Mac hjälp.

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Jag tänkte föra över film ifrån min MacBook Pro till en extern hårddisk (iomega LDHD-UP 500 gig). Men hur jag än drar/kopierar så går det bara inte! det jag har på den externa hårddisken kan jag föra över till Mac´en. När man kollar infon på den externa hårddisken står det nått om NTFS Windows NT file system. Kan det vara så att dom inte kan lira ihop då? eller hur fan kan jag fixa det?
Sen råkade jag pilla till det så ikonen för hårddisken försvann ifrån Finder, hur kan jag få så att den dyker upp där igen varje gång jag kopplar in den?
En annan fråga angående Finder, när man går in där så ligger alla filmer/bilder mm där. Men det ligger även en massa som jag en gång i tiden har slängt. Även massa dubletter av nästan alla kort och filmer. Kan man radera allt där utan att det försvinner ifrån iphoto/imovie? finns det någon inställning man kan göra för att slippa få massa kopior och sånt igen?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Macen kan inte skriva till NTFS som standard, men det finns tredjepartprogram som fixar det.

Jag kör ntf-3g http://macntfs-3g.blogspot.se/ vilken mestadels funkar bra på mina externa hårddiskar. Ska du bara använda den på mac kan man å andra sidan formatera den med macens filsystem istället....

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Macen kan inte skriva till NTFS som standard, men det finns tredjepartprogram som fixar det.

Jag kör ntf-3g http://macntfs-3g.blogspot.se/ vilken mestadels funkar bra på mina externa hårddiskar. Ska du bara använda den på mac kan man å andra sidan formatera den med macens filsystem istället....

Okej, ska kolla på detta ikväll. Vet du hur jag kan fixa det andra som jag beskrev?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Okej, ska kolla på detta ikväll. Vet du hur jag kan fixa det andra som jag beskrev?

Blev inte helt klok på vad du menade så jag tänkte att någon annan kanske förstod, men menar du att disken försvunnit i vänsterdelen av de "fristående" finder-fönster så kan du i finders toppmeny välja "Finder"->"inställningar"->"sidofält" och klicka i det som ska synas där. Men finns det inte som klickbart alternativ där så vet jag inte (fast det borde finnas "skivverktyg" se nedan)

Menar du vad som ska synas på skrivbordet så vet jag att det i "skivverktyg" (program->"verktygsprogram"->"Skivverktyg") finns kontroller för att lägga och ta bort diskar från skrivbordet, men jag har aldrig använt dom och när jag tittar nu är dom utgråade så att dom inte är klickbara, vet inte varför men kanske kommer du längre.

Kanske ska nämna att jag kör en ganska gammal MacOS, 10.6.8, så det kan säkert skilja lite på nyare.

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Blev inte helt klok på vad du menade så jag tänkte att någon annan kanske förstod, men menar du att disken försvunnit i vänsterdelen av de "fristående" finder-fönster så kan du i finders toppmeny välja "Finder"->"inställningar"->"sidofält" och klicka i det som ska synas där. Men finns det inte som klickbart alternativ där så vet jag inte (fast det borde finnas "skivverktyg" se nedan)

Menar du vad som ska synas på skrivbordet så vet jag att det i "skivverktyg" (program->"verktygsprogram"->"Skivverktyg") finns kontroller för att lägga och ta bort diskar från skrivbordet, men jag har aldrig använt dom och när jag tittar nu är dom utgråade så att dom inte är klickbara, vet inte varför men kanske kommer du längre.

Kanske ska nämna att jag kör en ganska gammal MacOS, 10.6.8, så det kan säkert skilja lite på nyare.

Tackar för hjälpen, fick allt löst det tillslut. Fick göra som du skriver att gå in på Finder>Inställningar och ordna det.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO