Måste kännas snopet (Kockumsaffären)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vapenindustrin har tydligen få fötter bland politiker.:rofl

Nästa får bli eurenco.:yoparty
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det sitter nog en del hökar i bakgrunden som kan ta kommando när det behövs, där jag misstänker att politikerna mer eller mindre förvandlas till marionettdockor.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Njae, detta är faktiskt lite intressant. Jag trodde ju inte tyskarna skulle vilja sälja! Thyssen Krupp har ju två likvärdiga ubåtar, en svensk och en tysk, där båda är utvecklade för östersjön.

FMV har ju beställt ubåtar (den svenska varianten där man själva äger ritningarna) av Thyssen Krupp men de har bara velat bygga på löpande räkning. Det har tyckts mig som tyskarna har velat svälta den svenska varianten till döds. varför utveckla två olika men likvärdiga ubåtar?

Nå, nu är det som det är... man kan undra vilken hållhake Sverige har haft. Eller är det helt enkelt så att lönsamhet saknats för Thyssen i Sverige?

SAABs aktie ligger still, ja t o m sjunker något. Så marknaden klappar inte precis händerna. Affären är riktigt svår att bedöma.

Trevligt att Kockums får leva vidare hursomhelst, även om det flaggas SAAB där. Kockums är ett anrikt gammalt varv.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det har ju inte varit nån direkt fart i produktionen med Visbykorvetten så Thyssen har ju inte bäddat för fortsatt förtroende..
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Känner ingen direkt översvallande värme emot Tyskar just nu :smasha - sen borde de Svenska politiker som sålde ut Svensk spjutspets-teknologi ställas inför domstol
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känner ingen direkt översvallande värme emot Tyskar just nu :smasha - sen borde de Svenska politiker som sålde ut Svensk spjutspets-teknologi ställas inför domstol

Wallenberg skötte ju inte direkt Scania affären snyggt. Det är inte bara politiker som borde ställas inför domstol. Ett Svenskt bolag hade aldrig kunna göra motsvarande drag i Tyskland om det gällde något av deras framstående bolag.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Wallenberg skötte ju inte direkt Scania affären snyggt. Det är inte bara politiker som borde ställas inför domstol. Ett Svenskt bolag hade aldrig kunna göra motsvarande drag i Tyskland om det gällde något av deras framstående bolag.

Tja det enda vi kan hoppas på nu är ju att VW inte monterar ned Scania till MAN:s fördel - men med Tyskarna vet man ju aldrig - Tyvärr jobbar man ju också på Scania..........
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tja det enda vi kan hoppas på nu är ju att VW inte monterar ned Scania till MAN:s fördel - men med Tyskarna vet man ju aldrig - Tyvärr jobbar man ju också på Scania..........

Jag tror nog fortsatt på Scania. VW är ju redan idag majoritetsägare, man lyfter ut resterna från svenska börsen bara.

Så blir det ju med svag valuta, alla ni som ivrar för det för att rädda jobben...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tja det enda vi kan hoppas på nu är ju att VW inte monterar ned Scania till MAN:s fördel - men med Tyskarna vet man ju aldrig - Tyvärr jobbar man ju också på Scania..........

Jobbar du där har du säkert större insyn i hur det förhåller sig. Det vore synd om VW med tiden urholkar Scania och flyttar över all kompetens till Tyskland. Den risken finns, även om VW koncernen har skött vården av sina varumärken på bilsidan rätt bra. Jag kan dock personligen tycka att det är lite väl mycket inavel mellan dem och det sprider sig även till Porsche som allt mer börjar kännas som en Audi. Man drog ju en del likhetstecken mellan just Porsche på bilsidan och Scania på lastbilssidan. Nu vet jag inte hur känsliga kunderna är på lastbilssidan. Man tänker nog mer på innehåll och mindre på yta än privatkonsumenter. Man verkar kunna klistra på Porsche emblemet på vad som helst och det säljer. Nästan så att man mår illa. En köpare av lastbilar kan nog lika gärna köpa en Man som en Scania när tekniköverföringen mellan varumärkena är klar. Varför ha två olika lastbilsvarumärken när man kan ha ett och en konkurrent borta. En win- win för VW koncernen. Jag kan ju inte tänka mig att Wallenberg äger kunskapsbanken inom Scania och lånar ut den till VW koncernen på samma sätt som man behöll den på u-båtssidan tråden handlar om. Om rättigheterna suttit i Tyskarnas händer hade nog inte utvecklingen sett lika ljus ut när det gäller återtagandet av u-båtarna.

Titta på SAAB (biltillverkaren) hur GM tömde bolaget på alla immateriell rättigheter. Den som tog över bolaget hade aldrig en chans att få det att snurra. GM hade troligtvis inga avsikter att sälja bolaget till någon med de rätta ekonomiska förutsättningarna. Så elak ser verkligheten ut. Det är dags att Sverige faktiskt börjar ta tillvara på sina intressen och slutar vara så satans godtrogna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja... VW r...k...de ju Scania på senaste försvarsupphandlingen (gemensamt inköp från Sverige+Norge av en flock lastbilar). MAN fick det, på grumliga grunder..Scania överklaga men drog inom kort tillbaks överklagan.. Ägaren hade sagt sitt. Tyskar ser om sitt hus på ett förträffligt sätt iaf.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jobbar du där har du säkert större insyn i hur det förhåller sig. Det vore synd om VW med tiden urholkar Scania och flyttar över all kompetens till Tyskland. Den risken finns, även om VW koncernen har skött vården av sina varumärken på bilsidan rätt bra. Jag kan dock personligen tycka att det är lite väl mycket inavel mellan dem och det sprider sig även till Porsche som allt mer börjar kännas som en Audi. Man drog ju en del likhetstecken mellan just Porsche på bilsidan och Scania på lastbilssidan. Nu vet jag inte hur känsliga kunderna är på lastbilssidan. Man tänker nog mer på innehåll och mindre på yta än privatkonsumenter. Man verkar kunna klistra på Porsche emblemet på vad som helst och det säljer. Nästan så att man mår illa. En köpare av lastbilar kan nog lika gärna köpa en Man som en Scania när tekniköverföringen mellan varumärkena är klar. Varför ha två olika lastbilsvarumärken när man kan ha ett och en konkurrent borta. En win- win för VW koncernen. Jag kan ju inte tänka mig att Wallenberg äger kunskapsbanken inom Scania och lånar ut den till VW koncernen på samma sätt som man behöll den på u-båtssidan tråden handlar om. Om rättigheterna suttit i Tyskarnas händer hade nog inte utvecklingen sett lika ljus ut när det gäller återtagandet av u-båtarna.

Titta på SAAB (biltillverkaren) hur GM tömde bolaget på alla immateriell rättigheter. Den som tog över bolaget hade aldrig en chans att få det att snurra. GM hade troligtvis inga avsikter att sälja bolaget till någon med de rätta ekonomiska förutsättningarna. Så elak ser verkligheten ut. Det är dags att Sverige faktiskt börjar ta tillvara på sina intressen och slutar vara så satans godtrogna.

Volvo har ju flera märken. Renualt, Mack, Nissan Diesel och Volvo. Daewo på grävsidan om jag inte missminer mig? Plus något kinesiskt lastvagnsmärke...

...det går ju båda hållen i globalismen. Telia är ju t ex världens näst största nätleverantör på fasta sidan. Jättestora i USA bl a. Svenskt näringsliv har ju alltid köpt upp utomlands.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top