Mantorp Park 9/10 - Sista för i år

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Nu blir det sista vändan på Mantorp Park för oss för året. Vi hade tur med vädret den 21/9 då vi prickade in solen mellan två regniga dagar. Hoppas givetvis på tur igen.

Som våra 6 tidigare event i år blir det mycket körning under dagen. Inget lunchuppehåll. 30-minuterspass/h, alla hojar samtidigt varvas med alla bilar samtidigt. Detta innebär att alla, oavsett fordon, får köra 30 minuter varje timme!

Bilarna åker hel till halv timme (t ex 09.00-09.30) och hojar halv till hel (09.30-10.00).

KOM I TID!! De som inte kommer i tid förstör bantid för andra genom att sinka mötet.
Förarmöte 08.40 vid depåutsläppet, dvs utfarten ut på banan. Det fungerade exemplariskt förra gången så förväntar mig samma denna dag.
De som inte närvarar kör inte förrens efter nästa förarmöte som hålls kl 10.00 och debiteras med förseningsavgift på 200 kr/fordon.

Anmäl till mig på info@alx.nu
Ange vad du åker på!
Den som har frågor kan även ringa till mig. Vi har en maxgräns på 30 hojar så det inte ska bli för stökigt, men vi brukar vara runt 15 st.

Som vanligt är det inga funktionärer eller ambulans på plats. Endast körning.
Samma pris som tidigare 1000 kr/hoj (race och gata)

Betalning sker på plats. Möjlighet att fakturera.
Ingen förskottsbetalning är nödvändig.

Alx
070-636 00 24
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
11 st anmälda nu.

Oj. Läskigt utan funktionärer och ambulans på plats om det händer något...

Givetvis kan man ha ambulans på plats.
Folk vill dock inte betala den extra kostnaden så därför har vi kört utan de senaste 10 åren.

Man ska dock inte lura sig själv, om olyckan är framme och det går illa så får man förmodligen ligga 30 min istället för ett par min.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ska försöka vara där även denna gång med lite däck och andra tillbehör så som Tank Tredz tex...

Ses på Mantorp på Lördag kanske?
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Det är "oansvarigt" att ordna "RR-träning" utan att ha bra sjukvård på plats. Har exempel från A-torp där proffsiga sjuksköterskor sannolikt räddade livet på en deltagare.

Hehe, tror du behöver kolla upp dina "".

Det är upp till var och en att komma eller inte. Jag skulle gärna ta dit en ambulans men då måste priset upp. Detta är körning i all enkelhet och jag hymlar inte med att ingen ambulans är beställd.
Alternativet är att minska ner på körpass och körtid samt öka antalet deltagare eller att, som sagt, öka priset. Man kan vara hur nobel man vill när man pratar om det men det hjälper ju tyvärr inte i praktiken.

Hursomhelst är det bra mycket säkrare att köra bana än att köra på allmän väg, och där har man ju sällan ambulans med sig.. :fakta

Ska försöka vara där även denna gång med lite däck och andra tillbehör så som Tank Tredz tex...

Ses på Mantorp på Lördag kanske?

Du är alltid lika välkommen!
Bra att du får med dig slitagegrejer.

Lördag, ja normalt sett är jag givetvis på plats men tjejens bästis ska gifta sig så jag får inte :D
Teamet är redan på plats därnere med JTCC och Carrera Cup.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det är "oansvarigt" att ordna "RR-träning" utan att ha bra sjukvård på plats. Har exempel från A-torp där proffsiga sjuksköterskor sannolikt räddade livet på en deltagare.

Som deltagare så vet jag ju redan att Ambulans inte kommer finnas på plats.
Jag belastar inte arrangören för detta och kör på egen risk.

Hade jag däremot haft samma åsikt som dig hade jag aldrig åkt dit.

Man får välja själv.

Det finns dom som åker runt och skrapar knäpuckar i rondeller utan att komma någonstans!
Dom väljer själv att göra detta och vet säkert riskerna.
Själv skulle jag aldrig göra det eftersom jag anser risken vara för stor.

Jag säger bara välkomna till en trevlig bandag ni som känner för det!:tummenupp
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Det är "oansvarigt" att ordna "RR-träning" utan att ha bra sjukvård på plats. Har exempel från A-torp där proffsiga sjuksköterskor sannolikt räddade livet på en deltagare.


Å jag har exempel från A-torp där proffsiga sjuksköterskor tyvärr inte lyckades rädda livet på en deltagare :död

Men som sagt, mycket säkrare att gasa runt på bana även om man vurpar å vet man om att det är på egen risk kanske man kan coola sig lite grann, det går köra fort utan att vurpa :tuttar
 
Last edited:

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Jag är MYCKET tacksam att denna boll nu flyter upp till ytan. Under våra tidigare bandagar har det aldrig kommit på förslag utan alla har kört och det har fungerat utan problem.

Jag har för närvarande maildialog med deltagare och det kan mycket väl bli så att vi tar dit ambulans och sjukvårdare. Ny kostnad blir då 1500 kr/hoj samt troligtvis en timmes lunchuppehåll.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du är alltid lika välkommen!
Bra att du får med dig slitagegrejer.

Lördag, ja normalt sett är jag givetvis på plats men tjejens bästis ska gifta sig så jag får inte :D
Teamet är redan på plats därnere med JTCC och Carrera Cup.

Säg ifrån och åk till mantorp.

Det hade jag gjort Jo tjena och stryck hade man fått av bara tanken... :D
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Säg ifrån och åk till mantorp.

Det hade jag gjort Jo tjena och stryck hade man fått av bara tanken... :D

Haha, jobbigt eftersom det är tanken som räknas! :tummenupp

...det var väl det att jag själv tänkt gifta mig inom kort och skulle jag inte åka med så ser det nog inte så ljust ut.. :gnissla
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
men va fan, ska man ................ ja , nja joo va fan ........ jag singlar slant
 

Dr.Bike

Guest
Oj. Läskigt utan funktionärer och ambulans på plats om det händer något...

Ja.
Precis lika läskigt som i verkliga livet bortom alla skyddsnät vi (ni yngre) är så vana med att alltid "nån annan" väver runt er.
I förbudssverige ska ju ingen behöva ta eget ansvar och tänka själv.


Men se det såhär, och stå ut med mig och mina tankar ett ögonblick! ;)


Såklart ÄR ambulans + Sjv bättre, än utan. Men hey....

Att köra bana, är i sig så oerhört mycket säkrare än att köra gata.
(vilket är det krassa alternativet - faktiskt)

Så på det hela taget är det nog inte så tokigt ändå att folk iaf kommer till en bana. :)



(desutom är det väl oxå så, utan att dra för stora växlar på det... men att de som kommer till en bana redan ÄR säkerhetsmedvetna, vet vilka risker de tar, ofta kan köra lite bättre än genomsninttet, och oxå inser att denna, trots allt kalkylerade risk, är värd att ta, och ffa i jämförelse med att försöka köra lika hårt på favvovägen
För att inte tala om att arrangörer besiktigar hojar, kräver full skyddsutrustning, folk delas upp efter inkompetensnivå osv.. så att SÅ mycket säkrare blir det inte.)

Kör man omkull på vägen är man kanske ofta själv, kanske, eller om man har tur, nån kompis med sig. Som oftast inte ens vet var man är... så att tillkalla ambulans tar sin tid!
I värsta fall var där en mötande bil, eller ett träd.
Och då behöver ingen ringa alls...
På bana finns massa folk. Många (likt jag själv) med sjukvårdsutbildning.
Arrangören (har garanterat) varskott närmaste ambulans-central, så i jmf med gatåka är detta en HELT annan värld i alla fall.



Så - nej - vi kan inte i alla lägen överbeskydda oss med nya krav, lagar och regler. Sanningen är att dumhet inte går att lagstifta bort, trots att trygghetsnarkomanerna i vårt land tycks tro det.

Vad blir nästa krav?
Alla ska gjutas in i formgjutna frigolitblock, ha stödhjul och max 50cc samt vara ensamma på banan?

Det är så ENKELT att alltid komma med iofs och vart och ett för sig förnuftiga förslag på säkerhetshöjande åtgärder. (som aldrig ifrågasätts av alla PK-människor - för vem vill stoltsera med att vilja ha SÄMRE säkerhet?)

Men...när alla dessa var för sig små skitsaker stackas upp, så blir de till slut ett oöverstigligt hinder för arrangörer och deltagare, så att folk helt skiter i att komma.

Var det så vi ville ha det när vi började propagera för att folk skulle sluta gasa satan på väg, och istället köra av sig den värsta ångan på bana?

Nej.

Så - gärna säkerhet.
Men kväv oss inte med den!
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Dr.Bike har helt rätt, kväv inte någon. Som arrangör tycker jag man skall ha sin fulla rätt att välja ambulans eller inte lika väl som man som deltagare har valet att åka till ett arrangemang med eller utan sjukvård.
Det som förvånar mig är att banägarna fortfarande tillåter att man kör utan sjukvård. NÄR det händer något allvarligt, och det gör det ju lite då och då så är det aldrig arrangören som hängs ut i media utan det är banägaren eller anläggningen. Går helt åt skogen någon gång så är det banägaren som får trubbel med media, landsting och polis.
Som arrangör tycker jag man gör som man vill, bara det framgår klart i inbjudan och det gör det ju. MEN som arrangör måste man samtidigt fråga sig vilken kompetens och erfarenhet man har själv. Någon gång ibland händer det riktigt allvarliga olyckor och då är det bra att ha en väl genomtänkt plan för hur det skall hanteras. Vem kan LABC eller vad det nu heter, vem ringer ambulans under tiden. (man hinner inte båda). Vem stoppar en akut blödning och med vilken utrustning?
Det är för sent att börja fundera på det när frågan är aktuell så att säga.

Lycka till och hoppas ni får bra väder i alla fall!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ja.
Precis lika läskigt som i verkliga livet bortom alla skyddsnät vi (ni yngre) är så vana med att alltid "nån annan" väver runt er.
I förbudssverige ska ju ingen behöva ta eget ansvar och tänka själv.
Men se det såhär, och stå ut med mig och mina tankar ett ögonblick! ;)

Givetvis är det bättre att köra bana än gata. Mycket säkrare.
Jag skrev bara att det var läskigt. Men så har jag inte kört så mycket vanliga bandagar utan mest rr...
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP

Säg till om det skiter sig. Vi skickar vår racetrailer från Arlandastad (vid Eurostop) på torsdag PM. Går nog bra att åka med teamet ner. Hojen är bara att lägga uppepå nån bil =)

Anmäld är jag. Nystukad likaså... Nån på plats den nionde som är en jäkel på att tejpa fötter :)?

Mantorp: Du skulle tagit turksemester som jag Alx :)

Hehe, jag visste det!

Givetvis är det bättre att köra bana än gata. Mycket säkrare.
Jag skrev bara att det var läskigt. Men så har jag inte kört så mycket vanliga bandagar utan mest rr...

Verkliga livet är för läskigt för mig, jag håller mig till bandagar..:banana
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top