Mäta glykolhalt i kylarvätska?

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Nu så här inför vintertider, så var jag inom macken med nya bilen för att försöka reda ut hur mycket glykol som förre ägaren har öst i. Gjorde tester med tre olika optiska mätare, men ingen av dem visade något blått på skalan mer än lite överst i kanten. Varför? trodde först det var fel på dem, men efter tre olika tester med tre olika mätare?
Skalan på mätarna mäter till -70 grader Celcius om jag kommer ihåg rätt. Betyder det då att glykolblandningen i kylarvätskan klarar betydligt kallare än så?
Enbart vatten kan det väll inte vara? Då borde väll 0 grader vara markerat?

Låter skumt.
-70 tror jag inte på, runt -30 är normalt.
Biltema har annars billiga mätare, är en bra investering.

Det ska vara markerat oavsett var du ligger på skalan, både + och -

Last edited:
Glykolen kanske inte är utblandad med vatten. Detta är inte bra då det försämrar frysskyddet, tror det är (inte riktigt säker) max 60% glykol som var det bästa. Det kan helt enkelt inte vara så att mätarna bara mäter mängden glykol i vätskan och ger således ett tok högt utslag om vätskan är tunnt utblandad (mkt glykol) fast i verkligheten blir fryspunkten då annorlunda?

Edit: Jag skulle bytt glykol. Tråkigt om det nu är så att mätarna visar fel pga nått med vätskan och spräcker blocket.

Last edited:
Vill du vara säkert på vad du har motorn, töm ut och häll i det du blandat till själv. .
Varje år samma frågor.

Man bör veta vad man åsyftar med glykolinblandningen.
Vatten fryser vid 0 grader, glyk0l vid -13 grader.
Blandar man dessa så förändras fryspunkten nedåt, mycket!
Blandning runt 50/50 nånstans ger lägsta fryspunkt, ca -40. (Läs själv på flaskan..)
Högre och lägre inblandning försämrar frysskyddet.
Men man bör veta att vill man bara ha ett skydd mot frostsprängning så räcker 5-10% glykolinblandning, dvs med glykol inblandat upphör vattnet att expandera vid temp under 0 grader.
En sån blandning blir en gröt utan sprängande verkan, dvs din motor överlever vintern, ospräckt.:tummenupp
Man bör också känna till att vid en sådan låg inblandning av glykol så är motorn sannolikt inte direkt körbar efter start i stark kyla, då det bildas klumpar i kylsystemet som hindrar cirkulationen och dessa kan ge kokning i vissa punkter - samtidigt som kylvätskan kan vara en nollgradig gröt på andra ställen....Inte alls bra.
Rekommendationen är:
Alltid minst 40% glykol i systemet, inte minst för att "köpeglykol" vanligen också innehåller en del korrosionsskyddande jox.
För de snikna som inte tänker köra utan bara vill hålla hojen "staying alive" i kallförrådet under vintern, 10% inblandning (snåljåpar..:D)

Köp en sån här. Funkar kanon!
Gäller dock att man kollar på rätt skala beroende på vad man mäter:D

Tack för svaren!
Det är precis en sådan som jag har använt mig av samtliga tre gånger när jag provat glykolblandningen. Tror det nog är lika bra att byta all kylvätska så man är på säkra sidan.
Fått indikationer på att Citroen har en speciell typ av kylarvätska och att man absolut måste ha denna typ påfylld av verkstad. Kan det verkligen stämma? :va Är det inte bara vatten och glykol?

Om jag lugnt kan genomföra bytet själv, så antar jag att det funkar att suga upp befintlig vätska med pump och sedan hälla i nytt. Räcker detta eller måste man lufta systemet på något sätt? Har aldrig behövt genomföra ett helt byte tidigare.

sålänge du har glykol i systemet så kan det inte expantionskraften trycka sönder något, det blir en issörja men inget farligt sålänge man inte kör, säkrast är väll andå add tömma systemet och hälla i nytt?

Tack för svaren!
Det är precis en sådan som jag har använt mig av samtliga tre gånger när jag provat glykolblandningen. Tror det nog är lika bra att byta all kylvätska så man är på säkra sidan.
Fått indikationer på att Citroen har en speciell typ av kylarvätska och att man absolut måste ha denna typ påfylld av verkstad. Kan det verkligen stämma? :va Är det inte bara vatten och glykol?

Om jag lugnt kan genomföra bytet själv, så antar jag att det funkar att suga upp befintlig vätska med pump och sedan hälla i nytt. Räcker detta eller måste man lufta systemet på något sätt? Har aldrig behövt genomföra ett helt byte tidigare.

suga upp?? ta ur dräneringspluggen ur kylaren bara :), vissa bilar har en dränering i motorblocket också, annars blir det en slurk kvar där vilket ju egentligen inte spelar nån större roll

edit: just det, inte blanda etylenglyko och propylenglykol heller, så vet du inte vad du har i kanske dte är bäst att spola ur systemet med vatten några ggr innan du fyller med vatten/glykol :tummenupp

P.S, trots att många verkar tro det så berättar färgen inte ett skit om glykolen annat än vilken färg tillverkaren färgat den i ;)

Last edited:
Köp en sån här. Funkar kanon!
Gäller dock att man kollar på rätt skala beroende på vad man mäter:D

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-Elektronik/Optisk-glykol--och-vatskeprovare/

http://bilvardsforum.se/index.php?page=1037

Skippa biltemas variant och lägg på en hundring så får man en mycket bättre infästning av plastlocket, på biltemas sitter locket i en sladdrig gummiring medans swedols variant har en metallring som sitter skruvad vilket ger exakt passning av glaset mot prismat, biltemas hamnar hur som helst och gummringen sitter inte fast...ett riktigt fuskbygge i mina ögon.:mad:

Det syns aldrig något blått i en sån där mätare, bara ett ljusare och ett mörkare fält, frysskyddet ligger där gränslinjen mellan skickten hamnar på skalan

Det syns aldrig något blått i en sån där mätare, bara ett ljusare och ett mörkare fält, frysskyddet ligger där gränslinjen mellan skickten hamnar på skalan

Som gammal gubbe gillar jag klassisk teknik.
Bäst anser jag vara en vanlig densimeter.
Dvs en rörformad grej där man suger upp kontrollobjektet, inuti finns en flytande pryl med en graderad skala som flyter olika djupt beroende på blandningens densitet, som i sin tur beror på blandningsförhållandet vatten/glykol.
Flytande prylen är vanligen också temperaturkompenserad.
Vatten har densiteten 1 och etylenglykol 1.11 (minns jag rätt?) så det är ett enkelt instrument att få tillförlitligt.

Dvs en rörformad grej där man suger upp kontrollobjektet, inuti finns en flytande pryl med en graderad skala som flyter olika djupt beroende på blandningens densitet, som i sin tur beror på blandningsförhållandet vatten/glykol.
Vatten har densiteten 1 och etylenglykol 1.11 (minns jag rätt?) så det är ett enkelt instrument att få tillförlitligt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V.../Testinstrument-och-Elektronik/Glykolprovare/

Töm och flusha systemet och fyll med ny kylvätska, 50/50. Det är lika bra att nolla alla system om man köpt begagnat tycker jag. Samma med bromsvätska osv.

Ska TS använda en sån mätare så förutsätts dock att han/hon vet om det är propylen- eller etylenglykol i systemet. Olika skalor.

Last edited:
Töm och flusha systemet och fyll med ny kylvätska, 50/50. Det är lika bra att nolla alla system om man köpt begagnat tycker jag. Samma med bromsvätska osv.

Ska TS använda en sån mätare så förutsätts dock att han/hon vet om det är propylen- eller etylenglykol i systemet. Olika skalor.
Världen är komplicerad ibland, gäller att välja rätt skala...:rolleyes:
Skiljer på densiteten en del.. 1.04 - 1,13
Som ovan: BYT!
Finns ju ingen anledning att klaga är att det är en stor kostnad. Glykol, ivf etylensoppan är billig, propylen:o dyrare och inte heller så giftig.
Djur gillar att slicka i sig etylenglykol som smakar sött..

Vill du vara säkert på vad du har motorn, töm ut och häll i det du blandat till själv. Det är väldigt mycket billigare än en spräckt motor.

En nästan lika viktig sak att tänka på är korrision. Glykolens korrisionshämmande egenskaper minskar för varje år den är i motorns kylsystem. Så efter en 3 år är det lämpligt att byta all kylarvätska för att inte få problem med kylare etc.

3 liter glykol och några liter kranvatten kostar kattmat och inget så byt.

Det tycker jag är ett jäkla slöseri med glykol, dessutom är det ju inte direkt miljövänligt, så då ska man frakta bort blandningen någonstans där dom tar hand om den.

På den tiden jag mekade mycket bil så hade jag en "glykolhink" i garaget, varje gång man tömde ett system så tog man reda på så mycket som möjligt, sedan fick det stå i hinken och fälla ur sig slammet, när det var hyfsat klart tömde jag över det på dunkar (utan att röra upp slammet) kontrollerade fryspunkten och tillsatte glykol tills det var bra fryspunkt och sedan hade man färdigblandat att fylla i nästa gång.

Eftersom jag tog reda på en massa bilar som skulle skrotas så hade jag ett visst överskott i hinken för det mesta, men det var alltid någon annan som behövde fylla en halvliter eller så.

Så gjorde vi även på lastbilsverkstan där jag jobbade då, fast i betydligt större behållare.

Där fyllde vi förutom glykol även vattenpumpssmörja i behållaren.

Hemma fyllde jag på så pass mycket glykol att jag ansåg det räcka utan extra vattenpumpssmörja,

Det tycker jag är ett jäkla slöseri med glykol, dessutom är det ju inte direkt miljövänligt, så då ska man frakta bort blandningen någonstans där dom tar hand om den.

På den tiden jag mekade mycket bil så hade jag en "glykolhink" i garaget, varje gång man tömde ett system så tog man reda på så mycket som möjligt, sedan fick det stå i hinken och fälla ur sig slammet, när det var hyfsat klart tömde jag över det på dunkar (utan att röra upp slammet) kontrollerade fryspunkten och tillsatte glykol tills det var bra fryspunkt och sedan hade man färdigblandat att fylla i nästa gång.

Eftersom jag tog reda på en massa bilar som skulle skrotas så hade jag ett visst överskott i hinken för det mesta, men det var alltid någon annan som behövde fylla en halvliter eller så.

Så gjorde vi även på lastbilsverkstan där jag jobbade då, fast i betydligt större behållare.

Där fyllde vi förutom glykol även vattenpumpssmörja i behållaren.

Hemma fyllde jag på så pass mycket glykol att jag ansåg det räcka utan extra vattenpumpssmörja,

Man kan ju göra så med motorolja och bromsvätska också om man vill!

Den vanligaste orsaken till att det inte går att mäta fryspunkten i kylvätska är just att ngn tidigare ägare inte har haft koll på vad systemet är fyllt med, och fyllt på med ngt annat. Så att man fått en blandning av etylen- och propylenglykol. Då brukar det inte gå att mäta fryspunkten.

Kylsystemet ska ju ändå sköljas och kylvätskan bytas ut enligt de intervall som stipuleras i instruktionsboken. Eftersom man ändå inte vet när det är gjort på en beggad bil så tyckar jag att det som sagt är lika bra att hälla ut allting så man vet vad man har för status på bilens fluider.

*/ ?>
Back