Material Ram Ducati?

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Vilket material är ramen gjord i på en 750SS 97-98 ?? :va

Funderar på att bygga en Caféracer av en sådan och skulle då behöva svetsa om lite på ramen!

Skulle göra en kvalificerad gissning på att ramen är gjord i stål/krom-molystål.
Inte nå flaschigt som alu/rostfritt eller någon annan spännande legering

Hej. Jag ger mig den på att den är gjord av krommolybdenstål. En vanlig legering är SAE 4130. Var du får tag i det vet jag inte på rak arm, själv köpte jag från en kile i Borlänge. Jag tror firman hette ME Plåtkonstruktioner eller nåt. Annars kan du nog få köpa lite av Morani i Kårsta norr om sthlm.Sök på Eniro. Han som har det, Peter, är bra att ha och göra med.Dessutom tror jag han är med i Ducceklubben. Jag köpte lite rör av honom när jag byggde min egen ram till en hoj som jag amatörreggade.
Lycka till.........Per:squid

per7 skrev:
Hej. Jag ger mig den på att den är gjord av krommolybdenstål. En vanlig legering är SAE 4130. Var du får tag i det vet jag inte på rak arm, själv köpte jag från en kile i Borlänge. Jag tror firman hette ME Plåtkonstruktioner eller nåt. Annars kan du nog få köpa lite av Morani i Kårsta norr om sthlm.Sök på Eniro. Han som har det, Peter, är bra att ha och göra med.Dessutom tror jag han är med i Ducceklubben. Jag köpte lite rör av honom när jag byggde min egen ram till en hoj som jag amatörreggade.
Lycka till.........Per:squid

Går det att svetsa i med en vanlig MIG svets?
Skulle vara perfekt i så fall :)

Går skitbra, se bara upp så att fogen inte lägger sig på bara ena sidan. Jag Migade ihop hela min ram och den var bergstadig.
Per:squid

Peanutboy skrev:
Går det att svetsa i med en vanlig MIG svets?
Skulle vara perfekt i så fall :)

Jag skulle INTE använda MIG! Det är svårt att kontrollera inträngning, tillsatsmaterialet är ofta dåligt och det sprutar och skvätter överallt.
Om du inte har tillgång till TIG eller inte är duktig på att svetsa med pinne så slaglöd ihop rören.
Det är den bästa metoden om man inte har TIG och själv ska göra det utan svetsrobotar eller liknande.
Alla ramar vad slaglödda förr.
När jag lödde ramar till RoadRacing så använde jag något som hette AGA Brasil 900. Finns nog inte längre, men se om du hittar något motsvarande. Fick tipset av dåvarande Husqvarnas tävlingsavdelning.

Hej. När jag skulle bygga min egen ram så frågade jag runt och kom att prata med Acke Rising på ISR om hur jag skulle sammanfoga rören. Han sade att TIG är ju bäst men att lödning också var en bra metod MEN att MIG , även det gick bra, om man bara såg till att strängen inte bara la sig på ena sidan om fogen( kattskitsvets) , som den kan göra om man inte passar sig. Det där med genomträngning går att lösa med att man har ganska hög ström så att det smälter igenom ordentligt. Jag kollade inne i styrhuvudet eftersvetsningen och det hade trängt igenom. Där var materialet ca 3.5-4mm tjockt. Om man kollar en del äldre Ducceramar så ser dom MIG-ade ut. Jag hade inget problem med att få min ram godkänd i alla fall. Nu är den iofs såld och lär rulla i Uppsala.
Tja, jag säger inte att du har fel, det vore fel av mig, men jag hävdar att MIG är inget dåligt alternativ om man gör det ordentligt. Har man mycket ström och liten matning så får man faktiskt ganska konkava och fina fogar.
ha de....................Per :squid

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back