Magnesium, var får jag tag på det?

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Jag håller på med ett par grymma gnistknäpuckar och har testat med stål. Det gnistrade ganska bra men jag vill ha mer. Var kan man få tag på ett par bitar Magnesium i lämplig storlek och vad kan det kosta?

pleeease help me!!!
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
är inte Titan det optimala om man vill at det ska gnistra?

eller är det en kostnadsfråga kanske? :pangihuve
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
nu e inte jag nån expert men...kan inte rent magnesium börja brinna...och när det tar eld så brinner det med en temp av 3000 gr....

titan e nog det som gäller ......
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
magnesium brinner med ett riktigt porrigt blått sken, som att åka runt med 200 lysdioder i knäpucken. tyvärr är de nog uppbrända efter 5 sekunder men under dom 5 sekunderna kommer du som sagt vara kung. speciellt om du gör volter samtidigt :) typ, som en sån här kinesisk sak man sätter eld på på nyår så att den snurrar?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
sx-pojken skrev:
2654411 nu e inte jag nån expert men...kan inte rent magnesium börja brinna...och när det tar eld så brinner det med en temp av 3000 gr....
titan e nog det som gäller ......
Skulle tro det. Börjar det brinna är det inte släckbart heller...
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
men om du ändå vill ignorera föregående talare och prova om skinnställ står emot brinnande magnesium så har jag tillgång till det du önskar....
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Magnesium börjar inte brinna så lätt som ni verkar tro... med tanke på att det inte börjar brinan när man svettsar i det så ska det nog heller inte göra det om man skrapar lite mot asfalten!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
RENT magnesium brinner som sagt vackert. magnesiumlegeringar kan man lungt svetsa i. Passa dig dock för gjutmaterial då halten magnesium är hög. En helt sann story är att en person på mercedes tyvärr lärde sig detta den hårda vägen. Efter en dag vid fräsen på konceptverkstaden skulle han ta en cigg. tyvärr räckte mängden spån till ett levande tomtebloss. R.I.P...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag kan få tag på massvis av magnesium.
i klossform oså..
men du bor lite långt härifrån :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
trille skrev:
2654687 Magnesium börjar inte brinna så lätt som ni verkar tro... med tanke på att det inte börjar brinan när man svettsar i det så ska det nog heller inte göra det om man skrapar lite mot asfalten!
Det är kanske lämpligt at diskutera vad "magnesium" är?
Jag har haft Mg på band ca 3x0.2mm. kunde tändas med en tändsticka och brann så vackert så.. Ren Mg-spån... :eek: hjälp
Mg-legeringar finns det ju i mängder, har glömt det mesta, men jag antar att Mg-halten i de flesta avsiktligt är så låg att de tål en hel del värme innan det går åt h-e.
Tidiga VW-bilar hade ju vevhuset i en legering som heter elektron, 92% Mg. Den halten är tydligen tillräckligt låg för att vara säker, jag har sett vevhusen smälta efter brand.
Den som har möjligheten att känna hur lätt en sånt vevhus är inser att ett aluminium-vevhus mera känns som gjutjärn..
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektron_(legering))
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesium
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Kolla på ebay.de. Man blir förvånad över hur mycket som finns där!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
trille skrev:
2654687 Magnesium börjar inte brinna så lätt som ni verkar tro... med tanke på att det inte börjar brinan när man svettsar i det så ska det nog heller inte göra det om man skrapar lite mot asfalten!

du kan nock inte svetsa i rent magnesium, med tanke på att vi tände fyr på sånt i skolan emd en vanlig gasol brännare så lär det börja brinna med en svets med tanke på att det är typ 3600 grader i en gassvetslåga och bara 1200 i en gasol brännare. Friktion är i9nte något man ska underskatta helelr, det kan bli ordentligt varmt om du drar metall mot marken i litta högre hastigheter.
Titan ska de va.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Tack för alla svar... men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var nån snubbe som sa att man skulle ha magnesium men det kanske var fel? Men men det löser sig säkert. Vad är det för material de där tuffa stuntsnubbarna har längst bak på sina hojar? där gnistar det bra.:va
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
P-G skrev:
2655786 Tack för alla svar... men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var nån snubbe som sa att man skulle ha magnesium men det kanske var fel? Men men det löser sig säkert. Vad är det för material de där tuffa stuntsnubbarna har längst bak på sina hojar? där gnistar det bra.:va
annars kan du köpa gnistrande puckar med titanstål i hos din välsorterade posörhandel.
 

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Ort
hedesunda
Hoj
600rr-07
P-G skrev:
2655786 Tack för alla svar... men nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var nån snubbe som sa att man skulle ha magnesium men det kanske var fel? Men men det löser sig säkert. Vad är det för material de där tuffa stuntsnubbarna har längst bak på sina hojar? där gnistar det bra.:va

tror dom kör med titan
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
crashtestdummy skrev:
2655810 annars kan du köpa gnistrande puckar med titanstål i hos din välsorterade posörhandel.

Jo jag har testat dem men det gnistade inte tillräckligt.
Här är en bild på mina egenhändigt tillverkade puckar. Bilden är suddig men den ger en känsla av vad som komma skall... Inte lätt att få en bra bild när man kommer 120+ i skymning med en vanlig digitalkamera... men ändå.
 

Bifogat

  • gnistskrap.JPG
    gnistskrap.JPG
    35.7 KB · Visningar: 550
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top