Lurad på E-bay

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Har handlat mycket på E-bay och det har kännts tryggt. Men nu kör det ihop sig. Köpte en begagnad Replica AGV-hjälm utav en privatperson i nov 2008. det är nu 3 månader sedan. Många e-mail med div: ursäkter och löften har det blivit. Nu har jag anmält säljaren till E-bays säkerhetsavdelning.

Undrar om någon råkat ut för liknande problem och hur gick det då sedan?

Har ej betalt via Pay-PaL så den säkerheten finns ju inte som detta betalsystem ger utan överfört pengarna via bank, IBAN and BIC konto. Toyman
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tråkigt.

Tyvärr så fins det nog inte så stora chanser att du får igen nå pengar när du inte använt paypal.

Men jag håller tummarna ändå o skickar en sporthojskram som stöd i mörket. :)
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Fixa Pay-Palkonto. Jag har aldrig blivit lurad på Ebay men däremot på Tradera. En polisanmälan och nio månader senare löste det sig.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Om du har gått hela vägen genom ebay så har du iaf en chans iochmed att allt registreras.

Även om du hade haft paypal så har det gått för lång tid. 45dagar är maxgränsen paypal har för att öppna en "claim".

Tråkigt att du blivit lurad. :mad:
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Pay-Pal konto

Fixa Pay-Palkonto. Jag har aldrig blivit lurad på Ebay men däremot på Tradera. En polisanmälan och nio månader senare löste det sig.

Jag har ett Pay-Pal konto och gillar det sättet att betala ( Har fått tillbaka pengar med deras hjälp vid en tidigare ej ok! affär ) men många säljare har inte det, så då minskar ju urvalet. Denna säljare har ca 150 affärer med positiva omdömen så jag får hoppas att mannen lever upp till sitt ryckte:confused: . Och att det finns en godtagbar förklaring.

Någon som vet hur E-Bay gör när de fått min anmälan? Toyman

Om du har gått hela vägen genom ebay så har du iaf en chans iochmed att allt registreras.

Även om du hade haft paypal så har det gått för lång tid. 45dagar är maxgränsen paypal har för att öppna en "claim".

Tråkigt att du blivit lurad. :mad:

Shit happens, men E-bay är med så länge som 90 dagar efter köpet, ska bli lite intressant att få kunskap om tillvägagångssättet ifrån deras sida. 2 stamkunder på E-bay. Mr mopper080 och jag. Toyman
 
Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Jag har ett Pay-Pal konto och gillar det sättet att betala ( Har fått tillbaka pengar med deras hjälp vid en tidigare ej ok! affär ) men många säljare har inte det, så då minskar ju urvalet. Denna säljare har ca 150 affärer med positiva omdömen så jag får hoppas att mannen lever upp till sitt ryckte:confused: . Och att det finns en godtagbar förklaring.

Någon som vet hur E-Bay gör när de fått min anmälan? Toyman



Shit happens, men E-bay är med så länge som 90 dagar efter köpet, ska bli lite intressant att få kunskap om tillvägagångssättet ifrån deras sida. 2 stamkunder på E-bay. Mr mopper080 och jag. Toyman

Du kanske har kikat här redan men:
http://pages.ebay.com/help/buy/protection-programs.html

EDIT: Äh, det kanske inte var så mycket info. :brinnerup
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Snabba ryck...... E-Bays säkerhetsavdelning?

Du kanske har kikat här redan men:
http://pages.ebay.com/help/buy/protection-programs.html

EDIT: Äh, det kanske inte var så mycket info. :brinnerup

Plötsligt vaknar säljaren till liv och sänder mig ett mail, säger att han fått tillbaka hjälmen igen. Första gången hade han sändt den till fel land!? Och nu andra gången menar han att adressen är fel. Fast jag givit han adressen vid 2 mailtillfällen. Kanske han redan fått någon reaktion ifrån E-bay på mitt klagomål. Vi får se, E-bay kanske sände honom ett mail och förklarade att de han försöker med verkar vara utanför lagens ramar! Toyman
 

Kneedrag

Guest
Det är kört . Med paypal har du större chans o få tebax pengar. Då de låser summan
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Plötsligt vaknar säljaren till liv och sänder mig ett mail, säger att han fått tillbaka hjälmen igen. Första gången hade han sändt den till fel land!? Och nu andra gången menar han att adressen är fel. Fast jag givit han adressen vid 2 mailtillfällen. Kanske han redan fått någon reaktion ifrån E-bay på mitt klagomål. Vi får se, E-bay kanske sände honom ett mail och förklarade att de han försöker med verkar vara utanför lagens ramar! Toyman

Har det hänt någonting sen dessa? det låter som att du har råkat på en skurk :(
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
har blivit blåst på ebay 3 gånger. har betalat med paypal varje gång. har inte fått en spänn tillbaks. full protection står det på paypals sida. BULLSHIT säger jag. det verkar ju vara ett gäng med efterblivna mongolider som sitter där och svarar på meil. säljaren säger han skickat paketet och jag får ett trackingnr. ja, den går till sverige men 30mil från mig och paketet är uthämtat. fel trackingnummer skulle man kunna säga. men paypal säger att case closed. dom lägger ner många minuter på varje fall. totalsumma på allt som jag förlorat hamnar väl på runt 12000kr
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Visst, det kanske inte så lätt för ebay att ta alla fall där paket försvunnit etc. Men i mitt fall var det någon som vid 2 tillfällen betalade med mitt Paypalkonto, hur nu nån kom in på det. 3 dagar senare fick jag tillbaks pengarna från Paypal.

Så jag känner att det är säkrare att bevisa saker med Paypal.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tro på iden! omdömen.........

Lurad på E-bay

--------------------------------------------------------------------------------

Har handlat mycket på E-bay och det har kännts tryggt. Men nu kör det ihop sig. Köpte en begagnad Replica AGV-hjälm utav en privatperson i nov 2008. det är nu 3 månader sedan. Många e-mail med div: ursäkter och löften har det blivit. Nu har jag anmält säljaren till E-bays säkerhetsavdelning.
Undrar om någon råkat ut för liknande problem och hur gick det då sedan?
Har ej betalt via Pay-PaL så den säkerheten finns ju inte som detta betalsystem ger utan överfört pengarna via bank, IBAN and BIC konto. Toyman Jag har ett Pay-Pal konto och gillar det sättet att betala ( Har fått tillbaka pengar med deras hjälp vid en tidigare ej ok! affär ) men många säljare har inte det, så då minskar ju urvalet. Denna säljare har ca 150 affärer med positiva omdömen så jag får hoppas att mannen lever upp till sitt ryckte . Och att det finns en godtagbar förklaring.
Någon som vet hur E-Bay gör när de fått min anmälan? Toyman
Shit happens, men E-bay är med så länge som 90 dagar efter köpet, ska bli lite intressant att få kunskap om tillvägagångssättet ifrån deras sida. 2 stamkunder på E-bay. Mr mopper080 och jag. Toyman
Plötsligt vaknar säljaren till liv och sänder mig ett mail, säger att han fått tillbaka hjälmen igen. Första gången hade han sändt den till fel land!? Och nu andra gången menar han att adressen är fel. Fast jag givit han adressen vid 2 mailtillfällen. Kanske han redan fått någon reaktion ifrån E-bay på mitt klagomål. Vi får se, E-bay kanske sände honom ett mail och förklarade att de han försöker med verkar vara utanför lagens ramar! Toyman



:tummenupp Äntligen efter 90 dagar, ett gäng mail och 2 klagomål, så kom hjälmen. Grymm fin, välförpackad, nästa ny. Personen MR Mopper höll alltid en vänlig ton i sina mail och det gjorde jag ochså, det blev totalt ca 25 mail fram och tillbaka:) .

Ett segt köp med många funderingar........... över 3 månader, det som normalt löser sig inom 14 dagar!

När det återstod 2 dagar på dessa 90 dagar som är den tid som aktiviteten ligger på E-bay med möjligheten till synpunkter, avslutade jag ärendet och anmälde Mr Mopper för att ej fullföljt sina förpliktelser:brinnerup . Jag var mäkta förvånad över händelsen enär han gjorde affärer med andra under tiden och han hade över 180 köp och sälj omdömen bara positiva.
Jag får väl fortsätta min tro på systemet. E-bay med sina omdömen och statistik. Ta förklaringarna att hjälmen hamnat fel 2 ggr innan den hittade rätt. Fast lådan hade ingen gammal adresslapp på sig!

Jag avslutar ochså detta ärende nu, som Björn G säger, alltid 4 utav 5 toasters, (KANONKUL:banana ) Toyman.
 
Last edited:

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Garaget!
Hoj
Ktm 660 SMC
När jag handlar på Ebay. så ska dom minst ha 10,000positiva och vara Powersäljare. har handlat ungefär 20 grejor, igenom paypal. så tar det ca 4 dagar så har man det i lådan.

MvH
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skönt att det löste sig!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Valuta-bluff-----------!

Ja nu är det lätt att bli jättelurad på E-bay.

Van vid valuta som ger 10 euro för under då 9.50. :)

Nu får vi räkna med ca 11.50, över 20% ökning. :mad:

Lätt att glömma. Får pausa i tankarna lite och vänta ut bättre tider!:glömdet

SP1a ca 5000 euro = 47.500.-- nu är priset 57,500.--

Får ta mig en pilsner:fyllisar : Toyman
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Kära mannen med för många hojar! betala ALLTID med paypal, då kan inom 30? dagar begära tillbaka dina pengar. Det sköter paypal och du får tillbaka dina pengar.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ja nu är det lätt att bli jättelurad på E-bay.

Van vid valuta som ger 10 euro för under då 9.50. :)

Nu får vi räkna med ca 11.50, över 20% ökning. :mad:

Lätt att glömma. Får pausa i tankarna lite och vänta ut bättre tider!:glömdet

SP1a ca 5000 euro = 47.500.-- nu är priset 57,500.--

Får ta mig en pilsner:fyllisar : Toyman

de är därför vi skulle ha röstat JA för Euron för flera årsedan..
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
de är därför vi skulle ha röstat JA för Euron för flera årsedan..

Jag bor i Danmark och här ligger spritbutikerna öde inte en svensk så långt ögat kan nå. Detta beroende på att danska har knutit DKK mot euron och 1 DKK kostar idag 1,54:-. Danskarna skrattar åt vår svaga krona och vill starta en klädinsamling till deras fattiga grannland. :(

Snart vänder väl UFF bilarna och hämtar kläder i Polen Lettland och kör till sverige istället. :3freak

vi får snart vänja oss vi rejäla prishöjningar på importvaror från € länder men även $ länder. För jag tror inte att importörerna kan ta hela valuta tappet på 20-25%.
Så man ska nog passa på och handla nu för snart blir det dyrare.
/M
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Kära mannen med för många hojar! betala ALLTID med paypal, då kan inom 30? dagar begära tillbaka dina pengar. Det sköter paypal och du får tillbaka dina pengar.

eller hur? har inte funkat än för mig i alla fall.

Kära mannen med för många hojar! betala ALLTID med paypal, då kan inom 30? dagar begära tillbaka dina pengar. Det sköter paypal och du får tillbaka dina pengar.

eller hur? har inte funkat än för mig i alla fall. försökt 3 gånger.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top