Måste P för MC ha skylt?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag undrar vad som definierar en parkering för MC, är det skylt eller räcker det att platsen är målad? Utanför mitt hus finns en målad p-plats, men det syns att den är gjord nån gång på Sten Stures tid. Skylt saknas. Men parkeringen finns utmärkt på Stockholms stads karta över MC-parkeringar.
Jag mailade stockholms stad och bad dem måla om parkeringen eftersom den syns så dåligt. Fick till svar att det inte ska vara en MC-parkering där.
Men vad gäller egentligen? Jag vill gärna stå där men slippa böter.

Haha, ja det kanske jag ska göra, men det hjälper föga mot p-böter om det finns nån regel som säger att det måste sitta en skylt där för att det ska räknas som MC-plats.

Det är ju helt tillåtet att ställa en mc på en vanlig p-plats.

Det är ju helt tillåtet att ställa en mc på en vanlig p-plats.

Det är riktigt men då börjar det kosta pengar, 15kr/h eller mer :yoparty

@BusAnna, är stolpen kvar så kan du ju trycka upp en ny skylt (eller låna från nånstans där det sitter dubbla) :hihi

MC-parkering=Gratis
Vanlig p-plats=Kostar pengar

Därför är givetvis en mc-parkering att föredra.
(STEFFE var snabbare)

Jag tolkar det som oreglerad mark.i brist på p-skylt. att det är målad mc på gatan räcker inte för att tro att det är parkering för mc det måste vara uppskyltad med godkänd lagskylt... nu vet jag inte om just den parkering är tomtmark eller gatumark (kommunens mark) lagskylt är ett måste.... skulle du få felparkeringsanmärkning (gatumark) eller en kontroll avgift (tomtmark) så håller inte det i rätten om du överklagar.lagen är på di sida. jag tror inte att p-vakterna övervakar där de vet vad som gäller
om det är kommunens mark kan du ringa till kommunen och fråga om det finns en lokaltrafikföreskritft just för den p-plats..finns det saknas det skylt. finns inte kan det va så att p-förbud tar över om det är p-förbud i resten av gatan... men markeringen i gatan gör det luddig att jobba där...

Är det kommunal mark så är det skylten som gäller,målningen görs
för att förtydliga det skylten säger.

Kommunen brukar ju(eller brukade åtminstone)fräsa bort målning
som inte gäller längre men dom sparar väl pengar dom oxå:rolleyes:

Saknas skylt så är det ingen p-plats då det ej räcker med markering på marken. Skyltning ska finnas vid infart till område, på stolpe/byggnad eller på staket. Sen har du givetvis p-zon men det är ju en helt annan femma. I Stockholm är det väl antagligen p-zon endast där skyltning finnes, dvs förbjudet att stå någonstans utanför detta.
Detta har jag fått berättat för mig av en slappfisa, men det är ju iofs ingen garanti för att det stämmer då de ej har en endaste hjärncell på rätt plats :rolleyes:

Hej BusAnna, gör det enkelt för dig. Gör som jag gjorde för några år sedan. Skriv ett brev till Gatu- och fastighetskontoret och framför dina önskemål om en MC-plats.

Alla har vi våra föreställningar om seg byråkrati, så döm om min förvåning när det efter ca två veckor ringde en kvinna och frågade "hej, var vill du ha din MC-plats?"!

Hej BusAnna, gör det enkelt för dig. Gör som jag gjorde för några år sedan. Skriv ett brev till Gatu- och fastighetskontoret och framför dina önskemål om en MC-plats.

Alla har vi våra föreställningar om seg byråkrati, så döm om min förvåning när det efter ca två veckor ringde en kvinna och frågade "hej, var vill du ha din MC-plats?"!

Japp! Har gjort samma sak vid två tillfällen och genom det fixat 2x stora rutor, en vid Odenplan och en på Vasagatan utanför Posten :)

Nu försöker jag fixa fler platser i G:a Stan :)

Saknas skylt så är det ingen p-plats då det ej räcker med markering på marken. Skyltning ska finnas vid infart till område, på stolpe/byggnad eller på staket. Sen har du givetvis p-zon men det är ju en helt annan femma. I Stockholm är det väl antagligen p-zon endast där skyltning finnes, dvs förbjudet att stå någonstans utanför detta.
Detta har jag fått berättat för mig av en slappfisa, men det är ju iofs ingen garanti för att det stämmer då de ej har en endaste hjärncell på rätt plats :rolleyes:

[VIDEO-URL][/VIDEO-URL]

Det var en påläst lapplisa stämmer mycket bra med vad som står i vägmärkesförordningen...
Så Jag undrar vem som saknar hjärnceller du eller hon????:huvet

Låter alldeles för... enkelt?? Jag testar!

Japp! Har gjort samma sak vid två tillfällen och genom det fixat 2x stora rutor, en vid Odenplan och en på Vasagatan utanför Posten :)

Nu försöker jag fixa fler platser i G:a Stan :)

Starstriker, glömde du inte nåt nu?

Last edited:
[VIDEO-URL][/VIDEO-URL]

Det var en påläst lapplisa stämmer mycket bra med vad som står i vägmärkesförordningen...
Så Jag undrar vem som saknar hjärnceller du eller hon????:huvet

:krama Ironi är få förunnat tydligen.
Då merparten av fordonsintresserade människor känner ett starkt förakt mot p-lisor så skrev jag mest det där för att retas. Man kan dra tydliga linjer mellan brist på intelligens och hatet mot p-lisor. Själv så parkerar jag mer än gärna fel men klagar inte speciellt mycket när jag får böter, mest pga min intelligens då så klart.
Men överklagar gör jag mer än gärna, fick tillbaka pengar för två böter för mindre än en månad sedan :Bugar

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna