Måste hitta lösning på träff-forumet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är alldeles för stora trådar i forumet för träffar. De slöar ner sajten en massa.

Hur tror ni en praktisk lösning vore i det här forumet, istället för som det är nu att det startas trådar som får enormt antal inlägg med vad som kan anses som spam... men ändå är orsaken till att ni finner det roligt att besöka dom.

Alternativ 1:
Massiv utrensning av alla inlägg i tråden, förutom de inlagda den senaste veckan.

Alternativ 2:
Alla trådar tas bort när de når 100 inlägg. Därefter får ny startas för att börja om.

Alternativ 3:
Nya forumkategorier. Ett för varje län, där "spammet" får ske i nya trådar istället. Dock vore "officiella spam-trådar" förbjudet, då det är orsaken till uppdelning i län.

... annars, förslag?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Lista forumet så ser du vad jag pratar om. Finns trådar med tusentals inlägg då de gäller hela områden... Jönköping, Skövde osv..

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
3025839 Det är alldeles för stora trådar i forumet för träffar. De slöar ner sajten en massa.

Hur tror ni en praktisk lösning vore i det här forumet, istället för som det är nu att det startas trådar som får enormt antal inlägg med vad som kan anses som spam... men ändå är orsaken till att ni finner det roligt att besöka dom.

Alternativ 1:
Massiv utrensning av alla inlägg i tråden, förutom de inlagda den senaste veckan.

Alternativ 2:
Alla trådar tas bort när de når 100 inlägg. Därefter får ny startas för att börja om.

Alternativ 3:
Nya forumkategorier. Ett för varje län, där "spammet" får ske i nya trådar istället. Dock vore "officiella spam-trådar" förbjudet, då det är orsaken till uppdelning i län.

... annars, förslag?
Tycker inte att trådar ska tas bort. MEN när tråden når kanske 500-1000inlägg så låses tråden och man får starta en ny.

Men av Alt 1-3 så röstar jag på 3

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
CB1100F
1 är det enda som ger en verklig vinst i form av minskad informationsmängd att lagra. Max en vecka gamla inlägg låter rimligt för trådtypen. Vill folk ha sina inlägg sparade längre får de starta "riktiga" trådar i repsektive ämne. Detta utesluter inte 3 som jag tycker verkar praktiskt för att snabbt hitta aktiviteter i ens egen närhet.

Guson

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
FIFO brukar man ju använda för att hålla nere storleken på databaser eller ett hårdvaru lager (tex däck) och bara ha fräsha grejer.

Säg att man sätter max antal inlägg till tusen. Då kommer det äldsta tas bort när man lägger dit ett nytt.

Nu vet jag ju inte vad 1000 skulle innebära men låt oss säga att en historik på 2 år borde räcka. (kan ju vara olika för olika typer av trådar)

Man skulle kunna komplettera detta med att varje profil får en "karantän" och där läggs inläggen när dom tas bort så den som gjort inlägget kan kolla om det är information av vikt och om så är fallet saxa ut och göra ett nytt inlägg av. Karantänen skall givetvis ha en maxstorlek och FIFO, säg 20 inlägg..

Kan säkert filas lite på

Sen är nog "spam" egentligen en felaktig term när det gäller trådar på sporthoj. Det är ju ett konversations forum och en konversation om ett ämne som man är intresserad av måste få pendla mellan allvar och humor. Vem avgör vad som är humor.

Spam är ju något som någon skickar till många och som dom flesta varken har bett om eller har nytta av eller kan avsäga sig.

På sporthoj väljer man ju själv om man vill läsa en tråd.

Last edited:

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
En samåkning i Jönköping i maj 2003 är väl tom. ointressant för Jönköpingsbor, det vore bättre att man började ny tråd och satte datum i trådnamnet så kan man ju ta bort den när den inte är aktuell längre.
Obs! Jag har inget mot Jönköpingsbor.........ok lite då.:)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Går de lösa så att det första inlägget som görs (där man tex kanske skriver i lite fasta tider för träffar osv) sparas o sen kanske det kan tillåtas x antal inlägg varpå det äldsta förutom första inlägget tas bort vartefter tråden fylls på.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Säg att man sätter max antal inlägg till tusen. Då kommer det äldsta tas bort när man lägger dit ett nytt.

Nu vet jag ju inte vad 1000 skulle innebära men låt oss säga att en historik på 2 år borde räcka. (kan ju vara olika för olika typer av trådar).

Detta är väl ett utmärkt förslag!

Fast det kan ju räcka med 6 månader tillbaka i tiden. Sätt ett lämpligt antal inlägg eller en tidsgräns för hur länge ett inlägg ligger kvar.

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Detta är väl ett utmärkt förslag!

Fast det kan ju räcka med 6 månader tillbaka i tiden. Sätt ett lämpligt antal inlägg eller en tidsgräns för hur länge ett inlägg ligger kvar.

Låter ju bra.
"spammet" som blir i samåkningstrådar känns nödvändigt för att folk ska lära känna varandra lite. För att därefter ta steget att haka på ut och åka.:yoparty

Annars alternativ 3.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Dela upp kakan eller gor vad som helst, men snalla, radera inga inlagg. For mig ar det i det narmaste tabu att radera gamla inlagg i ett forum. Hardare regler ar val det alternativ som finns kvar, men uppdelningar och kategoriseringar ar val enbart positivt, van av ordning som jag ar.

/perris

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Tips på lösningen i Trollhätteregionen är:

Ex Uddevalla har en egen kategori under mc-grupper, och Trollhättan har en egen samåkningstråd, slå ihop det med Trollhättan o Vänersborg så det blir TRESTAD (det kallas så i folkmun) då dessa 3 städer ligger inom 3 mils omkrets.

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Dela upp kakan eller gor vad som helst, men snalla, radera inga inlagg. For mig ar det i det narmaste tabu att radera gamla inlagg i ett forum. Hardare regler ar val det alternativ som finns kvar, men uppdelningar och kategoriseringar ar val enbart positivt, van av ordning som jag ar.

/perris

I ett samåkar forum kan man väl radera? Gamla inlägg om styrningar 2005 känns väl inte direkt som om dom måste finnas kvar? Snarare så att man kan radera vid årsskiftet då inga fler samåkningar planeras. Nytt år nya styrningar!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
En liten undran bara om det nu är för mycket "skit" på server. Varför inte ta bort möjligheten att ladda upp bilder på Sh? Det är ju nästan lika lätt att ladda upp dom på någon annan sida och länka.

Så funkar det på många andra forum jag är på å då verkar det funka bra så.

Kneedrag

Guest
Tips på lösningen i Trollhätteregionen är:

Ex Uddevalla har en egen kategori under mc-grupper, och Trollhättan har en egen samåkningstråd, slå ihop det med Trollhättan o Vänersborg så det blir TRESTAD (det kallas så i folkmun) då dessa 3 städer ligger inom 3 mils omkrets.

Jag tycker sammma. En forum del för Trestad:tummenupp . Swedie jag undrar om det går att ordna. Ska fråga Uddevallaborna om de tycker det är en bra ide?
Samåkningstrådarna har många onödiga inlägg de borde automatiskt rensas bort efter en vecka. Är det någon som läser villka som åkte förra veckan? inte jag iallfall. Bilder osv efter åkningar får en egen tråd samt andra träffar typ gokartkörningar, Tack för körningentråd , osv. En gång om året borde de rensas bort. Innan allt tas bort förvarnar moderatorn 4 veckor innan så man hinner spara ner det i hårddisken på sin egna dator det som man vill ha kvar.
Mek/teknik hjälp trådar sparas för alltid.

Vad tycker du Swedie?
Jag gissar lite fler moderatorer kommer behövas.
Jag ställer upp för Trestad om det blir en sådan forumdel att rensa och förvarna i god tid. Hängar ju här varje dag ändå. Har provat att ha ett eget forum en kort tid så ta bort trådar osv vet jag lite om.
Fast är ju lite rostig på det så det finns ju alltid andra som kan mer :)
Firefly är bra mod i Uddevalla forumet.:tummenupp

my two cents
GixxerTina

edit min förfrågan i Uddevallaforumet http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=160128

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3027917 En liten undran bara om det nu är för mycket "skit" på server. Varför inte ta bort möjligheten att ladda upp bilder på Sh? Det är ju nästan lika lätt att ladda upp dom på någon annan sida och länka.

Så funkar det på många andra forum jag är på å då verkar det funka bra så.
Det är inte utrymme som är problemet.

3027426 Tips på lösningen i Trollhätteregionen är:

De delaktiga i det här kan ju ta upp det i sin trådar / sitt forum.

3027376 uppdelat i län bör det väl vara hur som helst.
Problemet är enkel att får en översikt över de träffar som finns i landet. De flesta är latmaskar och orkar inte klicka igenom 10 + olika län för att se efter intressanta trådar/åkningar.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
som jag uppfattade det först så var problemet att avdelningen "Träffar/Samåkning" tog upp så stor plats (Kb/Mb alltså) och därmed segade ner hela sidan... men nu verkar problemet mer vara att folk har svårt att hitta dom trådar/inlägg dom letar efter (?)

på första problemet tycker jag en låsning av en tråd och uppstart av en låter bra, t.ex. "Jönköping 2007" blir låst, "Jönköping 2008" startas. (och låta gamla låsta trådar ligga kvar i tre-fem år.)

på det andra problemet så känns ju lösning #3 mycket bra, att dela upp denna avdelningen mer.

*edit*
att latmaskar inte orkar klicka igenom 10+ olika län för att se efter intressanta trådar/åkningar är väl ett problem nu också?? sen så varför inte ha en avdelning där man väljer län men samtidigt finns trådar om de större träffarna?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nej, problemet handlar om enorma trådar oxå.

Men det behövs ett bättre upplägg.

Ska se om jag kan skapa någon sorts kategorisering av inlägg, utan att dela upp dom i extra forumkategorier.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...