Lysdioder

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tjenare, ska pilla ihop lite lysdioder som skall lysa rött när jag bromsar. ska sitta i hjulhuset. Hittade några fina dioder på Elfa som heter: 10 mm högintensiv lysdiod. Men till mitt problem, hur skall jag koppla dioderna, så dom inte brinner upp. På sidan står det att dom "tar" 1,7 Volt st och 20 (mA). Är det bara att seriekoppla 7 st dioder eller måste man ha motstånd? (12/1,7= 7) Och nu sista frågan, är det olaglig att ha dom dioderna som bromsljus? Det kommer ju lysa bakåt. Kommer även att ha den vanlig baklampan, men jag tycker att man syns så dåligt på nätterna.

Mvh/// Steen

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Steen_Tzr skrev:
Tjenare, ska pilla ihop lite lysdioder som skall lysa rött när jag bromsar. ska sitta i hjulhuset. Hittade några fina dioder på Elfa som heter: 10 mm högintensiv lysdiod. Men till mitt problem, hur skall jag koppla dioderna, så dom inte brinner upp. På sidan står det att dom "tar" 1,7 Volt st och 20 (mA). Är det bara att seriekoppla 7 st dioder eller måste man ha motstånd? (12/1,7= 7) Och nu sista frågan, är det olaglig att ha dom dioderna som bromsljus? Det kommer ju lysa bakåt. Kommer även att ha den vanlig baklampan, men jag tycker att man syns så dåligt på nätterna.

Mvh/// Steen

Jag har för mig att man måste ha motstånd endå, risken är stor att dioderna bränner annars.

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Antagligen är det inte olaglit,, det sitter ju en diodlampa på Yamaha R1 -03...

Det sitter även i många nya bilar, däremot är det nog olaglit om du har för stärka dioder (bländningsrisk eller nåt sånt).

Du kan paralellkoppla dioderna och sedan sätter du ett motstånd till den lilla kretsen som en strömbegränsare. Om du inte sätter motstånd till kretsen kommer dioderna antagligen att förbrukas i förtid.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
om du sätter 7 dioder i serie (som du hade skrivit) så blir ju hela slingan på 12 volt.
i en seriekoppling är strömmen samma överallt. spänningen varierar beroende på vart du går in å mäter.
borde inte dioderna då bara dra den ström de behöver?
ett motstånd vore i så fall slöseri med ström och att man "eldar för kråkorna"

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
friction skrev:
om du sätter 7 dioder i serie (som du hade skrivit) så blir ju hela slingan på 12 volt.
i en seriekoppling är strömmen samma överallt. spänningen varierar beroende på vart du går in å mäter.
borde inte dioderna då bara dra den ström de behöver?
ett motstånd vore i så fall slöseri med ström och att man "eldar för kråkorna"

Men en diod har så låg inre resistans att strömmen kommer att bränna ut dem i förtid. Därför sätter man alltid ett litet motstånd som strömbegränsare...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Men f- h-e...

Gå och sök i forumen...
eller läs ÅK1 elteknik..
Inte ett inlägg är rätt...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
för sjuttioelfte gången...

friction skrev:
jo...

på vad sätt är det INTE rätt menar du?

Vi tar en del från början.... *suck*
Lysdioder är inte linjära resistanser. 12V lampa + 12V lampa i serie kan matas med 24V OK? 20 st i serie kan matas med 230V...
Så uppför sig INTE LED:ar. De styrs av ström inte av spänning.
En s.k 1.7V diod som matas med 12V måste ha ett motstånd framför (I SERIE!) som spiller bort 10.3V.
Med 20mA ström ger Ohms lag
10.3=Rx0.02 ger R=0.515Kohm = 510ohm.
2 LED i serie ger 8.6=Rx0.02 R=430ohm.. osv
Det måste ALLTID finnas ett strömbegränsande motstånd för = i serie med LED-arna
Och NEJ, du kan inte parallellkoppla LED-ar....
Vill man spara ström finnas andra metoder. Vill du ha t ex 21 dioder på 12V får man göra 3 st kedjor a 7 st med var sitt seriemotstånd. Varje kedja skall sedan ha 12V matning.
Nog förklarat?

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
förklara gärna det för min vän, programmet multisim...

multimeter XMM1 mäter spänningen över hela kretsen
XMM2 mäter totala strömmen genom kretsen
XMM3 till XMM9 kollar så att spänningen över varje LED är ~1.7 volt

har jag fel?

Bifogat

• dioder1.JPG
    dioder1.JPG
    138.2 KB · Visningar: 98

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
friction skrev:
förklara gärna det för min vän, programmet multisim...

multimeter XMM1 mäter spänningen över hela kretsen
XMM2 mäter totala strömmen genom kretsen
XMM3 till XMM9 kollar så att spänningen över varje LED är ~1.7 volt
har jag fel?
A. Vafför det.. en vanlig kalkylator fixar jobbet på 10 sek, om du är bra på huvudräkning går det ännu fortare...
B. kedja på 7 LED är inte stabil. Pröva med 2x4 st.
4 dioder = 6,8V. Matn ca 13.2V, rest blir 6,4V
6.4=Rx0.02 -> R=320ohm , välj 330.
Blir två kedjor med vardera ett motst + 4 dioder i serie. Pola dioderna rätt..

