Märkligt serviceintervall på CBR125?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Ända sedan jag kollade serviceschemat för första gången har jag förundrats över rekommenderade intervallet för oljebyte. Efter tusenmilaservicen så ska man alltså köra på samma olja i 8000mil innan den åter behöver bytas?! Dessutom har hojen inget oljefilter, utan en oljesil som inte behöver rengöras förrän 12000mil!

Är hondas encylindringa fyrtaktare verkligen rena evighetsmaskiner på den punkten? Man hör överallt folk byta olja och filer stup i kvarten typ...

Bifogat

• service.png
    service.png
    73.9 KB · Visningar: 142

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag servar den när den behöver servas. Såna där service intervaller går jag inte efter.

Håller jag mig borta ifrån att slira med kopplingen så håller oljan bra länge faktiskt.

Sen så kör ju jag i skogen också. Det påfrästar ju motorn mer än en CBR.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Jag servar den när den behöver servas. Såna där service intervaller går jag inte efter.

Håller jag mig borta ifrån att slira med kopplingen så håller oljan bra länge faktiskt.

Nej det kan ju va dumt att tro att dom som byggt motorn inte vet vad dom pratar om!!

En gång om året i allafall låter rimligt

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Hur vet du när det är dags? Är det när du har haft ett fett snutjag?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en

Service efter ett trevligt ras kanske? Inget går upp mot en riktigt motorsallad!:tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hur vet du när det är dags? Är det när du har haft ett fett snutjag?

Man kollar bland annat hur oljan ser ut.

Står det någonstans hur många mil man ska köra innan man byter bromsvätska eller stötdämpar olja kanske?

Om någon ens inte vet när de bör byta olja i motorn ska de nog inte ens pilla på hojen. Alltså meka.

Jag byter hellre olja innan den blir för dålig. Ibland så kan man åka med skit dålig olja när man snart ska serva den enligt intervallen. Sen beror det helt på hur man kör!

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Man kollar bland annat hur oljan ser ut.

Står det någonstans hur många mil man ska köra innan man byter bromsvätska eller stötdämpar olja kanske?

Om någon ens inte vet när de bör byta olja i motorn ska de nog inte ens pilla på hojen. Alltså meka.

Jag byter hellre olja innan den blir för dålig. Ibland så kan man åka med skit dålig olja när man snart ska serva den enligt intervallen. Sen beror det helt på hur man kör!

Bytt bromsolja vartannat år, de står det i teoriboken att man bör för att förhindra vatten i systemet :)
Angående gaffelolja vet jag inte, jag har alltid bytt den i samband med packningsbyten.
Motoroljan ska man byta när den börjar bli sträv, det är ett generellt tips, jag byter oftare än så till och med, av säkerhetsskäl. Växellåde-ras är inte kul :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy