Max hur stor offset mellan framhjul och bakhjul?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur mycket kan framhjulet ligga i offset gentemot bakhjulet utan att körningen påverkas nämnvärt? Jag ska byta framgafflar på min hoj och sätta på ett radialmonterat ok och jag behöver då flytta hjulet 5-10mm i sidled för att skivan ska sitta rätt.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Jag skulle säga att det kommer att påverka körningen. Hade tio mm på en gammal FJ1100 och den spårade och hade sig.
Varför flyttar du inte bromsoket istället?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Svårt att flytta ett radial ok. Shimsa ut skivan lite annars.

Jaså det var Radialmonterat.
Det går väl att flytta men ja, flytta skivan är lättast.

Köra med 10 mm krabbgång är ju inte så värst kul.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Svårt att flytta ett radial ok. Shimsa ut skivan lite annars.

Måste "shimsa" in den isf och det är svårt.

Ett alternativ är att plocka isär hjulet och fräsa ner fästerna men det känns lite väl omständligt. Kan man inte göra ett nav till skivan som ligger 5 - 10mm i offret?
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Beror ju på om du tänker köra hojen eller ha den för utställning. Ska det vara för bankörning så är det så nära noll som möjligt som gäller.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Aha du måste förflytta hjulet åt andra hållet? Då blir det lite svårare kanske.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Aha du måste förflytta hjulet åt andra hållet? Då blir det lite svårare kanske.
Japp, när hjulet ligger där det ska så är skivan för nära fästena.

ISR fixar nav på bromsskivorna åt dig så som du vill ha dem.
Förskutna hjul är inget man vill ha på något vis.
Ja jag får nog ta och prata med Acke, känns lite läskigt att förskjuta skivan inåt men vad ska man göra. Tror inte det rör sig om så mycket mer än 5mm så det är nog lugnt, men ändå... Kan ju diffa lite i oket också.

Finns det något smart trick för att få hjulet i exakt symmetri? Jag köpte en husagaffel i höstas för att jag så småningom vill bygga om hojen till motard, men jag vill gärna köra med mina originalfälgar under tiden. Jag läser till CNC-operatör och har tillgång till diverse olika maskiner.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag är Cnc operatör så skicka ett pm om du behöver hjälp eller tips.
Det är simpla grejer :)
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Men går oket fritt från ekrarna då om du flyttar in skivan? Ibland kan det ju vara på håret när det sitter där det ska?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men går oket fritt från ekrarna då om du flyttar in skivan? Ibland kan det ju vara på håret när det sitter där det ska?

Tveksamt. Fick en tokig idé dock, kan man inte spänna om ekrarna så att fälgbanan är förskjuten gentemot navet? :näsblod
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Tveksamt. Fick en tokig idé dock, kan man inte spänna om ekrarna så att fälgbanan är förskjuten gentemot navet? :näsblod

Visst kan man göra så.
Finns hojjar som är ekrade så från början.

MEN, sluteffekten är ändå densamma som att flytta hela hjulet. :fakta
Det vill säga hjulen spårar inte.

:hej

/e
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hade inte gamla V-Max problem med spårningen?
Har för mig det kunde slå på 5 mm.
Någon som har MÄTT sin spårning på hojen efter ett par år?

Och varför använder du inte hjulet från hojen du tar gaffeln ifrån så det blir rätt från början?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur många av er har provat att köra cykel med icke centrerade hjul?

Det låter betydligt värre än vad det är i verkligheten. Skall man montera häftigare däck på en tidig BMW GS (som har enkelsving) så shimsar man ut bakhjulet 7-10mm från centrumlinjen och det ger inte konstiga egenskaper. samma sak med motardhojar där man vill trycka in så breda bakdäck som möjligt, där har man experimenterat med att ekra så att fälgen inte blir centrerad för att få frigång från kedjan och det fungerar utmärkt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tänker på faran med att ha spända ekrar på ena sidan och slappa på andra sidan. Hur väl fördelas kraften då? Låter i mina öron som att endast hälften, ena sidans ekrar, tar emot trycket, andra sidan gör ingenting. Längre ekrar på ena sidan, men med samma spänning, vore väl en annan sak. Har jag fel så har jag fel.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top