Edit: Steen Tzr.. den där "LED:s in parllelel" bör du akta dig för..han har missat en hel del av elektronikkurserna...

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Friction, var laddar man hem multisim?? Verkar va ett trevligt program...

Kahobe, varför inte i paralell? Jag har med hört det och brukar akta mig för det, men jag vet inte varför... Om man har olika typer av lysdioder kan jag förstå det, då delar ju strömmen upp sig fel... Men om man har två likadana lysdioder? Har det nått o göra med kvaliten på dom, att det kan skillja lite från lysidiod till lysdiod?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Steen_Tzr
Är det denna lysdiod du menar?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2019512.htm

Mitt tips är att välja någon annan, den är inte starkast, och den är dubbelt så stor som andra lysdioder som är minst lika bra...
Sök på dessa artikelnummer på www.elfa.se
75-036-75 Nästan tre gånger så stark som den du tittade på, dock orangeröd. Hälften så stor...
75-036-42 Marginellt starkare än den du kollade på, men hälften så stor...

Annars finns ju luxeons lysdioder, dom är sjukt starka, deras mest extrema lysdioder kräver kylning, har tom för mig att dom rekomenderar aktiv kylning för vissa, kostar 100-150 kr styck, mumma :hihi Jag har en av deras lysdioder hemma, det är den svagaste luxeon star, tittar man in i den, även om man inte har linsen i, så får man efterbränningar som inte släpper på nån minut... Sätt på en lins med så syns det när du bromsar :D

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Kahobe skrev:
A. Vafför det.. en vanlig kalkylator fixar jobbet på 10 sek, om du är bra på huvudräkning går det ännu fortare...

Edit: Steen Tzr.. den där "LED:s in parllelel" bör du akta dig för..han har missat en hel del av elektronikkurserna...

Enligt Kirchoffs 1:a lag så förgrenar sig ström och spänning jämt och fint i en parralellkrets. Kan du inte ge en liten förklaring till varför det inte går att koppla dioder parallellt??

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Allround skrev:
Enligt Kirchoffs 1:a lag så förgrenar sig ström och spänning jämt och fint i en parralellkrets. Kan du inte ge en liten förklaring till varför det inte går att koppla dioder parallellt??
LED är inte linjära resistanser..
Enl Ohm lag U=RxI så ger dubbla U dubbla I om R är konstant, OK?
Med en lysdiod /ickelinjär resistans så gäller inte detta detta samband....

Edit: Lite teknik. Titta på sid 2 i PDF-filen http://www.rohm.com/products/databook/led/pdf/sli-343.pdf
finns "Forward current vs Forward Voltage"
Vid 2mA är Vf= 1.85V Ohm lag ger R=1.85/0.002 -> R=925ohm
Vid 20mA är Vf=1.92V Ohms lag ger R=1.92/0.02 -> R=96ohm
Resistansen hos LED:en är alltså strömberoende...= icke linjärt motstånd.
(Skalorna är logaritmiska..)
De värden som anges i diagrammen är typvärden som kan variera +-50%, mindre inom samma tillverkningsbatch, men likväl inga garantier på exakta värden..
Edit II: NSR martin: Spänningen är definitivt INTE konstant! Kan ju variera mln 12-14.5V i normal drift...

Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Kahobe skrev:
LED är inte linjära resistanser..
Enl Ohm lag U=RxI så ger dubbla U dubbla I om R är konstant, OK?
Med en lysdiod /ickelinjär resistans så gäller inte detta detta samband....
...Men spänningen är konstant och lysdioderna är av samma sort...? Är det att den inre resistansen i lysdioden vid spänningen den vill ha kan variera?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
satte iaf ett motstånd på 350 ohm på 4 leds.
Resultatet ---->>

Bifogat

• dioder 1.JPG
    dioder 1.JPG
    29.1 KB · Visningar: 61
  • dioder 2.JPG
    dioder 2.JPG
    51.4 KB · Visningar: 53

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Kahobe skrev:

A. självklart gör en kalkylator det... det var mest för att åskådliggöra seriekopplingen.

B. varför är den inte stabil? förutom att du säger att dom inte är linjära?

den lilla fjollströmmen som ska gå igenom dioderna gör att steen_tzr kan testa att bygga ihop en rigg för att testa... är han osäker så får han väl säkra av med lämplig säkring

Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
NSR_Martin skrev:
Friction, var laddar man hem multisim?? Verkar va ett trevligt program...

Kahobe, varför inte i paralell? Jag har med hört det och brukar akta mig för det, men jag vet inte varför... Om man har olika typer av lysdioder kan jag förstå det, då delar ju strömmen upp sig fel... Men om man har två likadana lysdioder? Har det nått o göra med kvaliten på dom, att det kan skillja lite från lysidiod till lysdiod?

ingen aning, jag satt i skolan å körde det... man kanske ska ha det till lite svårare grejjer än en seriekoppling.

prova DC eller bittorrent...

LED´s skiljer sig åt mellan varandra precis som ett motstånd men inte så hiskeligt mkt...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...