Mögelsanering?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Natten innan jag for på en veckas utomlandsemester regnade det kraftigt, så kraftigt att garaget delvis översvämmades. På golvet stod min hockeytrunk med personlig utrustning som blev dyngsur och sedan fick stå och jäsa en hel vecka medan jag vandrade gatorna i Paris upp och ner icke ont anandes. Kläder i textil och trunk går väl att tvätta, men hur göra med hjälm och skinnställ? Hjälmen är så äcklig att den är tveksamt om jag någonsin vill använda den igen om inte någon vet ett bra sätt att sanera den på. Skinnstället är lite för dyrt för att bara slänga utan att göra ett försök att sanera det, men som sagt, hur gör man?

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag råkadeut för liknande men bara med hjälmen. Jag demonterade den stoppning som gick sedan slängde jag skiten i badkaret med tvättmedel och skrubbade som fan. Efter det blev det en vända med väldoftande sköljmedel också. Hjälmen blev kanon efter det och luktade finfint. :tummenupp
Så istället för att slänga den så gör ett försök.

Last edited:

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Kemtvättaskinnet o lämna in hjälmen till någon som hålller på med bilrekond

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
UrbanTiger skrev:
Hemförsäkring 500:- i självrisk :va
Jo, jag har försökt ringa TH hela dagen men blir bara bortkopplad i deras växel hela tiden. Suuuck. "Tyvärr kan vi inte ta emot ditt samtal för närvarande, var vänlig försök senare".

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Om du tvättar hjälmen tänk på att iaf första svängen ta något som dödar möglet,annars är risken stor att det kommer tillbaka.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Teddy skrev:
Jo, jag har försökt ringa TH hela dagen men blir bara bortkopplad i deras växel hela tiden. Suuuck. "Tyvärr kan vi inte ta emot ditt samtal för närvarande, var vänlig försök senare".

Prova att mejla dom, det kanske funkar bättre.
Hoppas att det löser sig med hjälmen.

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Neutral skrev:
Borde det inte gå att lämna in skinnstället på kemtvätt? :va
Maybe baby, men hur är det egentligen med behandingen av godset hos kemtvättarna, jag har fått för mig att de är allt annat än snälla mot prylarna. Vilka medel använder de och hur påverkar de materialet, jag tänker speciellt på sömmarna? Kort sagt, njae det blir nog ingen kemtvätt av stället, snarare ett besök förbi ett stall och prata med några rutinerade hästtjejer. Vad de inte vet om lädervård är inte värt att veta.

Idag fick jag äntligen kontakt med TH. För att få ut ersättning för gods skadat av översvämning till följd av regn kräver att de ska ha regnat "Skyfall", d v s minst 50mm under ett dygn eller ett visst antal, jag kommer inte ihåg exakt hur många, milimeter per timme. Sjukt! 50 mm är väl inte långt från den genomsnittliga nederbörden för hela juli månad. De skulle undersöka den av SMHI registrerade nederbörden och se om den var att räkna som ett "Skyfall" eller om de annars kunde klämma in skadan under min Hemplus-bla-bla-bla-extraförsäkring jag har till den ordinarie hemförsäkringen men de lät inte hoppfulla för den varianten.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Fast flickor lämnar ju in de mest delikata plagg som sidenblusar t ex, de torde väl vara mer ömtåliga än ett skinnställ. Bäst är väl att prata med kemtvätten hur det går till. Det har jag funderat på att göra i alla fall nästa gång jag lämnar in en kostym.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
EKOL Lädertvål brukar funka fint på mögliga sadlar (har viss erfarenhet) sedan är det bara att smörja, men inte med flytande fett för det gillar inte sömmarna har jag fått lära mej i stallet.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...