Mätaren visar låg temperatur TDM850

BoYama

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Hoj
99 Yamaha TDM850
Hej, ny här och har köpt en Yamaha TDM850 -99. Temperaturmätaren går upp ca en halv cm, nivån var mycket låg i expansionskärlet. Påfyllning hjälpte inte, kollade igår med termometer i expansionskärlet efter 1,5 mil, den visade 31 grader C (ca 27 grader i luften).
Frågan är: måste jag köra tex 10 mil innan vätskan där har blivit uppvärmd?
Det kan ju vara dumt att skicka efter en dyr termostat om det istället är mätaren eller givaren.
Tacksam för ideer.:hej

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Börja med att fylla på i själva kylaren och inte bara i expansionskärlet. Det kan vara en luftbubbla någonstans i systemet. Givetvis skall hojen vara kall när du gör det så du inte skållar dig.
Skaka/vicka lite på hojen sen när du fyllt på och har kylarlocket öppet, så att eventuella luftbubblor kommer ut.

När du kör den varm blir alla kylarslangarna varma?
Dvs. cirkulerar kylarvätskan i systemet.
Annars kan det vara så att termostaten inte öppnar.

Sen funderar du på varför nivån var låg.
Minskar den efter att du fyllt på?
Läcker den någonstans?

Variationen i expansionskärlet mellan kall och varm motor kan vara ganska stor. Typ kall nere på lågt och sen vid varm motor uppe vid max.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
En grej som funkar på min hoj är att starta den och sen känna på kylaren, om den blir långsamt varmare så är termostaten fast öppen, om den istället är kall, kall, kall, varm så funkar den som den skall. Oklart om det funkar att mäta temp i expansionskärlet dock.

Jag hade kass termostat för två år sedan och härjade med det då....

/R

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fyll på glykol i kylaren istället så du får det i systemet. Sen går de normalt relativt svala, temp runt 70 grader är vanligt pga placeringen av givaren.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:

BoYama

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Hoj
99 Yamaha TDM850
Tack för svaren. Ja, jag ska fylla på i kylaren och kolla slangarna efter värme.
Nivån var låg efter att jag köpt hojen och jag har inte sett att nivån ändrat sig senare, men ska kolla varm/kall motor.
Jag har inte sett nåt läckage.
Bra idé att känna på kylaren.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vätskan i expansionskärlet behöver inte nödvändigtvis bli speciellt varm heller, så att mäta där kan vara helt missvisande. Beroende på fyllnadsgraden i systemet.

Väldigt sällan mätare/givare i den kedjan går sönder, men det kan såklart hända. Jag har aldrig bytt på 15 år och 4 olika TDM/TRX.

Fast har en fungerande gammal temp.sensor liggande...

Ett annat tips är att du kollar oljan på rätt sätt så kommer du få många fler glada mil istället för skurna vevlager.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En zigenarfix på semestern eller innan delen kommer är att täcka över kylaren och balansera upp vettig yta
Sen låta det finnas så elfläkten kan styra tempen - kolla bara så fläkten fungerar och håll koll på tempmätaren

BoYama

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Hoj
99 Yamaha TDM850
Kylaren var full (motsatt sida från sidostödet).
Jag körde iväg 200-300 meter, då var kylaren ~het på vänster sida och varm på höger, efter några sek ~het på höger sida. Det hade varit bättre att bara låta motorn gå och känt efter hela tiden, men nån hade säkert klagat i huset.

Jag tror att det är bäst att chansa på att byta termostaten och O-ringen (33 och 36 i länken) https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/1999-tdm850-motorcycles/radiator-hose
Dom har oxå trasiga fjädern till kopplingsarmen ovanpå motorn som drar tillbaka armen ordentligt (16) i länken https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/1999-tdm850-motorcycles/clutch
Jag hittade bara alla delar från firman (England) i länkarna, men det kanske finns med billigare frakt från tex Tyskland?

Koktestet kan jag göra innan jag bryter förpackningen och "zigenarfix" är nog klokt.
Tack för svar.:)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...