magkatarr

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Tror jag har åkt på magkatarr,har varit risig i kistan en vecka med toa besök efter man käkat,och magknip hela tiden. nån som har någon bra huskur mot detta? Har stressat en del sista tiden och matvanorna ska vi inte prata på. har ingen lust att sjukskriva mig heller har lika ont i magen hemma,har haft så här förut men inte så länge,brukar ge med sig efter ett par dagar med mat efter regelbundna tider men nu verkar det inte hjälpa,så tips mottages tacksamt...:gnissla

Ett första steg är att köpa Omeprazol 10 mg på Apoteket. Du kan ta vilket märke som helst.

Sedan rekommenderar jag att du kvistar iväg till doktorn. För din egen skull. Det behöver inte betyda gastroskopi men kanske en längre medicinering i början.

Och framför allt. Stressa inte och ät rätt kost!!!

Du kanske inte behöver 1kilos matlådor :D
Dra ner på fet mat och kaffet är ett annat tips till en kaffekärring :tummenupp

Last edited:
Du kanske inte behöver 1kilos matlådor :D
Dra ner på fet mat och kaffet är ett annat tips till en kaffekärring :tummenupp
drack ju te idag såg du väl?? problemet är väl att jag inte käkat som jag skulle dvs nästan inget alls sen när jag väl käkade så magknip och toan direkt,jag vet får ju skylla mig själv :gnissla

Avdelningen vuxensvar presenterar: Medicinska råd på forum är aldrig bra, prata med farbror tarmgluttare på närmsta vårdcentral istället så ordnar det sig!

/perris

prova dimetikon.
det ska jag göra ska åka till apoteket idag :tummenupp

jag snusar inte! men får nog dra ner på kaffet bla för jag är en riktig kaffekärring:D

Avdelningen vuxensvar presenterar: Medicinska råd på forum är aldrig bra, prata med farbror tarmgluttare på närmsta vårdcentral istället så ordnar det sig!
/perris

usch det där lät inget vidare,ska prova med apotekets hyllor innan jag går till rövdoktorn:arsele

Last edited:

usch det där lät inget vidare,ska prova med apotekets hyllor innan jag går till rövdoktorn:arsele

Rövdoktorn behöver du nog inte vara rädd för. Om något så skulle jag gissa på att de börjar med en endoskopi (ingång genom munnen), om inte medicinering och ändringar i kost/levnadsvanor hjälper.

Ett tips medan du väntar på tid hos en läkare är att undvika mat som ökar produktionen av magsyra onödigt mycket. Fet mat, ost, rött kött, lök, citrus, koffein, mm.

Att identifiera stresskällor och lära sig hantera/undvika dom är också viktigt såklart...

Endoskop är vilket "skop" som helst...alltså inte definierat. Bara att det är en slang med kamera som skall undersöka kroppen innifrån.

BESSERWISSERMODE ON*Gastroskop går in genom munnen, rektoskop där solen inte skiner. Sedan finns det en massa andra skop..men det är offtopic ;)*Besserwissermode off

Till trådskaparen. Prova att ge din kropp en chans att ta igen sig. Om du provocerat din magslemhinna med stress och mycket kaffe etc kan den bli irriterad och man kan få tillfälliga överkänsligheter mot tex mjölkprodukter etc. Dessa kan gå över när slemhinnan lugnat ner sig och inte är irriterad längre.

Prova att undvika starka kryddor, mjölkprodukter etc ett par dagar.
Ge ditt mag-och tarmsystem ett tag att försöka komma ikapp..funkar inte det så gå till din VC där du antagligen får göra en odling på din avföring innan du får resultat och medicinering om detta är nödvändigt!

Rövdoktorn behöver du nog inte vara rädd för. Om något så skulle jag gissa på att de börjar med en endoskopi (ingång genom munnen), om inte medicinering och ändringar i kost/levnadsvanor hjälper.

Ett tips medan du väntar på tid hos en läkare är att undvika mat som ökar produktionen av magsyra onödigt mycket. Fet mat, ost, rött kött, lök, citrus, koffein, mm.

Att identifiera stresskällor och lära sig hantera/undvika dom är också viktigt såklart...
:gnissla allt som är gött med andra ord...nåja har dragit ner på kaffet till hälften käkar yougurt och har inhandlat omeprazol ratiopharm från apoteket ,ska gå en 14 dgrs kur så får vi se.:confused:

Endoskop är vilket "skop" som helst...alltså inte definierat. Bara att det är en slang med kamera som skall undersöka kroppen innifrån.

BESSERWISSERMODE ON*Gastroskop går in genom munnen, rektoskop där solen inte skiner. Sedan finns det en massa andra skop..men det är offtopic ;)*Besserwissermode off

Till trådskaparen. Prova att ge din kropp en chans att ta igen sig. Om du provocerat din magslemhinna med stress och mycket kaffe etc kan den bli irriterad och man kan få tillfälliga överkänsligheter mot tex mjölkprodukter etc. Dessa kan gå över när slemhinnan lugnat ner sig och inte är irriterad längre.

Prova att undvika starka kryddor, mjölkprodukter etc ett par dagar.
Ge ditt mag-och tarmsystem ett tag att försöka komma ikapp..funkar inte det så gå till din VC där du antagligen får göra en odling på din avföring innan du får resultat och medicinering om detta är nödvändigt!
tack nursey! bra med ett proffs,iof visste jag redan det där med skopena,nej tror nog att jag måste bli lite mer kompis med magen än jag har varit.mycket kaffe stress,äter inget utan håller på att snickra på huset eller vad man gör och då tycker man inte att man har tid att göra mat,kastar i sig en macka sen äter man desto mer på kvällen:rolleyes: inte så bra kanske? jobbar skift också inte bra det heller men vad gör man ja ska försöka ta det lite lugnare,är ju snart vinter så då är det lite off season med husbestyren....

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back