Märkligt motorproblem

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en Yamahascooter T-MAX med en 500cc 2-cyl, den går ibland på en cylinder vid låg belastning / tomgång, men går bra annars.

Nu till mysteriet:

Med tändstiften ute och nötande startmotor syns tydligt att ett av stiften har betydligt kraftigare gnista, och motsvarande dito tvärtom.

Byter jag plats på stiften följer problemet, och detta är uppsättning stift #2

Enkelspolen matar bägge stiften,
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Återstår kablarna, mät resistansen i båda, kan vara internt brott på en av dom.
Eller tändhatt.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast den kraftigare gnistan byter plats samtidigt som tändstiften, skillnaden följer med när man byter.

Tänker jag en fel nu?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om problemet kvarstår efter byte till två nya stift kan det vara läge att komma med en mer komplicerad förklaring. Det händer ju faktiskt ganska ofta att den enkla förklaringen är den rätta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om problemet kvarstår efter byte till två nya stift kan det vara läge att komma med en mer komplicerad förklaring. Det händer ju faktiskt ganska ofta att den enkla förklaringen är den rätta.

Jag ska prova med nya stift, men detta är alltså uppsättning nummer två av tändstift som gör på detta viset.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Kan det vara så att stiftet på ena cyl. blir "nedsurat" och får försämrad funktion? Då följer det ju med när du byter mellan cylindrarna. Detta hände ofta på kartingmotorer då man tvingades ligga på för låga effektuttag för länge. Stiften blev då helt oanvändbara, bara att byta. Förutsättningen för att det skulle vara detta är ju förstås att det funkar bra en stund med två nya stift.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kan det vara så att stiftet på ena cyl. blir "nedsurat" och får försämrad funktion? Då följer det ju med när du byter mellan cylindrarna. Detta hände ofta på kartingmotorer då man tvingades ligga på för låga effektuttag för länge. Stiften blev då helt oanvändbara, bara att byta. Förutsättningen för att det skulle vara detta är ju förstås att det funkar bra en stund med två nya stift.


Hmm, faktiskt så är stiften lite väl sotade, och det ena värre.

Kanske är det läge att kolla ventilspel också.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft denna i två år, och den har konstant betett sig på detta viset. Jag har bytt stift och ultraljudstvättat förgasarna.

När man plockar av luftburk så ser man, och hör, tydligt att den "nyser" ut baklänges genom ena förgasaren när man startar. Efter en minut går den normalt, för att sedan börja "nysa" när den är genomvarm.

Detta alltså på varvtal runt tomgång, fiskar man försiktigt upp gasen så fungerar den perfekt sen.

Toppar 180 km/h på mätaren:brynad

- - - Updated - - -

Elektrodgap på resp stift?
0,7-0,8mm enl boken. Kontrollmät med bladmått.

Ska kolla idag!
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Men, Chronic, om du sätter två nya stift i tändhattarna utan att skruva i dom först, är det då samma fina blå gnista på båda?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sätter en slant på för tight ventilspel eller något annat som gör en av ventilerna otät.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag åkte till Mc-Proffsen och lyssnade mig för, han slog ner alla mina teorier och hävdade att det är luftskruvarna som ska ges uppmärksamhet...han trodde inte på bristfällig förgasarsynkning, inte heller att ventilerna stod fel eller ens att tändspolen var på väg att ge upp.

Jag var skeptisk, men åkte hem och kollade, insåg att en förgasarens blandskruv var ett halvt varv off jämfört med den andra, dessutom var det en hel del ärgningar i kanalen, trots ultraljudstvätt.

Sååå....nu går den bra:)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top