Material i bromskolvar?

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Kolvarna till bromsoken på crossen ser riktigt taskiga ut så jag tänkte byta, priset blev strax över 1400kr för 3st med packningar. Dyrt i och med att jag renoverar allt annat också.

Nu slog då tanken mig att göra egna, men i vilket material bör jag göra dom? Funderar på gammle trotjänaren S2333.

Hur är det med spel och så?


Har tillgång till både vanliga svarvar och diverse CNC-maskiner med alldeles för många axlar i vissa fall :3freak

Om jag är helt ute och seglar så hojta till :hihi
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Fräd skrev:
Kolvarna till bromsoken på crossen ser riktigt taskiga ut så jag tänkte byta, priset blev strax över 1400kr för 3st med packningar. Dyrt i och med att jag renoverar allt annat också.

Nu slog då tanken mig att göra egna, men i vilket material bör jag göra dom? Funderar på gammle trotjänaren S2333.

Hur är det med spel och så?


Har tillgång till både vanliga svarvar och diverse CNC-maskiner med alldeles för många axlar i vissa fall :3freak

Om jag är helt ute och seglar så hojta till :hihi

Mina ISR bromsar har Aluminium i kolvarna. Blir väldigt fort oxid på dom, inte så bra. Tänk på att det är mycket värme som kommer via bromsklossarna till kolvarna. Inte så bra om dom kärvar fast. Mät dom gamla kolvarna.
Också viktigt att det blir polerad yta mot packningarna. Nötningsrisk.
Tips köp ett beg ok istället.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Mats757 skrev:
Mina ISR bromsar har Aluminium i kolvarna. Blir väldigt fort oxid på dom, inte så bra. Tänk på att det är mycket värme som kommer via bromsklossarna till kolvarna. Inte så bra om dom kärvar fast. Mät dom gamla kolvarna.
Också viktigt att det blir polerad yta mot packningarna. Nötningsrisk.
Tips köp ett beg ok istället.


Så du tror inte det är möjligt att göra ett par bra fungerande kolvar själv? Mjo, givetvis ska jag mäta orginalen, micrometern åker fram snart.

Kolvarna i främre oket var i plast, i bakre var det rostfritt tror jag. Ska kika lite närmare sen.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Fräd skrev:
Så du tror inte det är möjligt att göra ett par bra fungerande kolvar själv? Mjo, givetvis ska jag mäta orginalen, micrometern åker fram snart.

Kolvarna i främre oket var i plast, i bakre var det rostfritt tror jag. Ska kika lite närmare sen.
Jag snackade med Acke Rising när jag behövde nya kolvar. Han rekommenderade att man gjorde dem i rostfritt stål. En kompis svarvade åt mig, det funkar väldigt bra.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Lajf skrev:
Jag snackade med Acke Rising när jag behövde nya kolvar. Han rekommenderade att man gjorde dem i rostfritt stål. En kompis svarvade åt mig, det funkar väldigt bra.

Låter trevligt. Då ska jag ställa mig vid svarven nån dag då.

För visst är det väl roligare att tillverka själv än att köpa? :hihi
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Hoztic skrev:
Helt klart! :tummenupp
Dessutom, har nån lyckats göra något förut så vore det väl själva f@n om det inte skulle gå att göra själv? :)


Hehe, ja. Ska fixa material nästa vecka sen blir det nog "produktionsstart". Har praktiserat på en maskinfirma som endast bygger i rostfritt stål så dom har lovat att förse mig med småbitar livet ut eller sålänge verkstadschefen kommer ihåg mig :tuttar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fräd skrev:
Hehe, ja. Ska fixa material nästa vecka sen blir det nog "produktionsstart". Har praktiserat på en maskinfirma som endast bygger i rostfritt stål så dom har lovat att förse mig med småbitar livet ut eller sålänge verkstadschefen kommer ihåg mig :tuttar

Sånt är perfekt! Se till att skicka julkort osv till honom! :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Fräd skrev:
Hehe, ja. Ska fixa material nästa vecka sen blir det nog "produktionsstart". Har praktiserat på en maskinfirma som endast bygger i rostfritt stål så dom har lovat att förse mig med småbitar livet ut eller sålänge verkstadschefen kommer ihåg mig :tuttar

SS2333 (heter idag SS-EN 1.4301) är ganska mjukt och dess mest framträdande egenskaper är formbarhet och mycket god svetsbarhet.
Välj gärna SS-EN 1.4305 som innehåller S och Cu och som har bättre glidegenskaper än SS2333

http://www.smt.sandvik.com/se Kolla på "Stålsortsöversikt"
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
elwe skrev:
SS2333 (heter idag SS-EN 1.4301) är ganska mjukt och dess mest framträdande egenskaper är formbarhet och mycket god svetsbarhet.
Välj gärna SS-EN 1.4305 som innehåller S och Cu och som har bättre glidegenskaper än SS2333

http://www.smt.sandvik.com/se Kolla på "Stålsortsöversikt"

Se där ja. Man tackar för infon :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top