Mackar i Sverige

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vet inte om vi kanske redan har en tråd om mackar runt om i sverige, men jag tänkte vi kunde ha tråden som referens för oss som gillar lite udda mackar, med eventuell servering eller annat lajban.

Som vanligt en solig ledig dag vill min långhåriga raskatt ut på äventyr. Helst nånstans hon inte varit, men i brist på helikopter och nånstans att förvara den så får vi ta bilen. En bra början är alltid småvägarna mot Järna. Då vi bor i Alby blir det via Södertälje och sedan väg 57 österut, och strax efter Sparreholm haka på 53an söderut. Vi som kört sträckan kommer nog i håg att utmaningen här, annat än att hålla händerna på ratten, även omfattar stark disciplin att hålla blicken på vägen då landskapen är förrädiskt vackra.

Vid rondellen strax efter Sparreholm där väg 57 växlar till 53 ligger Sparreholms Bensin med tillhörande servering "Köket". Macken är en helt egen verksamhet, alltså inget av dom stora Shell, OKQ8, Qstar etc, men under företaget "Bygggnadsfirma Karl-Åke Gunnarsson AB" (står på det på kvittot). Pizzerian Köket vet jag mindre om, men jag ser fram emot att äta nåt gott där snart.

Samma ögonblick jag steg ur bilen kände jag lukten av bensin. Dom aningens smutsiga pumparna med 98 oktan, samt 96 (!) oktan och en annorlunda betalautomat, triggade genast intresset. Jag valde så klart "96", den kostade 15.54 kr /L, men på kvittot stod det 95.

Sparreholms Bensin Köket.JPG

Det verkrar ha varit en verkstad här också då byggnaden bakom har ett antal större portar som ger intryck av någon slags bilverkstad. Aningens nergånget men ändå funktionellt får jag direkt en positiv känsla av platsen. Jag är nyfiken på var bensinen kommer från, varför det står "96" på pumparna, och historian bakom stället. (Bilden lånad av google maps)

Sparreholms Bensin Köket 02.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Macken i Turinge var lite udda. Tre gubbar på en ljugarbänk. En reser sig och tankar åt mig. Trevligt.
När jag betalade såg jag att literpriset var ca 2-3 kronor över det normala. Service kostar tydligen. Inga skyltar med priser.
En liten blåsning men det bjöd jag på. Nu har macken bommat igen sedan något år.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Har noterat det tidigare, men det passar in här.
Stalon kan vara väl värt ett besök för mötet med en fantastisk man, och hans butik.
Rainer har drivit butiken i 44år (det var 2023, vet inte dagsformen) berättade han, och eftersom han är själv så har han inte haft en enda semesterdag under alla dessa år, men tyckte inte att det var något problem.
En gång bänglade han i och för sig med fyrhjulingen, och var sjukskriven i två veckor.
Min gissning är att det kommer att bli svårt att hitta någon som kan ta över verksamheten.
Men otroligt charmigt att kunna köpa en fyra meters plastbåt, strumpor, luftgevärskulor, jeans, eller som jag, ett mulitiverktyg, vilken bredd på utbudet!
Och nästan alla varor saknar prislapp, man får liksom fråga, och skapa en dialog.
"-Vad tar du för mulitverktyget?"
"-Ja, det där måste jag nog få 70 kronor för"
Man åker därifrån med fler frågor än svar, men väldigt trevlig pratstund!

Stalon_3.jpg

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ser att det finns fler dessa gamla spännande mackar. Tackar för alla bidrag här. Det är verkligen kul att dom finns kvar. Jag skulle kunna sitta och äta korv och glass en hel dag vid en sådan mack.

Den här gamla Gulf-macken åkte vi förbi nånstans mellan stockholm-uppsala (tror jag) några år sen.

IMG_6379.JPG

Hittade en bild till på en "mack", men är inte säker på om det nånsin varit det. Hur som helst en gammal pump vid Dirty Ducks församlingshus utanför Stora Vika här på Södertörn.

IMG_6574.JPG

Jodå, det skulle nog kunna varit en mack en gång i tiden. Vet inte hur gammalt huset är, men layouten på tomten vittnar om någon slags infartsverksamhet.

