Lunginflammation + yttepytte blod i "hostningarna" nu

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hallå,

Diagnostiserades med lunginflammation / nedre luftrörsinfektion i tisdags. Började då på doxyferm och det började hjälpa oerhört fort. I Tisdags kändes det som nån spänt ett bälte runt bröstet på mig och jag kippade efter luft.

Nu mår jag riktigt bra, 37.6 i temp. Inga toppar, ingen smärta i bröst, inget gult slem, inget slem alls egentligen

Men till min fråga, jag hostar kanske en gång i timman (ungefär). Då och då ser jag väldigt väldigt små röda fläckar i salivet? slemmet? eller vad det kallas. Det är klarrött så det kommer från lungorna och är fint syresatt.

Min fråga är, eftersom jag haft sånna besvär som jag haft, kan jag ha hostat sönder några lungblåsor eller liknande? eller kan det vara något annat? Orkar inte åka och sätta mig på akuten i 5 timmar + för att få reda på att jag hostat sönder några alveoler.

Vad tror ni?

Tacksam för all hjälp, vet att det finns kompetenta människor inom alla områden här

Martin

Kan vara vad som helst. Kanske utvecklats till cancer, TBC, lunginflammation, bronkit, lungabcess, lungemboli, vänstersidig hjärtsvikt, klafförträngning, lungödem, immunologiska sjukdomar bland annat.

Kan vara vad som helst. Kanske utvecklats till cancer, TBC, lunginflammation, bronkit, lungabcess, lungemboli, vänstersidig hjärtsvikt, klafförträngning, lungödem, immunologiska sjukdomar bland annat.

Kan ju vara det, men man tycker väl att det borde hänga ihop med min lunginflammation. Känns då inte som TBC, lunginflammation hade du med i din lista.... du borde skriva (c)-saxat-från-flashback ;)

Ring vårdguiden, 08-320 100 begin_of_the_skype_highlighting**************08-320 100******end_of_the_skype_highlighting, de har öppet dygnet runt och ger troligen bättre svar än SH om nu inte :borra eller valfett fått fason på hostan.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen. Men dem slår ju på stora trumman direkt. Går inte ens att diskutera sig fram med dem (kanske bra det?). Dem har ingen befogenhet. så fort dem hör ordet blod så vill dem att man åker på kirurg och syr in sig. Så jag tänkte om någon vart med om liknande.

Inte vart sjuk på två år, då får man nån kräksjuka från sin dotters dagis så fort den går över får man förkylning i några veckor och hostar sten, när den har gett upp och man åkt 170mil för att hämta en hoj och lagt sig och skall sova, ja då vaknar fanskapet till kropp och krampar och har dragit på sig nån lunginflammation man bara läst om. skit.

har själv riktigt kraftig hosta när jag blir förkyld. Det är så där så folk runt ikring som inte känner mig tror att jag ska dö eller hosta upp lungorna eller nåt.
Har hänt vid flera tillfällen att jag hostat upp lite blod. Har fått förklarat för mig att det är fullt normalt att hosta sönder några mindre blodkärl i lungorna/luftrören när man hostar så kraftigt.
Otäckt, men ofarligt.
hur det är i ditt fall vågar jag ju inte svara på men det låter som det skulle kunna vara nåt liknande.

Krya på dig

Kan ju vara det, men man tycker väl att det borde hänga ihop med min lunginflammation. Känns då inte som TBC, lunginflammation hade du med i din lista.... du borde skriva (c)-saxat-från-flashback ;)

:D GOT ME!

Jag kom bara på typ TBC, lunginflammation, bronkit, och lungödem, sen fick jag googla resten.

Well played! :D

Ring vårdguiden, 08-320 100, de har öppet dygnet runt och ger troligen bättre svar än SH om nu inte :borra eller valfett fått fason på hostan.

I en sån här tråd skulle det ju vara bra om någon som vet vad han pratar om svarar.
Jag vet alltså inte det.

Det enda jag vet var att för många år sedan hade jag varit hemma en i vecka med
en envis förkylning. Efter den veckan var det en arbetsdag kvar innan en välplacerad
julhelg med en lång ledighet. Jag var inställd på att gå och jobba den dagen, men
på natten innan började jag hosta blod. Inga stora mängder, men ändå. Jag hade
alltså bara en dag på mig att försöka hitta någon sorts sjukvård innan julhelgen
satte in. Jag ringde till företagshälsovården och fick komma till den tveksamt
renommerade företagläkaren samma dag. Någon gång runt lunch kom mitt
nummer upp och jag fick komma in till läkaren.

Jag: Jag har börjat hosta blod. Är det något man borde göra något åt.
Doktorn: Och nu vill du bli sjukskriven?
Jag: Det bryr jag mig inte om. Det är ju bara en halv dag kvar innan julledigheten.
Jag kan lika gärna sitta på jobbet och host och snörvla några timmar som hemma.

Sedan började ett lååångt förhör om mina eventuella tidigare sjukskrivningar och
mitt hälsoläge. Jag tänkte: Aj då. Är det här något allvarligt som har pågått länge?
Det kanske inte har något med förkylningen att göra. Jag säkert fått lungcancer
och håller på att dö!

När förhöret är avslutat sitter doktorn och funderar en bra stund. Sedan skriver han
något och skjuter åt mig ett papper. Han hade sjukskrivit mig en (i praktiken en
halv) dag med en diagnos som endast, och med en väldigt god vilja, kunde tolkas
som "ÖL".

Jag pekar på ÖLen den och frågar vad som är fel på mig.
Doktorn: Övre Luftvägsinfektion.

(DET hade jag kunnat räkna ut själv. (Om jag hade kunnat tyda bokstäverna.))

Jag: Men blodet i hostan då?
Doktorn: Ja?
Jag: Är det något farligt? Ska man göra något åt den?

Doktorn svarar inte. Han skriver bara ett nytt papper och skjuter över till mig.
Det är ett recept på en receptfri hostmedicin.

(Jag jobbade de fyra timmar han sjukskrivit mig bara för att jälvas.)

Blodet i hostan imponerade alltså inte ett dugg på den tveksamt renommerade doktorn.
Men jag hade ju iofs inte haft någon lunginflammation, utan en "vanlig", fast ovanligt
envis, förkylning.

Last edited:
Eftersom jag har cystisk fibros så är hosta något jag lever med dagligen mer eller mindre. Det händer rätt ofta när man hostar mycket och hårt att mindre blodkärl går sönder i luftrören. Det är ingen som helst fara så länge man ser att det stannar av. Å kom ihåg att eftersom blodet blir utspätt med saliven så ser det ut att vara mycket mer än det i själva verket är. Tycker man att man blöder mycket kan man prova det receptfria läkemedlet cyklo-f. Är hostan bara torr rethosta och ingen produktiv hosta och man har en väldigt snäll läkare kan man få coccillana-etyfin utskrivet som dämpar hostreflexen så retade luftrör kan få vila lite. Blod retar nämligen gärna till mer rethosta så det blir lätt en ond cirkel av det hela. Men du behöver inte alls sitta på akuten i x antal timmar bara för att du hostar lite blod efter en lunginflammation.... som sagt håll bara koll på att det stannar av. Krya på dig.....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick