Mätarjustering av din bil eller MC

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det är olagligt att sälja fordon utan att uppge att mätarställningen om den ändrats.
Att ändra mätarställningen är helt lagligt, finsn flertalet firmor som gör det tydligen.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Ush och fy, att det alltid finns folk som ska sko sig.Fult.............Per:squid

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har ju funnits hur länge som helst, man kan ju tycka vad man vill om det men i slutänden är det ju den som säljer bilen/mc'n med en skruvad mätare som begår brottet om det är fel avsikt så att säga.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
El pistol är laglig om man köper den i delar, den blir först olaglig när man satt ihop den

Hampa är lagligt i frö men blir olaglig i planta

Fortsätt gärna :rolleyes:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har använt det två ggr för att ställa fram mätaren importhojar så jag skulle slippa betala moms på skrotet.

Smagatusk

Guest
Skruvar mätaren på min Audi inför varje besiktning. 1500 mil brukar bli lagom. 1000:-, gjort på mindre än 30 minuter.

Ozzi

Guest
Snyggt reklaminslag, är övertygad om att det är TS själv som satt ut annonsen.:rolleyes:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja. Tanken med att det ska vara OK är väl att om mätarna går sönder och man köper nya så ska man kunna ställa dom till samma som dom som gick sönder så att man har en rättvisande vägmätare. Tyvärr är det väl så att det fuskas en del med det där.
Å andra sidan så är inte milen så kritiska.

En hoj som går bra och inte har några missljud är ju oftast OK oavsett hur långt den gått.
En bil hinner man ju aldrig köra slut på motorn innan karosshelvetet rostat bort i den djäkla saltlösningen vi har på vägarna vintertid. Det är väl i så fall bristande underhåll som tar dom då men det ser man ju inte på vägmätaren. Dessutom brukar det ofta gå att se på skicket på grejorna om det är skruvade mätare.
På en bil så kollar man att ratt, pedaler, växelspak och klädsel verkar slitet ungefär i paritet med uppgiven körsträcka. Stämmer det inte så köper i vart fall inte jag.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
för att även se det från andra sidan.. säg att din mätare har sagt upp sig. och du får tag på en mätare. men den har gått 3000 mil mer än cykeln/bilen egentligen har gjort.. då kan jag tycka att det är en bra tjänst eftersom du då kan ställa mätaren rätt så att den faktiskt visar rätt.

det är som sagt fördelar och nackdelar med allt. men mätarservice är inte helt av ondo.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Dom hade ju något program om det där på dumburken, från Sverige. Tror det var en gammal vit Volvo 850 som de först gick till en handlare för att kolla inbytespris, sen åkte de o backa mätaren, tvätta, städa o fixa lite bara för syns skull. Blev en ganska duktig prisökning i inbyte.

Dock innan "krisen".

Läste någon kommentar om det där, just att det inte är olagligt med själva skruvandet, ungefär:

Tidelag är inte heller olagligt men det betyder inte att det är ok för det.

:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min Farsa köpte en ny Ford (alla kan göra misstag, döm honom inte för hårt) Fiesta.

Efter ett par år gick hastighetsmätaren sönder, bilen hade då gått 7tusen mil.

Mätaren byttes på garantin, men den nya lämmnades på 0 mil, min far bad dom åtgärda det, vilket dom lovade att göra vid nästa service.

När han hade påmint dom vid dom tre kommande servicarna sket han i det och gjorde bara en egen notering i serviceboken vid vilket datum och vilken mätarställning det hade gjorts.

Sedan blev det dags att byta bort skitbilen ett par år senare, vilket gjordes i samband med en sista service på samma Fordverkstad, där han som vanligt hade förklarat att mätaren skulle ställas fram 7tusen mil.

Bilsäljaren var ut och inspekterade skitbilen, gav ett bud, och affären blev gjord.

Sedan upptäckte min far att han hade fått inbytespris för en bil som hade gått 10tusen mil, då den egentligen hade gått 17tusen. (även en Ford kan gå så långt om man kör många mil per år).

Den ställdes ut i bilhallen med en skylt om att den hade gått 10, men efter ett besök i bilhallen av en bekant till oss som visade på anteckningen i serviceboken ställdes mätaren rätt och priset sänktes drastiskt.

Det var inte den bilfirmans bästa affär!

Ozzi

Guest
Min Farsa köpte en ny Ford (alla kan göra misstag, döm honom inte för hårt) Fiesta.

Efter ett par år gick hastighetsmätaren sönder, bilen hade då gått 7tusen mil.

Mätaren byttes på garantin, men den nya lämmnades på 0 mil, min far bad dom åtgärda det, vilket dom lovade att göra vid nästa service.

När han hade påmint dom vid dom tre kommande servicarna sket han i det och gjorde bara en egen notering i serviceboken vid vilket datum och vilken mätarställning det hade gjorts.

Sedan blev det dags att byta bort skitbilen ett par år senare, vilket gjordes i samband med en sista service på samma Fordverkstad, där han som vanligt hade förklarat att mätaren skulle ställas fram 7tusen mil.

Bilsäljaren var ut och inspekterade skitbilen, gav ett bud, och affären blev gjord.

Sedan upptäckte min far att han hade fått inbytespris för en bil som hade gått 10tusen mil, då den egentligen hade gått 17tusen. (även en Ford kan gå så långt om man kör många mil per år).

Den ställdes ut i bilhallen med en skylt om att den hade gått 10, men efter ett besök i bilhallen av en bekant till oss som visade på anteckningen i serviceboken ställdes mätaren rätt och priset sänktes drastiskt.

Det var inte den bilfirmans bästa affär!

Huuaa....vem köper en Fiesta om man åker 3500mil om året.:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Huuaa....vem köper en Fiesta om man åker 3500mil om året.:va

Det var ett panikköp av den snålaste bensinbilen som fanns för en billig peng, då den skulle användas uteslutande för pendling, den fungerade faktiskt bra att åka långt med, om den höll ihop vill säga.

En "kul" grej med den var en krockbrytare som skulle stänga av bränslepumpen i händelse av krock, den löste ut om man körde på tjälskadade norrlandsvägar...

Den byglades tionde gången det hände, innan bilen byttes in återställdes den dock till orginal(icke)funktion.

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Men e den enda möjligheten till att upptäcka fusk endast utseendet och synbara skicket på motorcykeln? Borde man inte kunna se något om man kopplar in nån dator till hojen...? Typ nån såndär "mackapär" som mc firmorna har? Tänkte att det även sparas i nåt minne nånstans lr nåt? Det vore ju skitbra isåfall. Nån som vet?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati