Måste man maska nummerskyltar i filmer?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Seriös fråga.
Hur ligger det till egentligen, har PUL något med nummerskyltsmaskning i filmer att göra?
Jag håller precis på att avsluta redigeringen av en film om Rörken och några nummerskyltar är läsbara. Det handlar inte om någon olaglig körning utan bara nostalgi och information från gångna sommaren. Jag har i dagsläget ingen aning om hur man maskar en skylt i Pinnacle (tror inte att det går).

Måste skyltarna maskas om filmen ska länkas ut på nätet? Räknas nummerskyltar som personuppgifter?

Om lagligt:
Vad anser folket här om maskning personligen? Har ni något emot att se er själva med omaskad skylt i en film från körning som den på Rörken? Det är ett väldigt besvär att maska i en längre film..

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Ok, har nosat lite i PUL och kommit fram till att det nog är lagligt att visa andras regskyltar i nätfilmer. Skyltarna kan nog inte tolkas som personuppgift och det finns tydligen ett undantag för journalistiska och konstnärliga framställningar:

Förhållandet till tryck-och yttrandefriheten
7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryck- frihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.

Grundläggande krav på behandlingen av personuppgifter
9 § Den personuppgiftsansvarige skall se till att
a) personuppgifter behandlas bara om det är lagligt,
b) personuppgifter alltid behandlas på ett korrekt sätt och i enlighet med god sed,
c) personuppgifter samlas in bara för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål,
d) personuppgifter inte behandlas för något ändamål som är oförenligt med det för vilket uppgifterna samlades in,
e) de personuppgifter som behandlas är adekvata och relevanta i förhållande till ändamålen med behandlingen,
f) inte fler personuppgifter behandlas än som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen,
g) de personuppgifter som behandlas är riktiga och, om det är nödvändigt, aktuella,
h) alla rimliga åtgärder vidtas för att rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som är felaktiga eller ofullständiga med hänsyn till ändamålen med behandlingen, och
i) personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen.
I fråga om första stycket d gäller dock att en behandling av personuppgifter för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål inte skall anses som oförenlig med de ändamål för vilka uppgifterna samlades in.
Personuppgifter får bevaras för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål under längre tid än som sagts i första stycket i. Personuppgifterna får dock i sådana fall inte bevaras under en längre tid än vad som behövs för dessa ändamål.
Personuppgifter som behandlas för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål får användas för att vidta åtgärder i fråga om den registrerade bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke eller det finns synnerliga skäl med hänsyn till den registrerades vitala intressen.

Så vad tycker folk om att se sitt regnummer på film?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Problemet är väl att om man har en dyr hoj vill man inte att bovar & banditer ska kunna leta upp vart den står nånstans. Det syns väl iochförsig medans man är ute och kör också, men det skulle ju vara bekvämt för tjuven att sitta hemma vid datorn och kolla upp vart bytet finns.

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Tror inte att jag skulle uppskatta om jag fick syn på min nummerskylt i en film på nätet. Även om man inte gör något som kan förknippas med trafikbrott eller dylikt så känns det inte så kul. Sen att folk kan kolla upp var man bor om denne någon skulle bli sugen på bågen är ju inte roligare heller. Men det är ju inte olagligt eftersom reg.nr. är offentliga uppgifter.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag anser väl lite så här att e man med på leken får man leken tåla.. dvs om man stuntar mm o inte täcker plåten så för man "skylla" sig själv..

men står man oskyldigt eller bara åkerförbi så e de kanske inte så kul eftersom man inte e me på leken...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag brukar säga till innan jag filmar gathojar på BANA, dom som inte vill skylta med skylten brukar dra ett par remsor gaffatejp över.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Tyvärr lite försent för gaffa nu..
Knepig fråga det här. Samtidigt som det är fullt förståeligt att folk inte vill bli uppkollade av hojtjuvar vill jag inte göra det lättare för mindre nogräknade att "tappa den från ett släp" eller något liknande om de klantar sig på banan.
Vad gäller försäkringsbiten har vi ännu så länge inte haft några bekymmer med vagnsskadan där förarna har varit ärliga mot FB. Det är trots allt en variant av fortbildning i SMC-regi.

Finns det något egentligt belägg för att hojtjuvar just kollar regnr i filmer och på bilder och på så sätt hittar lämpliga offer?

Någon som vet ett program där man kan maska skyltarna på något snyggt vis? Adobe Premiere?

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Dessutom, hur troligt är det att potentiella hojtjuvar pallar ladda hem en informationsfilm på över 300MB från en SMC-sida?

Edit: Wiseguy, skitbra länk! :tummenupp

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Rigge skrev:
Problemet är väl att om man har en dyr hoj vill man inte att bovar & banditer ska kunna leta upp vart den står nånstans. Det syns väl iochförsig medans man är ute och kör också, men det skulle ju vara bekvämt för tjuven att sitta hemma vid datorn och kolla upp vart bytet finns.

Spelar inga roll..
Mit REG nr. syns alltid när jag har lämnat garagen - och jag ä inte GR - men GD :arsele

Om några vill sno min hoj - ber jag dom att köra till BMW Solna vart den finns - och - Hej, kom ihåg att ta mä trailer - hojen funkar inte... :död

Ugluk, det går bra utan maskering.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ugluk skrev:
Tyvärr lite försent för gaffa nu..
Knepig fråga det här. Samtidigt som det är fullt förståeligt att folk inte vill bli uppkollade av hojtjuvar vill jag inte göra det lättare för mindre nogräknade att "tappa den från ett släp" eller något liknande om de klantar sig på banan.
Vad gäller försäkringsbiten har vi ännu så länge inte haft några bekymmer med vagnsskadan där förarna har varit ärliga mot FB. Det är trots allt en variant av fortbildning i SMC-regi.

Finns det något egentligt belägg för att hojtjuvar just kollar regnr i filmer och på bilder och på så sätt hittar lämpliga offer?

Någon som vet ett program där man kan maska skyltarna på något snyggt vis? Adobe Premiere?
Gör nätfilmen lågupplöst = dålig kvalle med grynig bild, ge den skarpa endast till dina polare (dvs mig).

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
GSXR1100R skrev:
Gör nätfilmen lågupplöst = dålig kvalle med grynig bild, ge den skarpa endast till dina polare (dvs mig).
Aha! Dålig kvalité, att jag inte tänkte på det.. Klarar ju t.o.m. mitt Pinnacle DV utan probs.. :D

Hade iof tänkt göra tillgänglig en liten divx med lägre kvalité förutom en mpeg som passar sig för fulskärm (tv). Det blir ju mpeg:en som behöver maskas isf.

Och du, alla som ger mig pengar är mina vänner.. :hihi För en selma får du en bränd cd i brevlådan om du inte pallar ladda hem mpeg:en

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Du kan dölja nummerplåtar i både Premiere och After Effects. AE är att föredra, om du kan det, då det har mer och bättre funktioner.

Det är dock en del jobb, beroende på materialet.

/R

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...