Målare, vilken Giraffslip ska man köpa?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska köpa en giraffslip men jag har noll koll på vad som bra grejer.
Jag har bara testat en riktigt billig skitgrej från typ Rusta och sen har jag lånat en kompis Festool som är riktigt bra då dammsugaren går att använda till alla andra verktyg, den kommer i deras smidiga lådor OCH den suger fast i taket så man inte behöver hålla den uppe för egen maskin.
Dock såg jag en del nackdelar med Festoolen och det var väl att den var aningens klumpig i sitt utförande, fästena för att montera förlängningsarmen och att den är satans så dyr.

Så, vad ska man kolla efter? Vad använder alla målare?
Maxpris runt 15 000:-, ju billigare desto bättre.

Och när vi ändå är inne på måleri, vilken spruta ska man köpa för att använda när man ska måla tak/väggar och hur mycket behöver man maskera? Jag har talat med två olika målare och den en sa att man inte behövde maskera alls för att det inte dammade och den andra sa att det dammar som fan. Olika sprutor? Är det HVLP-teknik så bör det ju inte damma speciellt mycket? Jag har bara erfarenhet av billackering och där dammar det ju en hel del men då är det ju helt annan teknik det rör sig om.

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
När jag jobbade som elektriker ville helst målarna slipa manuellt, var bara vårat gnäll ang damm som fick dem att använda giraff.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
När jag jobbade som elektriker ville helst målarna slipa manuellt, var bara vårat gnäll ang damm som fick dem att använda giraff.

Var det polska målare då eller? Det finns väl ingen normal målare som VILL slipa manuellt om de är födda efter 1920-talet?

Ja, flexen verkar ju vara klart vanligast. Frågan är om den ger mest pang för böcklingen. En 700:a kostar drygt 12000:- UTAN dammsugare.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Dammet vi sprutmålning är beror mer på hur tjock färg och vilket tryck du har.

Alla moderna lackeringssprutor är av HVLP typ , min erfarenhet är att du måste täcka allt som inte skall få färg på sig även om det inte dammar mycket.

Det är ovanligt sällan det går fortare att spruta något om man räknar med tiden för täckning och avmaskering , sen går det även betydligt mer färg när man sprutar så det lönar sig sällan ekonomiskt beroende på detta.

Där man kan tjäna på det är på ställen med litet behov av täckning så man spara in på arbetstiden tex stora tomma lokaler eller stora betong/plåtfasader.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Dammet vi sprutmålning är beror mer på hur tjock färg och vilket tryck du har.

Alla moderna lackeringssprutor är av HVLP typ , min erfarenhet är att du måste täcka allt som inte skall få färg på sig även om det inte dammar mycket.

Det är ovanligt sällan det går fortare att spruta något om man räknar med tiden för täckning och avmaskering , sen går det även betydligt mer färg när man sprutar så det lönar sig sällan ekonomiskt beroende på detta.

Där man kan tjäna på det är på ställen med litet behov av täckning så man spara in på arbetstiden tex stora tomma lokaler eller stora betong/plåtfasader.

Nu har jag forskat mer i ämnet och det visar sig att vi båda har fel. Gracos sprutor bygger på airless-tekniken, åtminstone de jag är ute efter.
Sen finns det tydligen flera modeller, Titan verkar vara en vettig spruta men det går inte att hitta priser i Sverige dessvärre.
Så här ser det ut när man målar med en sån spruta, man behöver inte täcka mycket med andra ord:

http://www.youtube.com/watch?v=fzvLQ201hr0

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu har jag forskat mer i ämnet och det visar sig att vi båda har fel. Gracos sprutor bygger på airless-tekniken, åtminstone de jag är ute efter.
Sen finns det tydligen flera modeller, Titan verkar vara en vettig spruta men det går inte att hitta priser i Sverige dessvärre.
Så här ser det ut när man målar med en sån spruta, man behöver inte täcka mycket med andra ord:

http://www.youtube.com/watch?v=fzvLQ201hr0

Ja, högtrycksspruta är det vanligaste för målare att använda.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Även om det är airless så dammar det.

Om man lärt sig den hårda vägen genom att gå och tvätta bort sprutdamm så lär man sig också rätt fort att det lönar sig att täcka,speciellt om det är hos en betalade kund.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Även om det är airless så dammar det.

Om man lärt sig den hårda vägen genom att gå och tvätta bort sprutdamm så lär man sig också rätt fort att det lönar sig att täcka,speciellt om det är hos en betalade kund.

Ja, just nu är det ett nybygge och där behövs det inte täckas då golven läggs in efter målning av väggar och tak. Men vid en renovering så är det nog värt att kasta ut plast.
Jag maskerade ett badrum i förrgår, det tog ca 30 minuter från det att jag började tills det att jag var klar att måla taket, då var det dessutom finmaskering av latexfog mellan tak och kakel.
I vanliga fall målar jag alltid tak innan jag börjar med plattsättning men denna gång så krävdes det en vända till pga för dåligt underarbete :(

Men hur som helst, en färgspruta modell Graco vore fint att ha men vad ska man kolla efter? Jag har jobbat med lackering av ytterdörrar och då använde jag just en Graco men av större modell för fast montering. Nu vill jag ha en som är lätt att ta med sig och gärna på hjul.
Hittar man vettiga sprutor under 30k?

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Var det polska målare då eller? Det finns väl ingen normal målare som VILL slipa manuellt om de är födda efter 1920-talet?

Ja, flexen verkar ju vara klart vanligast. Frågan är om den ger mest pang för böcklingen. En 700:a kostar drygt 12000:- UTAN dammsugare.

Nix, vanliga hederliga svenska. De jobbade på ackord och enligt dem gick det fortare att slipa med pinne.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nix, vanliga hederliga svenska. De jobbade på ackord och enligt dem gick det fortare att slipa med pinne.

Samma sak på en billackering där jag gjort lite småjobb för många år sedan. Med kloss slipar man precis bara högst på topparna där man vill men maskinernas mjuka undersida har en tendens att följa underlaget så att man slipar nere i groparna också vilket leder till att man måste spackla upp fler gånger och hela jobbet tar till sist längre tid.

Finns kanske dom som lärt sig någon annan teknik med maskin som tycker annorlunda men jag gör fortfarande som jag lärde mig där på billacken en gång i tiden även om jag numera bara slipar för husbehov.

Andra detaljer som folk brukar ogilla är att jag använder så stora spackelspadar som jag bara kan för då blir det verkligen plant snabbt när man spacklar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Samma sak på en billackering där jag gjort lite småjobb för många år sedan. Med kloss slipar man precis bara högst på topparna där man vill men maskinernas mjuka undersida har en tendens att följa underlaget så att man slipar nere i groparna också vilket leder till att man måste spackla upp fler gånger och hela jobbet tar till sist längre tid.

Finns kanske dom som lärt sig någon annan teknik med maskin som tycker annorlunda men jag gör fortfarande som jag lärde mig där på billacken en gång i tiden även om jag numera bara slipar för husbehov.

Andra detaljer som folk brukar ogilla är att jag använder så stora spackelspadar som jag bara kan för då blir det verkligen plant snabbt när man spacklar.

Ja, långbräda är ett måste när man ska lacka bilar men det är ju lite andra förutsättningar. Dock finns det ju maskinlösningar även för detta men det kostar ju multum. Men när man har kommit så långt som att spackla upp bulor och täckt med slipgrund så går det ju sjukt fort att slipa för hand och maskin är bara onödigt.

Att däremot använda en så bred spackelspade som möjligt hänger ju lite på hur mycket efterarbete man vill göra samt hur tungjobbat det ska vara. Ju bredare spackelspade, desto tyngre blir det att släta. Finspackel är ju bara att glömma men det använder man ju nästan aldrig ändå. Men även vanlig LH blir tungt med en riktigt bred spade. Så kollar man på tidsvinsten så spelar det ingen roll, det går snabbare med en vanlig 25'a än en 40'a och det går enklare att dra med en mindre.
Ungefär som att måla med halvroller kontra en 25cm roller, tidsvinsten är nada.

Edit/ Hittade en spruta för vettiga pengar på Conrad och Wagner brukar ju ha bra prylar. Står den sig i jämförelse med en Graco för minst det dubbla månntro?
http://www.conrad.se/F%c4RGSPRUTA-S...nrad-swe&pi=821000&ci=SHOP_AREA_17596_1201043

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Edit/ Hittade en spruta för vettiga pengar på Conrad och Wagner brukar ju ha bra prylar. Står den sig i jämförelse med en Graco för minst det dubbla månntro?
http://www.conrad.se/F%c4RGSPRUTA-S...nrad-swe&pi=821000&ci=SHOP_AREA_17596_1201043

Jag vet inte, men en inte oväsentlig detalj är väl hur du tänk använda prylarna? Är det ett engångsjobb eller blir det regelbundet bruk av prylarna?

Jag har själv påbörjat lite renoveringsarbete hemma och mot mina principer så har jag köpt billigaste biltemaskiten jag hittat till snickeriprylar. Jag tror helt enkelt inte jag kommer bruka dessa prylar särskilt mycket och håller dom ihop tills jobbet är klar så känns det bättre att maskiner och andra verktyg för totalt 1000 kr ligger och samlar damm istället för 10000 kr. Sen är ju biltemaskiten inte lika bekväma att jobba med heller...

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping