Måla på kakel och klinkers

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag fick svaret "Fråga nån som riktigt vet" när jag var i färgbutiken idag och undrade om dom kunde tipsa om bra färg att måla om kakel och klinkers i ett badrum.

Så, jag vänder mig till Sporthojs kunkapsbank.

Min fråga är:

Är det någon här som vet om det funkar att måla på kakel och klinkers, vägg och golv, i ett badrum och får färgen att stanna kvar?

Jag skulle vilja göra en lätt face-lift av mitt badrum genom att måla om väggar och golv. Typ sminka en gris.

OM det går, vilken typ av färg använder man och vad krävs för förarbete?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
tror nog tyvärr att det blir svårt o få det o bli fint.... aldrig varit med om att nån målat sina plattor MEN därimot finns det tejp i olika storlekar för plattor som man kan klä sina plattor med. tror mer att det skulle kunna vara något för dig om dina plattor ínte är allt för små.länkar ett kök dom typ jort det jag menar med som du kan läsa lite om.. lycka till!

http://www.alltihemmet.se/Artiklar/Budgetrenovera-koket/

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
tror nog tyvärr att det blir svårt o få det o bli fint.... aldrig varit med om att nån målat sina plattor MEN därimot finns det tejp i olika storlekar för plattor som man kan klä sina plattor med. tror mer att det skulle kunna vara något för dig om dina plattor ínte är allt för små.länkar ett kök dom typ jort det jag menar med som du kan läsa lite om.. lycka till!

http://www.alltihemmet.se/Artiklar/Budgetrenovera-koket/

Tackar, men jag tror att jag skulle bli knäpp om jag skulle klippa och klistra på alla min kakelplattor.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
hahaha ok:D men tror det finns färdiga storlekar till olika kakel.. det där med o tejpa o klistra på fogarna tror jag endå inte skulle hålla i längden i ett duschrum...

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
hahaha ok:D men tror det finns färdiga storlekar till olika kakel.. det där med o tejpa o klistra på fogarna tror jag endå inte skulle hålla i längden i ett duschrum...

Det finns ju risk att det blir fuktig luft i badrummet som kan bråka med tejp.:hihi

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Måla inte kakel på golvet i badrum. Det är ett helvete att få bort färgen när en del har börjat lossna... :död

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Klipp till vinylbitar och limma dit. Då kan du ha kålfajberluck och bli kung på Jatzy.:yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kan man inte bara foliera hela skiten som man gör med bilar? Då kan du få alu, zebra eller kolfiber.
Möjligheterna blir oändliga !!!

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Kan man inte bara foliera hela skiten som man gör med bilar? Då kan du få alu, zebra eller kolfiber.
Möjligheterna blir oändliga !!!

Det blir ju som "the jungle room", ett perfekt rum att ha sin 40-års kris i. Ett badrum med leopard på väggarna och kolfiber på golvet.:yoparty

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag frågande nån som vet, och fick svaret att "det kan de väl göra om de är dumma på riktigt".

Svårt att hitta en färg som funkar bra, och det blir minst lika dyrt som att lägga nytt klinker ovanpå det gamla. Det senare är dessutom en bättre lösning tydligen.

Folie är nog t o m en bättre lösning än färg (mitt svar). Behöver ju inte vara heltäckande...

Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Blir det fult om man försöker bättra på där färgen lossnat?

Ja det blir det, det blir ojämnt. Jag gjorde en nödlösning och målade mitt golv med en färg som kallas något i stil med "cement-färg" då denna skulle vara lite starkare. Men den släppte in lite vatten och så släppte den på vissa ställen.

Det finns en annan lösning också men jag tror inte den färgen är laglig nu, det är tvåkomponentsfärg som bränner fast sig i underlaget, men för min del kändes det för jobbigt. Så jag gav upp.

En kompis till mig anlitade en målare som målade om hans plastmatta i badrummet med en specialfärg, detta var för två år sedan och den färgen sitter fortfarande, så det kan ju vara en ide att ta in en offert av ett proffs.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag tackar för visat intresse.
Ni och samtal med målare under dagen har fått mig att glömma tanken på att måla kakel och klinkers
Av målarna fick jag ungefär samma svar som Jåke fick efter att frågat nån som vet.
Jag kan lägga dom pengarna på att köpa öl istället för målarfäg.:banana

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns speciell kakelfärg som garanterar hållbarheten om man använder deras fästprimer samt rengör med ett medel. Kostnad? Ja, lite mer än nytt kakel...
Har du utanpåliggande rör? I så fall skulle du kunna göra en snikrenovering genom att sätta nytt kakel/klinkers på det gamla. Det går bra att sätta nytt kakel på det gamla, det gäller bara att använda rätt primer och rätt fix. Jag har gjort så hos kunder några gånger när de bara vill fräscha upp ett gammalt klinkersgolv eller kakel i tvättstuga.
Men tätskiktet är ju samma gamla dock, därför gör jag aldrig sånt i badrum då det känns som att de skulle kunna sälja det som "nytt" till en intet ont anades köpare.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
...
Har du utanpåliggande rör? I så fall skulle du kunna göra en snikrenovering genom att sätta nytt kakel/klinkers på det gamla. Det går bra att sätta nytt kakel på det gamla, det gäller bara att använda rätt primer och rätt fix. Jag har gjort så hos kunder några gånger när de bara vill fräscha upp ett gammalt klinkersgolv eller kakel i tvättstuga.....

Jo, jag har utanpåliggande rör. Att sätta nytt kakel och klinkers ovanpå det gamla är en tanke som slagit mig. Jag ska klura vidare hur jag ska göra.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Bauhaus säljer kakelfärg, väggar kan funka, men jag skulle aldrig smeta det på golvet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping