Mängd Olja till Yamaha XJ400?

Vargavrede

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Jönköping
Hoj
1982 Yamaha XJ400
Tjenna! Efter en snabb titt så saknades oljestickan, var bara ett lock där.

Prövade att sticka ner en skruvmejsel men den var snustorr. Funderade på att hälla i en halvliter motorolja.

Vad tror ni?
 

Ozzi

Guest
Finns det inte ett glas att kolla oljan genom?

Edit: Hade inte rätta boken, men en xj650 80-84 har iallafall ett glas för oljenivån + en flottör som indikerar låg nivå i instrumentet.:tummenupp
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hittade glaset igår :D

Vad är det för Olja som går till den? saknar instruktionsboken..

Du kan använda 10w40 mc-olja av valfritt fabrikat:tummenupp, mängd står ofta på motorblocket brevid påfyllningen
 

cicero

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
z-650
Nja, om hojen har samsmörjning av växellåda och motor - vilket är sannolikt att du har - kolla då att oljan är utvecklad för att använda i MC. Vanliga oljor (från meckonomen, biltema, lokala bensinmacken...) är utvecklade för bilar med separatsmörjda växellådor och det kan gå så illa att en sådan olja mycket snabbt bryts ned med tapp av smörjande förmåga (om du kör hojen hårt). Detta har jag själv aldrig råkat ut för eller hört någon som har råkat ut för. Däremot vet jag av erfarenhet att våtkopplingar greppar sämre om du har bilolja i sumpen. Dvs du kommer att få en slirande koppling.
 

Ozzi

Guest
Nja, om hojen har samsmörjning av växellåda och motor - vilket är sannolikt att du har - kolla då att oljan är utvecklad för att använda i MC. Vanliga oljor (från meckonomen, biltema, lokala bensinmacken...) är utvecklade för bilar med separatsmörjda växellådor och det kan gå så illa att en sådan olja mycket snabbt bryts ned med tapp av smörjande förmåga (om du kör hojen hårt). Detta har jag själv aldrig råkat ut för eller hört någon som har råkat ut för. Däremot vet jag av erfarenhet att våtkopplingar greppar sämre om du har bilolja i sumpen. Dvs du kommer att få en slirande koppling.

Vidareutveckla gärna detta.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nja, om hojen har samsmörjning av växellåda och motor - vilket är sannolikt att du har - kolla då att oljan är utvecklad för att använda i MC. Vanliga oljor (från meckonomen, biltema, lokala bensinmacken...) är utvecklade för bilar med separatsmörjda växellådor och det kan gå så illa att en sådan olja mycket snabbt bryts ned med tapp av smörjande förmåga (om du kör hojen hårt). Detta har jag själv aldrig råkat ut för eller hört någon som har råkat ut för. Däremot vet jag av erfarenhet att våtkopplingar greppar sämre om du har bilolja i sumpen. Dvs du kommer att få en slirande koppling.

Nästan alla MC-oljor idag är anpassade för våtkoppling även om det är biltema eller mekonomen som säljer dom.

Det är bara att kolla klassningen.

Bilolja är dock förbjudet såvida man inte har en hoj med torrkoppling typ Ducati, BMW eller HD (inte alla bör förtydligas!).
 

Ozzi

Guest
Detta ämne har ältats år ut och år in här på sporthoj. Kika i någon gammal oljetråd. Sök efter "friktionsmodifierare" så hittar du läsning som räcker i flera veckor.

Svaret han fick var: 10-40 MC-olja, då har vi väl inte blandat in biloljor i diskusionen....eller?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top