Maxvikt

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Är det någon som vet hur mkt en lastbil med släp får väga totalt ?

...hur mkt nyttolast kan en grusbil tänkas kunna ta ?

...hur hög snittfart kan en bil med släp och maxlast ( grus) tänkas kunna uppnå på en liten krokig grusväg ?
 
Beronde på vilken väg du åker på(bk1,bk2) får du väl ha en totalvikt på 65 ton som max tror ja.
 
Är det någon som vet hur mkt en lastbil med släp får väga totalt ?

http://www.vv.se/templates/page3____1531.aspx

...hur mkt nyttolast kan en grusbil tänkas kunna ta ?

Beror ju helt och hållet vad det är for ekipage..

Ta maxvikten i tabellen ovan och subtrahera tjänstevikten från regbeviset för aktuellt fordon (och sen kan du lägga på ett par ton överlass)

...hur hög snittfart kan en bil med släp och maxlast ( grus) tänkas kunna uppnå på en liten krokig grusväg ?

Tja.. Grusbilarna på den vägen jag kört (väg 273 mellan södeltälje och västerhaninge) 2ggr i veckan hela våren håller i ordentligt, skulle gissa på att de snittar 75-80km/h (bra beläggning)
 
Last edited:
En timmerdragare är det tyngsta med full last som rullar på våra vägar, 60 ton är det som gäller.

Spelar ingen roll om det är en timmerdragare eller fjärrskåpbilar, mina bilar har max bruttovikt på 60 ton. Samma gäller för alla som har rätt konfiguration på axlar och längd.

En grusbil idag kör oftast med 4 axlad bil och treaxlad släp eller tvärtom. Ett sånt ekipage har en bruttovikt på 60 ton om vägen tillåter det, dvs Bk 1. Många av de mindre vägarna i landet har Bk 2, med maxvikt 51,4 ton. Maxlasten på normalekipaget ligger mellan 35 och 40 ton beroende på tjänstevikten. Snittfart på anläggningsekipage ligger på 55-60 med fullt lass och liten slingrig väg. Den som inbillar sej att man kan snitta 75-80 har aldrig suttit i en lastbil. Mina fjärrbilar snittar 67 km/h under en arbetsdag, då ingår 50 mil på E4:an och 4-5 timmar i stadstrafik. Maxfarten ligger på 90, snittet är aldrig ens i närheten av det.

//Stefan, med 20 år i yrket

http://www.vv.se/templates/page3____1531.aspx

..

Ta maxvikten i tabellen ovan och subtrahera tjänstevikten från regbeviset för aktuellt fordon (och sen kan du lägga på ett par ton överlass)

Överlass idag är så sjukt dyrt att du knappt hittar nån som ens vill lasta maxvikt längre:näsblod
 
Last edited:
Spelar ingen roll om det är en timmerdragare eller fjärrskåpbilar, mina bilar har max bruttovikt på 60 ton. Samma gäller för alla som har rätt konfiguration på axlar och längd.

En grusbil idag kör oftast med 4 axlad bil och treaxlad släp eller tvärtom. Ett sånt ekipage har en bruttovikt på 60 ton om vägen tillåter det, dvs Bk 1. Många av de mindre vägarna i landet har Bk 2, med maxvikt 51,4 ton. Maxlasten på normalekipaget ligger mellan 35 och 40 ton beroende på tjänstevikten. Snittfart på anläggningsekipage ligger på 55-60 med fullt lass och liten slingrig väg. Den som inbillar sej att man kan snitta 75-80 har aldrig suttit i en lastbil. Mina fjärrbilar snittar 67 km/h under en arbetsdag, då ingår 50 mil på E4:an och 4-5 timmar i stadstrafik. Maxfarten ligger på 90, snittet är aldrig ens i närheten av det.

//Stefan, med 20 år i yrket



Överlass idag är så sjukt dyrt att du knappt hittar nån som ens vill lasta maxvikt längre:näsblod

Formuleringen blev lite klantig, klart det finns fjärr-bilar som väger in på 60 ton fullastad. Drog ett exempel bara på max vikten för ett ekipage på vägen.

Men, konfigurationen på längd och antalet axlar styr inte GCW, som du skriver att en grusbil får dra 60 ton om vägen tillåter det!? Glöm det, du kan ju försöka dra iväg ett 60 ton ekipage om din drivlina inte är optimerad för det!

Låter lite märkligt att ingen kör med fullast utan snarare kör med mindre, det räcker ju att läsa "trailer" en gång för att förstå hur viktigt det är för åkare att ha max last för att det ska gå runt ekonomiskt.
 
Formuleringen blev lite klantig, klart det finns fjärr-bilar som väger in på 60 ton fullastad. Drog ett exempel bara på max vikten för ett ekipage på vägen.

Men, konfigurationen på längd och antalet axlar styr inte GCW, som du skriver att en grusbil får dra 60 ton om vägen tillåter det!? Glöm det, du kan ju försöka dra iväg ett 60 ton ekipage om din drivlina inte är optimerad för det!

Låter lite märkligt att ingen kör med fullast utan snarare kör med mindre, det räcker ju att läsa "trailer" en gång för att förstå hur viktigt det är för åkare att ha max last för att det ska gå runt ekonomiskt.

Jovisst är det viktigt med maxlast, det jag menar är att för ett par år sen kostade det småpengar att torska för överlass men idag är beloppen så stora att torskar du en gång om året är förtjänsten på överlassen borta. Tjänar man inge på det är det ingen mening att köra med överlass. Sen förstår jag inte vad du menar med "optimerad drivlina"? Drivlinan avgör inte ett skit hur mycket du får lasta så länge vi pratar om tunga lastbilar, det är lagen som bestämmer det. Du kan idag inte köpa en lastbil som är felspecad på axlarna ens om du betalar för det. Lastbilsförsäljarna släpper inte ut ett fordon med mindre än att axlarna pallar minst lika mycket som lagen tillåter.
 
Den som inbillar sej att man kan snitta 75-80 har aldrig suttit i en lastbil.

Jasså.... Den crew-caben som jag rattar på jobbet maxar 130 blås, därav att jag kanske tog i så mycket, en grusbil på 60ton kör man klart inte med 75 i snitt, en tankevurpa av mig sorry...
 
Jovisst är det viktigt med maxlast, det jag menar är att för ett par år sen kostade det småpengar att torska för överlass men idag är beloppen så stora att torskar du en gång om året är förtjänsten på överlassen borta. Tjänar man inge på det är det ingen mening att köra med överlass. Sen förstår jag inte vad du menar med "optimerad drivlina"? Drivlinan avgör inte ett skit hur mycket du får lasta så länge vi pratar om tunga lastbilar, det är lagen som bestämmer det. Du kan idag inte köpa en lastbil som är felspecad på axlarna ens om du betalar för det. Lastbilsförsäljarna släpper inte ut ett fordon med mindre än att axlarna pallar minst lika mycket som lagen tillåter.


Alla lastbilar har ju inte samma drivlina, just för att dom är avsedda till olika ändamål, lasten och axeltrycket är jävligt viktigt om du överhuvud taget kommer iväg, forsätt kör bilar du så fortsätter jag dimensionera drivlinor till Volvo,Scania,SISU m.fl.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top