Mäta ljudnivå, vart?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Sitter och nojar lite för det där med "100dba förbipasserande" vid banåkning...

Jag tycker att hojen låter för jävla mkt och har beställt db-killers (men som såklart inte har kommit).

Sen funderar jag på "hur mkt ska det låta för att man ska komma över 100dba?" .. och kommer fram till att jag inte har någon aning..

Någon som vet om man kan mäta ljudnivån någonstans till en billig penning? Eller är det bara på bilprovningen?

Alternativt om någon vet ungefär hur mkt man kan förvänta sig att en R1:a låter med bara slipon (inte helsystem).

Hur mkt påverkas ljudet av farten? Finns det någon risk att komma över 100dba även vid lägre fart?

95dBA är det som gäller på dom flesta banorna vid förbipassering. Mäts på det ställe där man går på fullt/högt varvtal.

Har mätt en hel del när SSEMSE kör och i de flesta fall så är det original som gäller. Även om vissa nyare hojar har problem även helt original :gnissla

Det är svårt att mäta ljudet statiskt då det ofta inte stämmer mot förbipassering. Säkrast är som sagt originalburk på. dB-killers kan hjälpa men det beror på hur den är byggd samt vilket slipon du har (märke, ompackad e.t.c.)

Ljudnivå kan du mäta själv.
på kjell & company har dom digital ljudmätare för 400kr (artikel nr. 48203) och en annan för 320kr (artikel nr. 48197)

;)

Åh fan.. det var inte farligt!
Tackar!

Men innan du lägger ut 400 kr, tänk på att den inte betyder ett skit när du står där på banan och de säger att du låter för mycket. Byt till originalsystem och be att få se ljudmätningen efter körning istället så vet du hur mycket det låter, om ditt eftermarknassystem låter mycket mer och du redan är nära gränsen är det bara att skita i det och köra original hädanefter.

Ljudnivå kan du mäta själv.
på kjell & company har dom digital ljudmätare för 400kr (artikel nr. 48203) och en annan för 320kr (artikel nr. 48197)

;)

Problemet är bara hur du ska mäta. Sätt den 10cm från avgasröret så bottnar den och håll den 5m bort så får du ett annat värde. Så du får helt enkelt gissa var dom tänker hålla den på banan och hur ljudet studsar just där du passerar. Att du mäter +/-10dB från vad någon annan mäter på banan skulle inte förvåna mig.

Många mobiltelefoner har db mätare inbyggd. Den jag har visar faktiskt ganska exakt också.
Jämför med en kompis som har en orginalhoj. Så har du en hint om vart du ligger.
Mats

Problemet är bara hur du ska mäta. Sätt den 10cm från avgasröret så bottnar den och håll den 5m bort så får du ett annat värde. Så du får helt enkelt gissa var dom tänker hålla den på banan och hur ljudet studsar just där du passerar. Att du mäter +/-10dB från vad någon annan mäter på banan skulle inte förvåna mig.
:fakta

Bilprovningens instruktion

''... Placering av mikrofon;

- samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
- avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
- utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida. ...'''
;)

:fakta

Bilprovningens instruktion

''... Placering av mikrofon;

- samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken,
- avståndet mellan mikrofon och mynning ska vara 0,5 meter,
- utifrån avgasernas huvudriktning ska vinkeln 45° ± 10° bildas ut från MC:s sida. ...'''
;)

Bilprovningen ja, nu var det ju ljudmätning på BANKÖRNINGAR han var intresserad av.
classe i sjön har en DB-mätare också för en femhunka

Nya Iphone 3gs har en app som mäter väldigt bra, har jämfört med de på jobbet!

BMW har 101Db original, med Akrapovic från BMW är också 101Db, däremot finns det med en noisekiller att stoppa i och låsa med sexkantsnyckel, vet inte vad det blir för Db då??

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick