Måla plastväggar i badrum?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Vi bor i ett radhus från tidigt 80-tal. Badrummet har plastgolv och även väggarna är av typ plastmatta. Eftersom det kostar multum att kakla, funderade jag på om det inte går att måla på plasten istället? Jag står nämligen inte ut med beigemelerade väggar samt spygrön matta... :zpy

exiteme skrev:
Vi bor i ett radhus från tidigt 80-tal. Badrummet har plastgolv och även väggarna är av typ plastmatta. Eftersom det kostar multum att kakla, funderade jag på om det inte går att måla på plasten istället? Jag står nämligen inte ut med beigemelerade väggar samt spygrön matta... :zpy

Nja, jag tror inte det kommer sitta så länge.. Men om man river bort plasten då?

Timell målade ett plastgolv och sa "sådär ja, det håller nog ett litet tag iallfall" :D

Ljunghusen skrev:
Nja, jag tror inte det kommer sitta så länge.. Men om man river bort plasten då?

Timell målade ett plastgolv och sa "sådär ja, det håller nog ett litet tag iallfall" :D

Om man river bort plastmattan är väggen helt oskyddad. Det är bara gipsväggar under...

Våtrumstapet?
Om du kaklar själv behöver det ju inte bli dyrt, men det förutsätter ju viss händighet.

Markus skrev:
Våtrumstapet?
Om du kaklar själv behöver det ju inte bli dyrt, men det förutsätter ju viss händighet.

Våtrumstapet heter det ju. Kunde inte komma på namnet... :rolleyes:

Nja, både maken och jag har tummen mitt i handen när det gäller kakling...

exiteme skrev:
Om man river bort plastmattan är väggen helt oskyddad. Det är bara gipsväggar under...

Beroende på hur det ser ut måste man eventuellt bredspackla med våtrumsspackel och sen grunda med våtrumsgrund och sen täckmåla ett par gånger med våtrumsfärg :tummenupp

Det finns ju våtrumsfärger speciella också, jag vet att Alcro har en. De innehåller något fuktskyddande men inte fuktspärrande tydligen.

Problemet är att det är mjukgörare i våtrumsväggen.

När du målar på den så vandrar mjukgöraren ut i färgen (som är uppbygd på små plastkulor) vilket gör att färgen blir "klibbig" även i torr tillstånd,har du riktig otur så behöver du inte en ha en handukshängare utan det är bara att trycka handuken mot väggen så sitter den kvar.

Ett skogshuggarknep är att först torka av väggarna (ordentligt) med T-sprit vilket "lurar" ut en dela av mjukgöraren,men det finns inga garantier.

Provmåla ev en liten yta och se om det fungerar först.

Alla stora färgtillverkare har sk våtrumsystem dvs färg,spackel,lim,väv som är godtjänt för våtrum,dock är problemet att om man vill ha ett av försäkringsbolagen godtjänt målat badrum i klass VT (som man måste ha i duschen) så måste man först sätta speciell glasfiberväv i våtrumslim,sedan grunda med våtrumsgrund,sedan 2 strykningar med våtrumsfärg.

Utav erfarenhet så vet jag att det blir billigare att sätta ett vanligt vitt kakel än att köra med färgsystemet.

Det går utmärkt att måla med våtrumsfärg på väggarna.(Våtrumstapet)
Alla större fabrikat har våtrumsfärg.
Tvätta med målartvätt först.
Spackla om det behövs med våtrumspackel.
Måla tills det täcker bra.
Golv går att måla men det finns nog ingen färg som håller bra.
Törs inte rekomendera någon men någon golvfärg.

Edit. Lite sen där.

Spriten är helt rätt på en del våtrumstapeter.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Lägg hellre någon tusing extra på att kakla skiten än att köpa färg som bara blir pankaka. Om ett par år får ni fixa om det igen om ni målar.
Man behöver inte vara så jäkla händig för att fixa kakling om man tar det lungt och metodiskt. Till och med jag klarade det, fast jag byggde ett helt hus åxå.

Hur går det med garaget då? :gnissla

Våtrumsfärg är jävligt dyrt! Det är inte säkert att det är billigare att måla än att kakla.

*/ ?>
Back