Hej!
Ny här på forumet även om jag läst ett och annat inlägg här under årens lopp.
Just nu håller jag på att bygga en street-tracker/scrambler-inspirerad pendlarhoj. Från början skulle det vara enkelt, hitta en lämplig off-road rensa bort allt onödigt, slänga på en ny tank och sadel samt lite pill med elen. Som vanligt höll det i ungefär en vecka eller 2 sen var hela cykeln nerplockad i molekyler. Nu blir det wp-gaffel, öhlinsre bak, motardhjul brembo broms fram motogadget m-unit samt lite hemmabygge. Nu när man ändå har hojen isärplockad och en hel vinter framför sig så börjar ett litet frö gro, tänk om man skulle passa på att byta motor när man ändå håller på... och ska man ändå byta, hade det inte varit kul att testa insprutning på samma gång?
Efter att ha sett en kawasaki klr med en kawasaki parallelltwin så var det klart. En sån motor bör man kunna få in i ramen även på min off-roadare. Innan jag gör slag i saken hade det ju varit trevligt att se om det faktiskt är fysiskt möjligt och det är där jag behöver er hjälp. Har sökt med både ljus, lykta och till och med google utan att hitta några mått på kawasaki-motorn som återfinns i er6, versys, ninja 650 osv.
Det är här ni kommer in i bilden, förhoppningsvis finns det någon vänlig själ här som har en av hojarna nämnda ovan stående i garaget och kan mäta upp längd, bredd höjd samt hur brett området på motorn som skulle sticka ner mellan de undre ramsträvorna på en off-roadare skulle vara. Bonuspoäng får man också om man kan mäta upp drevets position i förhållande till motorns bredd. Guldstjärna (kanske lite väl mycket önsketänkande) hade det varit om någon till och med sitter på CAD-data på en motor.
Tackar så mycket på förhand!
Mvh
Oskar
Ny här på forumet även om jag läst ett och annat inlägg här under årens lopp.
Just nu håller jag på att bygga en street-tracker/scrambler-inspirerad pendlarhoj. Från början skulle det vara enkelt, hitta en lämplig off-road rensa bort allt onödigt, slänga på en ny tank och sadel samt lite pill med elen. Som vanligt höll det i ungefär en vecka eller 2 sen var hela cykeln nerplockad i molekyler. Nu blir det wp-gaffel, öhlinsre bak, motardhjul brembo broms fram motogadget m-unit samt lite hemmabygge. Nu när man ändå har hojen isärplockad och en hel vinter framför sig så börjar ett litet frö gro, tänk om man skulle passa på att byta motor när man ändå håller på... och ska man ändå byta, hade det inte varit kul att testa insprutning på samma gång?
Efter att ha sett en kawasaki klr med en kawasaki parallelltwin så var det klart. En sån motor bör man kunna få in i ramen även på min off-roadare. Innan jag gör slag i saken hade det ju varit trevligt att se om det faktiskt är fysiskt möjligt och det är där jag behöver er hjälp. Har sökt med både ljus, lykta och till och med google utan att hitta några mått på kawasaki-motorn som återfinns i er6, versys, ninja 650 osv.
Det är här ni kommer in i bilden, förhoppningsvis finns det någon vänlig själ här som har en av hojarna nämnda ovan stående i garaget och kan mäta upp längd, bredd höjd samt hur brett området på motorn som skulle sticka ner mellan de undre ramsträvorna på en off-roadare skulle vara. Bonuspoäng får man också om man kan mäta upp drevets position i förhållande till motorns bredd. Guldstjärna (kanske lite väl mycket önsketänkande) hade det varit om någon till och med sitter på CAD-data på en motor.
Tackar så mycket på förhand!
Mvh
Oskar