Nån som varit här förresten? Dirty Ducks är en MC-klubb.

Dirty Ducks home.jpg

Det är mysigt här tycker jag. Lummigt och inbonat. Har vi någon från Dirty Ducks här på forumet tro? Jag har aldrig sett någon där, och då har vi åkt förbi många gånger. .. dock inte midsommar. Det grillas säkert här, och festas. Jag är dessvärre ingen klubbsnubbe, knappt en föreningsmänniska. Men jag jobbar på det ;)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Visserligen inte Sverige, men svensktalande. Jag var på Åland för lite drygt 20 år sedan, och passade på att tanka utanför en mataffär. När jag skulle betala så frågade hon hur mycket jag hade tankat, hon kunde inte se det, så jag fick springa iväg till pumpen och kolla. Det var dessutom en väldigt liten butik, men med bemannad charkdisk och väldigt välsorterat och bra service. Något år senare var den dock nedlagd :(

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Om ni åker uppe i norr så rekommenderar jag att avsätta några timmar på Bensinmuseum i Älvsbyn.
En trevlig herre som gärna pratar om "förr i tiden".
Man måste boka tid i förväg, så det finns inga öppettider.
Finns mycket kul att titta på, som relaterar till bensin, motorer och verkstäder och "livet förr" i nostalgisk riktning.

Bensinmuseum_1.jpg

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tack vare nästan 15år på vägarna i jobbet så har man sprungit på en del guldkorn.
Skulle väl säga att vill man ha en riktig mackupplevelse så är det på vischan där en stor väg passerar som är rätt. Generellt tankstation med separat butik men inte alltid.
Sorsele, Töre, Jokkmokk, Idre som jag spontant kommer att tänka på.
Vet en pizzeria utanför Överkalix som serverade skinksallad som vegetariskt alternativ:hihi

Ätit den bästa burgaren någonsin på en altiallo handel i Åmsele av alla ställen....

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fan att jag inte har kvar några bilder från Statoil i Sigtuna. Den lilla i centrum de gjorde parkering av sen.
Knappt så man fick plats 2 i lokalen och hur trevliga som helst i personalen.
Skulle låna ett släp där en gång, nyinflyttat som jag var och frågade om de ville ha leg.
Gubben, Göte, frågar bara "Du ska väl lämna tillbaka det sen?"
Jag säger "ja" och han kommenterar "Då så, då behöver jag inget leg"

Edit: Lånad bild
1742321092846.png
1742321219066.png

Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Inte en mack men en kiosk, dessa småkiosker fanns längs vägarna när jag var barn. Är du född på sjuttiotalet eller tidigare kommer du nog ihåg. Där vi bor i Gisslarbo fanns Härolds kiosk som var igång fram till 1989. Vi, alltså Paula och jag försökte få någon att fixa den inna den försvann i förruttnelse helt vilket var nära. Kommunen, hembygdsföreningen, företagarföreningen osv, alla var kallsinniga. En morgon kom vi fram till att om ingen annan gör det gör vi det, hittade ägaren, köpte tomten och "renoverade" tjorren. Helt idiotiskt projekt men det var till stor glädje för Kolsvaborna som alla hade historier att berätta om Härold och hans storbystade fru Lisa (?). Facebookgruppen hade 6 000 medlemmar tror jag och det är mer än dubbelt så många som bor i trakten.
Det är det mest kulturella jag gjort i mitt liv, Paula och jag kavlade upp ärmarna och fixade biffen. Sålde den sen efter ett par år och nu händer det inte mycket längre.
Kolla gärna på Nonshinebloggen om du vill veta mer.

Bifogat

• SAM_4621.JPG
    SAM_4621.JPG
    280.8 KB · Visningar: 31
  • SAM_5319.JPG
    SAM_5319.JPG
    287.5 KB · Visningar: 33
  • SAM_4414.JPG
    SAM_4414.JPG
    285.7 KB · Visningar: 35
  • SAM_4415.JPG
    SAM_4415.JPG
    285.9 KB · Visningar: 35
  • DSC01068.JPG
    DSC01068.JPG
    265.2 KB · Visningar: 33
  • DSC01070.JPG
    DSC01070.JPG
    291.7 KB · Visningar: 29
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...