Mäta skevhet med indikatorklocka?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Har 4st lösa bromskivor till hojjen jag behöver mäta upp med indikatorklocka (klockan har jag lånat ifrån jobbet, sån där med stativ och en klump som är en magnet man slår på/av med ett vred).

Hur är det korrekta sättet att mäta? Måste jag ta bort mina befintliga skivor på hojjen och skruva fast skiva för skiva för att mäta? Hur ska jag fästa indikatorklockan. Läste någonstans att man ska fästa indikatorklockan i bromsokets skruvhål, men hur?

Ge gärna tips då jag skulle behöva göra det idag :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag hade satt klockan mot skivan (utkant) när den sitter på hojen och sett till att stativet satt/stog stadigt på en rejäl bit stål.

Naturligtvis så låser du fast styret så att det inte kan påverka.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Har du skivorna lösa är det enklast att bara lägga dom på en planskiva, i brist på planskiva så brukar en glasskiva funka.
(strunta alltså i klockan och titta rent visuellt istället)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har du skivorna lösa är det enklast att bara lägga dom på en planskiva, i brist på planskiva så brukar en glasskiva funka.
(strunta alltså i klockan och titta rent visuellt istället)

Jag tror inte att ett otränat öga ser en skevhet på 3 hundradelar, och 2-4 hundradelar skevhet skakar som en ABS i handtaget.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag mätte upp en fälg jag ekrade om helt själv nu tidigare i våras med en sådan och jag monterade fälgen på bågen och satte klockan i en bit balk jag hade liggandes hemma på golvet. Om själva klockan inte sitter helt rakt spelar ju ingen roll då du kan se diffen ändå. Sen snurrade jag helt sonika på hjulet och kollade hur mkt det diffade mellan yttersta o innersta läget, både axiellt och radiellt. 0,8 mm kom jag fram till, och jag tycker det är godkänt för att vara första gången man ekrar en fälg =)

Som svar på hur det korrekta sättet att mäta är har jag inget bra svar, men det bästa är inte alltid det lättaste och jag hade nog satt fast skivorna på navet för att se. Grejen med en sån här klocka är ju att det ska snurra...

Men som nån sa att en diff på 2-4 procent känns som när en abs går in vet jag inte om jag tror på. Det låter som om det är lite föör bra toleranser för att vara båge! Men vad vet jag, verkligheten kanske är så hård.

Edit: Glömde svara :D
 
Last edited:

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Jag mätte upp en fälg jag ekrade om helt själv
Men som nån sa att en diff på 2-4 procent känns som när en abs går in vet jag inte om jag tror på. Det låter som om det är lite föör bra toleranser för att vara båge! Men vad vet jag, verkligheten kanske är så hård.

Edit: Glömde svara :D

Bara lite info...

Pa min gamla ninja (-99) skall bromsskivorna bytas da de diffar mer än 0,3mm. Bada mina skivor var skeva med 0,5mm resp 0,4mm. Detta upplevdes som västa sortens ABS. Hojen var i det närmaste vidrag att bromsa och tyvärr kom försämringen under endast 3 dagars touring akning i europa.....

Da jag visste att de var skeva sa löste jag det enligt följande.
Tillverkade ett verktyg (hallare) sa jag kunde spänna upp bromsskivorna i chucken pa en svarv.
Därefter indikera med klocka och markera där det slog som mest.
Vevade fram en liten kloss (placerad som ett svarvstal) som tröck till den inre delen av skivan och kunde pa sa sätt fa skivan rak.
Med lite talamod uppnadde jag en skevhet av endast 0,1mm resp 0,15mm.

Skivorna är fortfarande raka efter 2ar.....

Mina 50cent.

Bara lite info...

Pa min gamla ninja (-99) skall bromsskivorna bytas da de diffar mer än 0,3mm. Bada mina skivor var skeva med 0,5mm resp 0,4mm. Detta upplevdes som västa sortens ABS. Hojen var i det närmaste vidrag att bromsa och tyvärr kom försämringen under endast 3 dagars touring akning i europa.....

Da jag visste att de var skeva sa löste jag det enligt följande.
Tillverkade ett verktyg (hallare) sa jag kunde spänna upp bromsskivorna i chucken pa en svarv.
Därefter indikera med klocka och markera där det slog som mest.
Vevade fram en liten kloss (placerad som ett svarvstal) som tröck till den inre delen av skivan och kunde pa sa sätt fa skivan rak.
Med lite talamod uppnadde jag en skevhet av endast 0,1mm resp 0,15mm.

Skivorna är fortfarande raka efter 2ar.....

Mina 50cent.


Sorry, svarade ju inte....
Tror att det kan vara svart att mäta upp ett sa litet diff som hundradelar om du har hjulet kvar pa hoj mm.
Skulle ända rekommendera att ta bort skivan och som nagon sa fungerar det ju att lägga den pa en planskiva för att visuellt konstatera att den är skev. Da far du visserligen inget värde.....

Ska du ända fixa skivorna sa är det ju enklast att ta av dem....
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Bara lite info...

Pa min gamla ninja (-99) skall bromsskivorna bytas da de diffar mer än 0,3mm. Bada mina skivor var skeva med 0,5mm resp 0,4mm. Detta upplevdes som västa sortens ABS. Hojen var i det närmaste vidrag att bromsa och tyvärr kom försämringen under endast 3 dagars touring akning i europa.....

Da jag visste att de var skeva sa löste jag det enligt följande.
Tillverkade ett verktyg (hallare) sa jag kunde spänna upp bromsskivorna i chucken pa en svarv.
Därefter indikera med klocka och markera där det slog som mest.
Vevade fram en liten kloss (placerad som ett svarvstal) som tröck till den inre delen av skivan och kunde pa sa sätt fa skivan rak.
Med lite talamod uppnadde jag en skevhet av endast 0,1mm resp 0,15mm.

