Eftersom flertalet här (lyckligtvis) har blivit gamla och säkert fått massa mossiga intressen så bör det finnas en matlagningstråd för allehanda matlagnings-, baknings- och relaterade frågor. Odla-chili-tråd och Döda-djur-tråd i all ära men det är en något smal inriktning på dem.
Jag har dessutom en väldigt konkret fråga som senaste dagarna legat och gnagt:
Trendkänslig som jag är, tillika jägare med för grov ammunition, så har jag införskaffat köttkvarn med korvhorn mm. Jag har gjort korv 3 gånger tror jag. Jag får till det hyfsat, men några kommentarer/frågor:
Jag har gjort Salsiccia, Chorizo och lite andra ”viltkorvar”
Jag har dessutom en väldigt konkret fråga som senaste dagarna legat och gnagt:
Trendkänslig som jag är, tillika jägare med för grov ammunition, så har jag införskaffat köttkvarn med korvhorn mm. Jag har gjort korv 3 gånger tror jag. Jag får till det hyfsat, men några kommentarer/frågor:
- Korvlitteraturen är otroligt nördig/anal med kryddmängder uppmätt till tiondels gram. Vidare smakar all korv jag gjort för lite krydda och för mycket däggdjur. Skall man dubbla rakt av?
- Fjälstret, jag får det inte att binda i köttet riktigt. Även om korven blir skaplig så är det liksom separat fjälster respektive fyllning. Delar jag en korv med vanlig bordskniv/köttkniv så delar det sig, vad skall man stoppa i så det binder och man får bättre ”enhetskänsla i korven”
- Nitritsalt, ja eller nej? Varför eller varför inte?
- Köttets grovhet. Jag kör med 6mm hålskiva men tycker ändå den är för slät. Vad kör ni med?
Jag har gjort Salsiccia, Chorizo och lite andra ”viltkorvar”