Lunda!

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Vidarbefordrar en VÄLDIGT glad nyhet från i dag: :tummenupp

Klart för motorsport på Lunda flygfält

2003-05-16 00:00

Av:Eva Nevelius
Östhammars kommun har sagt ja till att låta den föreningsallians som ska bildas arrendera Lunda flygfält under en provtid av två år. Alliansen tänker sig bland annat att bedriva motorsport på platsen.

De föreningar som har deltagit i diskussionerna är Almo BK, Dannemora MC, Gimo flygklubb, Gimo modellflygklubb, Olands MHF, Uppsala Racing MCK, Östhammars MK och Upplands Bilsportförbund. De tänker sig att utnyttja landningsbanor och tillhörande gräsytor för regelbundna träningar, tävlingar och utställningar både av bilar och flyg.
Delar av området kan också hyras ut till företag och organisationer dagtid vardagar när det inte pågår någon träning- eller tävlingsverksamhet.
"Det av Östhammars kommun förvärvade Lunda flygfält måste anses som en tillgång för kommunen som inte så många andra kommuner i Mellansverige förfogar över", skriver Leif Söderberg i arbetsgruppen för ett föreningsdrivet flygfält till Östhammars kommun.
Men planerna har mötts av protester av de närboende som vill ha lugn och ro. "Varför skall vi som arbetar hela veckan, vare sig ha lugnt på kvällar eller veckoslut?", skriver de i en inlaga.

Olaglig buskörning
De tror inte heller att föreningsalliansen kan få stopp på de olagliga aktiviteter i form av buskörning som pågått på fältet en längre tid.
Kommunstyrelsens arbetsutskott valde dock på tisdagen att säga ja till föreningsalliansens förslag.
Vi tror att det kommer att bli tryggare för de närboende nu när de vet vilken verksamhet som kommer att bedrivas och när, säger Margareta Widén Berggren (s), kommunstyrelsens ordförande.
När det gäller vissa närboendes önskemål om att få köpa tillbaka den mark som man ägde innan flygplatsen byggdes, så hade det varit praktiskt mycket svårt, tror Margareta Widén Berggren.
— Alla ville dessutom inte köpa tillbaka sin mark, säger hon.
Tanken är att göra en mindre utvärdering efter det första året för att se hur verksamheten har fungerat.
Ytterligare en utvärdering görs efter två år när hela provperioden är avklarad.

Gixxer Mike

Guest
Sweeet
hoppas bara vi kan fortsätta gasaa där hi hi hi
Du kongo ring mig..du har priv mess med mitt nr..jag såg att ni satt i möte när jag va förbi så jag ville inte störa er.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Det skulle vara väldigt trevligt om buslivet kunde upphöra eller åtminstone minska så att de seriöst arrangerade evenemangen fick fortsätta utan klagomål.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det har körts där i alla tider. Problemet är väl att så många fler vet var Lunda ligger numera.
Jag är väl där och buskör jag med ibland.
Problemet som jag ser det är ju att efter de ordinarie racen så ska plötsligt en massa personer sitta o åka planlöst på rakan, mot varanndra och massa annat dumt.
Sen behöver man ju inte åka ända upp i banans slut, där ligger de hus som finns och då börjar gnället. Vänder man i på taxibanan på ungefär halva banan skulle det bli mycket lugnare, Inte för att jag tror att det skulle funka att bestämma nåt sånt iofs, rät snart åker nån fåne med raka rör hela rakan i vilket fall.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Någon som har koll på om de mindre lagliga men ack så trevliga rejsen på Torsdagar blir av???

Vill ju se va min dopade Fireblade kan utföra där!!

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Kamikaze kid skrev:
Någon som har koll på om de mindre lagliga men ack så trevliga rejsen på Torsdagar blir av???

Vill ju se va min dopade Fireblade kan utföra där!!

"Mindre lagliga" är det snart inte.. :tummenupp

De föreningar som har deltagit i diskussionerna är Almo BK, Dannemora MC, Gimo flygklubb, Gimo modellflygklubb, Olands MHF, Uppsala Racing MCK, Östhammars MK och Upplands Bilsportförbund. De tänker sig att utnyttja landningsbanor och tillhörande gräsytor för regelbundna träningar, tävlingar och utställningar både av bilar och flyg.

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Airbus 321
det är samling vid max(uppsala) kl.18.15 på torsdagar,olika race platser varje vecka

:squid

Last edited:
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...