Skivorna är fortfarande raka efter 2ar.....

Mina 50cent.

Jovisst, 5 tiondelar är helt andra grejer än 5 hundradelar - det har jag aldrig sagt något om. Det jag sa var att jag tror inte att en skevhet på mellan 2 och 4 hundradelar upplevs som en ABS eftersom det är så läskigt lite och jag anser att kolvarna borde pressa beläggen så att skivan mer eller mindre "blir rak" när man bromsar med den lilla diffen.

Detta avser alltså låga hundradelar - inte höga tiondelar.

EDIT:
Brukar inte skivor vi pratar om vara nitade? Isf är det väl svårt att lägga dem på en plan yta för att uppmärksamma eventuell skevhet då nitarna tar i den plana ytan före själva slitytan på skivan? Bara en tanke. Nae, använd en indikatorklocka och gör RÄTT från början.
 
Last edited:

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Jovisst, 5 tiondelar är helt andra grejer än 5 hundradelar - det har jag aldrig sagt något om. Det jag sa var att jag tror inte att en skevhet på mellan 2 och 4 hundradelar upplevs som en ABS eftersom det är så läskigt lite och jag anser att kolvarna borde pressa beläggen så att skivan mer eller mindre "blir rak" när man bromsar med den lilla diffen.

Detta avser alltså låga hundradelar - inte höga tiondelar.

EDIT:
Brukar inte skivor vi pratar om vara nitade? Isf är det väl svårt att lägga dem på en plan yta för att uppmärksamma eventuell skevhet då nitarna tar i den plana ytan före själva slitytan på skivan? Bara en tanke. Nae, använd en indikatorklocka och gör RÄTT från början.

Sorry!
Givetvis har du rätt. Hundradelar svart och tiondelar lätt!
Läste inte tillräckligt noga...:huvet

Har man inga problem med skivorna behöver man väl inte mäta?
Har man problem kan man ju lika bra ta av dem, mäta och justera dem....
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Ett sätt att få till det riktigt bra (kräver tillgång till en svarv) är att spänna en rörbit, med lagom diameter, i chucken på svarven. Rörbiten får inte sticka utanför backarnas frontyta utan ska bara sitta där för att fixera backarna under mätningen. Plana sedan av backarna någon tia så att dom blir rena och snygga och framförallt raka (vill man inte svarva i chucken så kan man alltid använda en längre rörbit, förutsatt att den är helt hundra parallell). Lägg sedan bromskivan med navet mot backplanet (eller ev. det svarvade röret) och lägg an dubben väldigt försiktigt. Du skall absolut inte trycka till skivan med dubben, utan bara fixera den, ytterst försiktigt. Sedan är det bara att ställa indikatorstativet på en stabil punkt, exempelvis tvärsliden, och mäta skevheten på skivan.

Låter krångligare än vad det är, men funkar smidigt och blir så exakt som behövs (och lite till).
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jovisst, 5 tiondelar är helt andra grejer än 5 hundradelar - det har jag aldrig sagt något om. Det jag sa var att jag tror inte att en skevhet på mellan 2 och 4 hundradelar upplevs som en ABS eftersom det är så läskigt lite och jag anser att kolvarna borde pressa beläggen så att skivan mer eller mindre "blir rak" när man bromsar med den lilla diffen.
.

Nu hör det väl till saken att det var skeva skivor på min VFR -88. Då var det inte flytande skivor och ok, vilket säkert har en stor betydelse i sammanhanget. Så med flytande skivor och ok så kanske inte några hundradelar märks. Tänkte inte på det.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Nu hör det väl till saken att det var skeva skivor på min VFR -88. Då var det inte flytande skivor och ok, vilket säkert har en stor betydelse i sammanhanget. Så med flytande skivor och ok så kanske inte några hundradelar märks. Tänkte inte på det.

Alldeles riktigt 0.8 på hel flytande kan upplevas som lite/något störande, om underlaget inte är slätt kan de låsa sej. Å de,,,de e' spännande jag lovar! några hundringa=nada, upp till en eller et par tior är ju va många repböcker t.o.m tillåter
Oken bör dock inte vara flytande för då sitter dom inte fast, flytningarna i skivan är egentligen inte för att kompesera skeva skivor utan för att inte göra skivan skev när den blir varm och börjar likna en "sopptallrik". När skivar blir varm ökar inte ytterdiametern utan diameter ökningen sker INiFRÅN konstigt:confused: :confused: vaa! D.v.s den växer innifrån mer än vad ytterkanten gör... där av Sopptallrik
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Alldeles riktigt 0.8 på hel flytande kan upplevas som lite/något störande, om underlaget inte är slätt kan de låsa sej. Å de,,,de e' spännande jag lovar! några hundringa=nada, upp till en eller et par tior är ju va många repböcker t.o.m tillåter
Oken bör dock inte vara flytande för då sitter dom inte fast, flytningarna i skivan är egentligen inte för att kompesera skeva skivor utan för att inte göra skivan skev när den blir varm och börjar likna en "sopptallrik". När skivar blir varm ökar inte ytterdiametern utan diameter ökningen sker INiFRÅN konstigt:confused: :confused: vaa! D.v.s den växer innifrån mer än vad ytterkanten gör... där av Sopptallrik

Oken kan väl vara flytande i sidled, med begränsad rörelse och ändå sitta fast? Typ linjärlagers principen. Har iof inte kollat så noga, men det borde väl finnas ok som inte är helt stumt monterade.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top