Mäta upp tändspole

Joppe11

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2009
Ort
östersund
Hoj
honda nsr125 -91
hej!:) har ett par frågor. hur mäter man upp en tändspole?? jag vet att man behöver en multimeter, och det har jag:) vad mäter man mellan altså??

och hur vet man då att den är hel när man nu mätt upp den??

samma gäller CDI:boxar, går dom att mäta?

mvh joppe
 

didde

Northstunt
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Ume
Hoj
Kawasaki 636 stunt och
detta skulle jag också vilja ha svar på...
jag försökte ohm-mäta tändspolarna på R6an men vet ju inte om dom är hela... det är bara 2 kablar som går till varje tändspole..
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hoppas jag inte säger fel nu.:) man sätter mätaren i hålet dit tändstiftet kommer, och andra uppe i kontakten, man måste alltså plocka lös spolen från hojjen.
På min var en spole ~11ohm, de 3 andra ~13ohm, den med 11ohm var alltså kass, böt ut den och motorcykeln börja gå som de skulle!
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
hoppas jag inte säger fel nu.:) man sätter mätaren i hålet dit tändstiftet kommer, och andra uppe i kontakten, man måste alltså plocka lös spolen från hojjen.
På min var en spole ~11ohm, de 3 andra ~13ohm, den med 11ohm var alltså kass, böt ut den och motorcykeln börja gå som de skulle!

:va NJA,inte helt riktigt,primärsidan dvs 12-voltsidan bör ha lågt motstånd,emellan anslutningen 12v och chassi(-) 8-15 ohm,sekundärsidan(tändstifthålet) och chassi 10000-20000 ohm.De 2 spolarna(4 cyl) ska naturligtvis ha samma värden.Det som händer,är att cdi-boxen skickar en (serie av)spänningspuls(er) till primärsidan i rätt ögonblick.I sekundärsidan uppstår en högspänning(emk tror jag det kallas)i samma ögonblick som spänningen BRYTS.:banana och en gnista utlöses emellan elektroderna(tändstiftet)Behöver ej ta bort spolarna,endast anslutningarna


rätta mig om jag har fel:Bugar holm44
 

Joppe11

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2009
Ort
östersund
Hoj
honda nsr125 -91
:va NJA,inte helt riktigt,primärsidan dvs 12-voltsidan bör ha lågt motstånd,emellan anslutningen 12v och chassi(-) 8-15 ohm,sekundärsidan(tändstifthålet) och chassi 10000-20000 ohm.De 2 spolarna(4 cyl) ska naturligtvis ha samma värden.Det som händer,är att cdi-boxen skickar en (serie av)spänningspuls(er) till primärsidan i rätt ögonblick.I sekundärsidan uppstår en högspänning(emk tror jag det kallas)i samma ögonblick som spänningen BRYTS.:banana och en gnista utlöses emellan elektroderna(tändstiftet)Behöver ej ta bort spolarna,endast anslutningarna


rätta mig om jag har fel:Bugar holm44

okej ja förstår!! tackar tackar :) finns det nå sätt man kan mäta om en CDI är trasig då?
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
okej ja förstår!! tackar tackar :) finns det nå sätt man kan mäta om en CDI är trasig då?

:confused: Kan nog bli värre...du behöver Haynes bok med mätvärden.Kanske ngn på sporthoj som har boken till din hoj,kan bidra med värden!UPPROP,hör av er!
leffe:yoparty
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Lånar tråden för jag vettifan om jag gjort fel eller om tändspole/kabel är helt åt helsike!?

Misstänker att en av mina tändspolar är kaputt så jag skulle mäta lite motstånd ikväll tänkte jag. Började med att mäta flatstiften på själva tändspolen och fick värde 3.1 ohm. Se bild 1. Mätte på den andra tändspolen och fick värde 3.2. Vet inte om det är i nivå med vad det ska vara (får försöka finna info) men så långt allt gott. Skulle mäta mellan tändspole och tändhatt men det blev genast problem då jag märkte att jag inte fick in mätpennan då kontakten verkade sitta för långt in. Skruvade då av tändhatten och tänkte mäta direkt på kabeln, bild 2. Men där fick jag inga utslag!? Warum? Borde jag inte fått någon form av värde på multimetern? Blev tvungen att testa på en annan kabel som gick till den andra spolen men samma sak där, inga värden! Vad gör jag för fel?
 

Bifogat

  • Tändspole1.jpg
    Tändspole1.jpg
    107.5 KB · Visningar: 953
  • Tändkabel1.jpg
    Tändkabel1.jpg
    128.2 KB · Visningar: 628

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Hmm, ska inte tändspolar isolationstestas (tror det heter så). Även om en multimeter visar ok mätvärden är det inte säkert att spolen är ok för det.

Du kan ju alltid testa tändspolen genom att sätta tungan där tändstiftet ska vara och trycka på start. Är det brunt i kallingarna efteråt så är spolen hel. :D
 
Last edited:

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hmm, ska inte tändspolar isolationstestas (tror det heter så). Även om en multimeter visar ok mätvärden är det inte säkert att spolen är ok för det.

Isolation-what? Hur gör man det? Behöver man ännu en mätare? Hur som helst är kablarna kopplade till cyl 1 & 2 och ingen fungerar. Kanske lägga ner mätandet och bara byta...
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Isolation-what? Hur gör man det? Behöver man ännu en mätare? Hur som helst är kablarna kopplade till cyl 1 & 2 och ingen fungerar. Kanske lägga ner mätandet och bara byta...

Utan att vara helt säker på detta så tror jag att det inte går att säga om en tändspole är hel genom att ohm-mäta. Är det avbrott någonstans så kan man dra slutsatsen att spolen är trasig men även om du får ok mätvärden så kan man inte dra slutsatsen att spolen är hel. För att säkert veta att spolen är hel måste man veta att det inte blir något överslag i högspänningsdelen vid drift.
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Skulle det enklaste vara att plocka ur tändstiftet och se om det kommer gnistor när jag startar motorn och på så sätt se om tändspolen fungerar eller ej?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Skillnaden mellan att mäta med multimeter och med isolationtestare (att megga) är att
multimetern använder låg spänning och isolationstestaren kan dundra in 1000V.

Detta gör att om det någonstans finns dålig isolering mellan olika lindningar/trådar
så kan det bli överslag mellan dessa när man använder isolationstestare
men inte med multimetern.

I bruk så kan man ju ha 10-50 000 volt på sekundärsidan.
50 000volt ger en bra gnista!
Inte bara på stiftet utan även genom dålig isolering.

Därför är det svårt att mäta/återskapa felet hos en spole med
hjälp av de futtiga volt en multimeter använder för att mäta.

Hmmm, var detta rörigt formulerat? :va
/e
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Skulle det enklaste vara att plocka ur tändstiftet och se om det kommer gnistor när jag startar motorn och på så sätt se om tändspolen fungerar eller ej?

Ja, så är nog enklaste sättet att se om det finns något liv i spolen, se till att jorda tändstiftet bara. Har du gnista bör det räcka för att hojen ska starta men det garanterar inte att spolarna är 100% hela.
 
Last edited:

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Skillnaden mellan att mäta med multimeter och med isolationtestare (att megga) är att
multimetern använder låg spänning och isolationstestaren kan dundra in 1000V.

Detta gör att om det någonstans finns dålig isolering mellan olika lindningar/trådar
så kan det bli överslag mellan dessa när man använder isolationstestare
men inte med multimetern.

I bruk så kan man ju ha 10-50 000 volt på sekundärsidan.
50 000volt ger en bra gnista!
Inte bara på stiftet utan även genom dålig isolering.

Därför är det svårt att mäta/återskapa felet hos en spole med
hjälp av de futtiga volt en multimeter använder för att mäta.

Hmmm, var detta rörigt formulerat? :va
/e

Nä det var så att till och med jag förstod! Tror det lutar åt att köpa en bättre beg tändspole och smacka på och hoppas på det bästa.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Enda sättet att veta om en tändspole fungerar är genom att låta den ge gnistor och mäta deras maxlängd för att se om dom är tillräckligt kraftiga.
Resistansmätning avslöjar som sagt inte isoleringsproblem, och en isolationsmätare som ger 1000V avslöjar inte nödvändigtvis ett isolationsproblem som bara märks över t.ex. 10 000V.
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jäkla djungel det där med el och ström. Kör på det enkla och byter ut delen så slipper jag förstå hur det hänger ihop :)
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ok, förrutom att du kan ha avbrott i en spole så kan du ha ngt kortslutet varv pga att isoleringen gett sig inne i spolen pga överslag etc.
det kan man testa med ett batteri över primärlindningen..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ok, förrutom att du kan ha avbrott i en spole så kan du ha ngt kortslutet varv pga att isoleringen gett sig inne i spolen pga överslag etc.
det kan man testa med ett batteri över primärlindningen..

Hur menar du att man ska mäta?
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Stoppa en tändkabel i munnen. Dra runt motorn och finner du dig sen hoppande, minst en halvmeter, så är spänningen tillräcklig i tändspolen.

Detta är ett analogt och tillförlitligt test, funkar alltid.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Lånar tråden för jag vettifan om jag gjort fel eller om tändspole/kabel är helt åt helsike!?

Misstänker att en av mina tändspolar är kaputt så jag skulle mäta lite motstånd ikväll tänkte jag. Började med att mäta flatstiften på själva tändspolen och fick värde 3.1 ohm. Se bild 1. Mätte på den andra tändspolen och fick värde 3.2. Vet inte om det är i nivå med vad det ska vara (får försöka finna info) men så långt allt gott. Skulle mäta mellan tändspole och tändhatt men det blev genast problem då jag märkte att jag inte fick in mätpennan då kontakten verkade sitta för långt in. Skruvade då av tändhatten och tänkte mäta direkt på kabeln, bild 2. Men där fick jag inga utslag!? Warum? Borde jag inte fått någon form av värde på multimetern? Blev tvungen att testa på en annan kabel som gick till den andra spolen men samma sak där, inga värden! Vad gör jag för fel?

Du bör nog ha en servicemanual för att se vilka värden du ska ha. Mellan mina anslutningsstift ska jag ha 1.89-2.53 ohm, så dina värden är säkert att betrakta som OK. Du bör ta av "tändhattarna" och mäta dom separat mina ska ha 10 000 ohm (ställ in multimetern på rätt mätvärden) Sen ska du mäta i änden på varje tänkabel då ska värdet vara på 12000-18000 ohm. Observera att omgivande temperatur kan ha stor betydlese för dina mätvärden. Mina värden gäller för 20 grader celsius, typ "rumstemperatur".
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top