Matematik, fysik. Flytkraft

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag håller på med en flotte (modell stor). och fysiken är inte vad den borde vara. Hur mycket flytkraft ger ett fat på 200l?

Tack på förhand!
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
tycon1 skrev:
2333680 Jag håller på med en flotte (modell stor). och fysiken är inte vad den borde vara. Hur mycket flytkraft ger ett fat på 200l?

Tack på förhand!
Om det ligger på 200liter så borde den lyfta kring 150-180kg.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
MikkE skrev:
2333720 Beror väl också på hur mkt vatten man pressar undan.


Kul kille :hihi
Jo men ett fatt på 200 liter pressar max bort just 200 liter.

@ Lugn: ja hade vart mysko annars. Men jag tror han undrar vad maximala lyfkraften (bärförmåga?) i ett fat är.
 

MikkE

Guest
prulle skrev:
2333749 Jo men ett fatt på 200 liter pressar max bort just 200 liter.

@ Lugn: ja hade vart mysko annars. Men jag tror han undrar vad maximala lyfkraften (bärförmåga?) i ett fat är.
edit:

Arkimedes princip
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Arkimedes princip beskriver den kraft som påverkar ett föremål vilket sänks ned i en vätska. Den säger att "en i en vätska nedsänkt kropp påverkas av en lyftkraft, som är lika stor som tyngden av den undanträngda vätskemängden". Lyftkraftens storlek är alltså proportionell mot volymen av den del av föremålet som är nedsänkt i vätskan (F=V·µ·g). Principen upptäcktes av Arkimedes.

Om föremålet har lägre densitet än vätskan, blir lyftkraften så stor att föremålet flyter. Har det större densitet än vätskan, t.ex. metall i vatten, kan det fås att flyta om formen anpassas så att föremålet förvarar luft under vätskeytan. I detta fall blir densiteten av "föremålet", som tränger undan vätskan, ett medelvärde av metallens och luftens; medeldensiteten för föremålet blir lägre än vätskans densitet.

Observera dock att Arkimedes princip gäller även i andra media än vätskor. Sålunda påverkas varje föremål som befinner sig i luft av en lyftkraft, om än liten. Också här gäller regeln att ju större föremålets volym är, desto större är lyftkraften. Därför väger i en normal situation 1 kg bly mer än 1 kg bomull. Massan är visserligen samma, men så länge man inte utför vägningen i vakuum påverkas den större bomullsvolymen av en större lyftkraft än den mindre blyvolymen.
 
Last edited:

MikkE

Guest
tycon1 skrev:
2333900 Tackar för svaren, då får vi väl se om skiten flyter sen då :tungan
1200kg....humma...ja det räcker
Flotte på 1200 kg? Snarare en stuga på vatten, eller?
 

FreddaGädda

Guest
En sån där vill jag också ha. Skulle vilja ha en sån där liten stuga på en 10 kvadrat med en veranda på. Frågan är bara var man skulle ha den. Bor 100 meter från vattnet men det är ju inte direkt nånting man slänger upp över axeln och bär iväg om man säger så.

Man kan ju fubba lite och bara bygga en flotte och sen slå upp ett fett tält på den. Men det är fortfarande en tung flotte :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top