Lunda

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Vad är det som gäller för Lundarakan nu för tiden?

Tänkte åka ut och "busa" lite och träna lite balansakter.

Förr om åren var det ju bara att åka ut dit och ta smällen om grannarna ringde polisen men om det nu är organiserat där ute så vill jag ju inte förstöra för någon.

I början på milleniumet kördes det ju även en hel del sådana dära "olagliga" race lite varstans. Då var jag ju ung och alert och var med på ett och annat hörn och visste när de körde men nu är jag lost. Vore kul att åka och kolla i alla fall även fast jag inte har de nyaste grejerna och kan vara med.

tacksam för svar//Meckis.

(och tittar ni riktigt noga ute i trafiken så vet ni vem jag är för namnet står på hojen!!)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är bara organiserad verksamhet där ute nu så du gör inte alliansen en tjänst om du smiter ut och leker själv. Det samma gäller i Tierp.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Alliansen kämpar med grannarna runt banan och har lyckats få till ett provår med lite verksamhet. Varje gång det är någon aktivitet så ljudmäter man samtidigt. Om jag inte minns fel så får ljudet hos grannarna inte överstiga 55 db. Efter att ha varit med vid ett tillfälle och ljudmätt och "sett" hur lite ljud 55 db är så anser jag att alla måste vara försiktiga med att "busa" därute.
Om det kommer för mycket klagomål till miljökontoret (har för mig att det är dom som sköter om ärendet) så är risken överhängande att det är helt slut med motoraktivitet på Lundafältet. Det vore HJ***IGT tråkigt i så fall.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Ett vanligt samtal mellan två personer ligger mellan 40-60 dB. Med tanke på att det inte finns någonting som dämpar ljudet på Lunda så förstår jag att grannarna passar på att gnälla när man valt ett så lågt riktvärde. Trist.

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Mmm det finns andra rakor att träna på som ligger närmare också. Det vore mest trist att förstöra för dem där ute men annars var det fältet bra.

Och det är bra så mycket bättre än långt tillbaka i tiden då det kördes på Norrtäljerakan och trafiken stängdes av.

Det rejsas ingenting på Lunda nu för tiden alltså? Men tack för hjälpen då och kanske vi ses i trafiken i sommar.

/Meckis

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det låter väl mer när det blåser...

Lunda är helt dött när det gäller rolig motorverksamhet. Finns en ganska lång tråd på Zatzy om det. Går ej att länka in den då den ligger i evenemangsdelen.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det låter väl mer när det blåser...

Lunda är helt dött när det gäller rolig motorverksamhet. Finns en ganska lång tråd på Zatzy om det. Går ej att länka in den då den ligger i evenemangsdelen.

Nja, inte helt dött. Eb Supermotobana håller på att byggas så vi kommer få regelbunden träning. Kan inte bli mycket roligare om du frågar mig :)

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Och det är då meningen att motarderna ska lyckas med att inte låta mer än 55dB hos grannarna? Inte för att vara pessimist men jag tycker det låter som att Rörkenproblemet kan dyka upp där med med tanke på dB problemen? Eller ligger den till så att det dämpar bra?

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Och det är då meningen att motarderna ska lyckas med att inte låta mer än 55dB hos grannarna? Inte för att vara pessimist men jag tycker det låter som att Rörkenproblemet kan dyka upp där med med tanke på dB problemen? Eller ligger den till så att det dämpar bra?

Japp, det är meningen att motarderna ska klara ljudkraven. Ljudmätningen är så vitt jag vet redan klar och godkänd :tummenupp De har lagt ner ett stort jobb med att bygga vallar av balar för att begränsa ljudet. Det är även en hel del skog i den delen så det hjälper till ytterligare.

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Vart ska man ta vägen om man vill ut o öva lite bak o framhjulskörning i Uppsalatrakten då, eller e det bara allmänna vägar som finns???

hanseno

Tänk efter före
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
*Såld*
Vart ska man ta vägen om man vill ut o öva lite bak o framhjulskörning i Uppsalatrakten då, eller e det bara allmänna vägar som finns???

Skulle gissa att parkeringsplatser skulle fungera....sen borde man ju ha nån pedagogisk "instruktör" som ställer upp :)

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Nya E4:an kanske (den delen som inte har öppnats än då alltså :) ) Jag ska ta en sväng med trampcykeln nu, jag kan kika om det går att komma förbi bommarna med MC.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen

Det finns vad jag vet inga bra lekplatser runt Uppsala. Det vore ju kanon om det fanns en raka i ett industriområde som vi kunde använda.

Bobbo V's förslag är en höjdare, för det värsta som kan hända är väl att du typ blir bortkörd. Men det är bättre att leka där så länge det varar än att trängas bland kantsten och medtrafikanter.
Kör helst inte ensam om det skulle hända en olycka. Det blir lite jobbigt då. :näsblod

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
det finns massor med lekplatser runt uppsala.

Rosersberg finns det, det är närmre än Lunda men inte "lagligt" som jag trodde det var därute nu.

Gamla rakan i knivsta funkar och lite andra ställan.

JAg hakar gärnanån gång så fort jag fått på allt lullul på hojen, håller på och passar in buren som inte stämde när jag fick den:huvet sen är 12"an sne sen jag tabbat mig lite som rookie och så. Men snart är den klar o då ska det kraschas.:yoparty :yoparty

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Hemma igen. Med Motard eller offroad kör man ganska lätt förbi bommen, det blir nog lite värre med sporthoj. Hur hög är en sporthoj ungefär? Är den lägre än 1,20m så kan man nog köra under bommen :)

Som sagt, kör inte ensam, se upp för: konstigt parkerade bilar/husvagnar/byggbodar, Bortfräst asfalt, lera och grus som eventuella arbetsfordon har dragit upp på vägen, djur och allt annat som man inte vill köra på. Tänk på att det fortfarande är en arbetsplats.

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Grabbarna grus på U-sala RR har förstås svaren snabbt o precist som vanligt, you rule!!!
Meckis haka gärna på, behöver tips o råd...man e ju inget proffs direkt, men man kan bli!!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning