från berörda instanser samt bristen på förståelse från den betydligt större trafikantgruppen bilister.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Och det är inte så värst många tjälskott heller...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och det är inte så värst många tjälskott heller...

...men Norge då? De torde ju ha väl så mycket problem som vi. Ok för att jag kört på dåliga vägar där men nästa gång/år man kommer har de rivit upp den och lagt nytt. Sällan några snikiga lappningar. Körde där ganska frekvent under några år och vi hann iaktta det där då man hittade sina favoritstråk. En annan grej är att deras kantgrus stannar där den ska vara...i kanten. (På sina ställen har de 1 dm höga kanter, jag vet).

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Precis samma erfarenhet. De vet att väldigt få riskerar att få betala för att möta deras juristkader i rätten för att vinna tillbaka självrisken. Försäkringsbolagen betalar utan att ta striden, för vi betalar ändå via våra premier...

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1989
Va väl rätt uppenbart att första gången inte va med hojen, och inte fan tar vem som helst bort skyltar bara så där :7peta

/J

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va väl rätt uppenbart att första gången inte va med hojen, och inte fan tar vem som helst bort skyltar bara så där :7peta

/J

Såvitt jag har förstått så anser Svevia att skyltarna bara behöver stå uppe 4 dagar, för sedan har gruset försvunnit från vägen. Det är en person jag känner som jobbar på Svevia som sagt det.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC