Maxxis. Michelin för KTM?

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
God förmiddag!

Skall pga en otrevlig punka på bakdäcket köpa nya däck. Sitter Dunlop 207:eek:r på nu. Jag tycker hojen beter sig lite otrevligt med dom på. Framdäcket gör att det känns sladdrigt i styrningen och bakdäcket känns halkigt. Hade samma känsla med dom när jag tidigare hade dom på min gamla 640 lc4. Jag har på min tidigare 525a testat lite olika däck (ktm orginal Michelin SuperCorsa, Pirelli Diablo, Michelin Pilot)och kom då fram till att jag trivdes väldigt bra med Pirelli Diablo. Samtliga däck krävde dock ganska mycket uppvärmning innan det kändes helt 100. Nu till mina frågor. Finns här någon som testat nämnda däck på en KTM 525 och kan ge någon synpunkt på hur dom upplevt däcken. (kortfattat. Annars blir det väl som att bjuda hem en lavin) Dom däcken jag har haft tidigare har ju varit däck för kanske både tyngre hojar och därmed även för högre fart än vad KTM:en kommer prestera. Kanske även därför dom krävt ganska mycket uppvärmning innan känslan i hojen var ok. Jag är därför inne på att denna gången istället köpa ett däck som är framtaget för motardåka. Både fram och bakdäck. Jag tänker då främst på antingen Michelin eller Maxxis Pre-cut sliks. Jag kör gata med allt vad det innebär (slangar lite samt några stoppies här och där samt söker mig till roliga slingriga vägar) men har väl en ambition av att lära mig nyttja min motard mer som det är tänkt, snabba kurvor, kanske (jag säger kanske!) någon bana etc.. Jag undrar även om någon testat Michelin och Maxxis däcken på en KTM 525, 2004 och då vet att bakdäcket inte tar i vid kedjan.
Frågar eftersom en uppsättning däck frestar en smula på semesterkassan och prova runt mellan olika däck blir en ganska tungrodd affär. Vill ha lite input innan en affär helt enkelt.

Så för att sammanfatta.
-Funkar/passar Michelin eller Maxxis däcken bra på min hoj och med min Amatör gatåkning? Skall man köra soft eller medium??
-Välkommen med erfarenheter kring Dunlop däcket samt övriga "landsvägshojs däck". Är det bara jag eller är det olämpligt med denna typ av däck?

Ursäkta inläggets längd. Hade visst mycket på hjärtat..

Tack på förhand!
/Olé
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
missilinarna är rätt breda.. kommer gå i kedjan mer än ett pirelli eller metzeler. jag fick nått skummt fenomen på min förra 525:a ( 2005) med michelines supermotoslicks. börja vobbla i va 140.... ju plattare bakdäckel blev ju fortare kunde jag köra. bergstadigt när man byta bak mot ett diablo.
 

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Drömvärld
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Jag har precis samma wobblande i 140+ med min 525'a (2007), kör också med michelins motarddäck (precut slicks). Böt du endast bakdäcket eller både fram och bak för att få bort wobblandet? Och vad ska man byta till? Vill ju fortfarande kunna skrapa fotpinnarna i marken.. :)

(Ursäktar för att jag lånar din tråd lite)
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
den blev bergstadig när man bytte bakdäcket. tror det har med den spetsiga profilen att göra. jag ahr aldrig skrapat fotpinnar med min :(
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
Det blev en uppsättning Goldspeed. Kalas att köra på men dom e ganska mjuka så dom får äta s**t. Roliga att köra på iaf. Vad det gäller vobblandet så blev det klart bättre men den är fortfarande orolig under kraftigare accelerationer. Känns som att den blir för lätt fram. Klart den blir lättare fram när man gasar tänker ni.. Men icke. Jämfört med flera andra 525 or och dom beter sig inte så. Tror dock att problemet ligger i gaffeln. Kanske även bakfjädern?! Det upplevda låga trycket på framhjulet ger känslan av att den är sladdrig i styrningen.. Får ta nya tag.. Tips?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det blev en uppsättning Goldspeed. Kalas att köra på men dom e ganska mjuka så dom får äta s**t. Roliga att köra på iaf. Vad det gäller vobblandet så blev det klart bättre men den är fortfarande orolig under kraftigare accelerationer. Känns som att den blir för lätt fram. Klart den blir lättare fram när man gasar tänker ni.. Men icke. Jämfört med flera andra 525 or och dom beter sig inte så. Tror dock att problemet ligger i gaffeln. Kanske även bakfjädern?! Det upplevda låga trycket på framhjulet ger känslan av att den är sladdrig i styrningen.. Får ta nya tag.. Tips?

Låter märkligt. Gå över alla lager och funktion i bakdämpare, sving och styrkrona mm. Låter som nått är general knas där.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
De ska vara så, jag hade också en sån där trött exc en gång i tiden och på den var det jäkla viktigt att bakhjulet var balanserat för att det inte skulle vobbla så jävligt. :)

Du kan ju dra åt styrlagret lite också.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hej! Jag tror att det borde gå att få bort en held del nervositet genom att ha rätt frihäng på era cyklar. Ställ in det till 25-30 fram och 15-18mm bak. Stambeck har alltid kört med mycket häng bak på sin hoj och han har woooblat sig fram på rakorna. Sen ska ni nog kolla era styrlager oxå. Känns knappt att det är glapp men hojen blir riktigt orolig i så fall. Sen kan ni alltid byta krona till mindre offset det gör en hel del det oxå. Att michelinen kan uppevas som wobbligare skulle jag vilja påstå beror på att de ofta kör med mjukare stomme i däcken, det gäller i alla fall slicksen. Byter du till ett Dunlop fram blir hojen mycket lugnare. Även bakdäcket påverkar wobblet fram.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Skillnaden i mm på fjädringen, hojen upphissad (hjulen i luften) vs hojen på marken. Står superbra beskrivet i owners manual för Husaberg, finns att ladda ner på deras hemsida.
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
De ska vara så, jag hade också en sån där trött exc en gång i tiden och på den var det jäkla viktigt att bakhjulet var balanserat för att det inte skulle vobbla så jävligt. :)

Du kan ju dra åt styrlagret lite också.

Inte det som är problemet, redan testat med olika hjul samt crosshjul. Same same..

Tack ändå..
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
Låter märkligt. Gå över alla lager och funktion i bakdämpare, sving och styrkrona mm. Låter som nått är general knas där.

Mmm. Inga lager som e kass som det verkar. Ej märkbart iaf. Känns som att nästa steg är renovering av gaffel/dämpare. Känns för mig som det mest logiska att kolla som nästa steg..
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mmm. Inga lager som e kass som det verkar. Ej märkbart iaf. Känns som att nästa steg är renovering av gaffel/dämpare. Känns för mig som det mest logiska att kolla som nästa steg..

Sätt upp hojen så hjulen hänger fritt & ryck i gaffel, hjul och allt annat. Ska naturligtvis inte vara något som helst glapp. Kolla också däckstryck.
Justera sen frihänget enl. Stefans siffror. Jag tror du kanske en bra kompromiss iom att du har endurofjädring är 30 fram och 18-20 bak.
Hur mkt gaffel uppstick kör du med? För mkt och hojen kan börja vobla krafigt vid avslag, för lite och man tappar lätt grepp fram.

Fjädringen kan så klart vara i behov av renovering hur som helst. Använder du enbart hojen som supermoto kan det ju vara läge att bygga om den lite oxå, skillnaden är som natt och dag på hur hojen beter sig. Märks extra tydligt om man kör en del på bana
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
Sätt upp hojen så hjulen hänger fritt & ryck i gaffel, hjul och allt annat. Ska naturligtvis inte vara något som helst glapp. Kolla också däckstryck.
Justera sen frihänget enl. Stefans siffror. Jag tror du kanske en bra kompromiss iom att du har endurofjädring är 30 fram och 18-20 bak.
Hur mkt gaffel uppstick kör du med? För mkt och hojen kan börja vobla krafigt vid avslag, för lite och man tappar lätt grepp fram.

Fjädringen kan så klart vara i behov av renovering hur som helst. Använder du enbart hojen som supermoto kan det ju vara läge att bygga om den lite oxå, skillnaden är som natt och dag på hur hojen beter sig. Märks extra tydligt om man kör en del på bana

Jag får planera in en garageafton känns det som. Dämparna kanske man lämpligast lämnar in för att få det prima. Skall ha tipsen i åtanke så får vi se hur det går. Vad det gäller dämparna så har juag funderingar på att lägga i crossfjädrar istället för enduro för att få det lite stummare och att det skall reagera lite snabbare när man åker gata. Att lägga i motardfjädrar känns lite för extremt, vill ju kunna ta den på en sväng i skogen någon gång också. Någon som kört med crossfjädring i och vet om det blev någon skillnad?

/O
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag får planera in en garageafton känns det som. Dämparna kanske man lämpligast lämnar in för att få det prima. Skall ha tipsen i åtanke så får vi se hur det går. Vad det gäller dämparna så har juag funderingar på att lägga i crossfjädrar istället för enduro för att få det lite stummare och att det skall reagera lite snabbare när man åker gata. Att lägga i motardfjädrar känns lite för extremt, vill ju kunna ta den på en sväng i skogen någon gång också. Någon som kört med crossfjädring i och vet om det blev någon skillnad?

/O

Det är ju mer än bara fjädrar som gör en fjädring, och att bygga om till cross skulle jag enbart göra för att just köra detsamma, inte annars. Fungar inte bra för supermoto ...om än något bättre än enduro fjädring. Kör du bara gata skulle jag nog skita i det helt och istället bara försöka justera till det så gott det går.

Ska samtidigt höja ett varningens finger för att bygga om fjädring för supermoto. Väldigt få i sverige kan det o än mindre bra på det. Dess fler som utger sig för att kunna det dock :)
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
Det är ju mer än bara fjädrar som gör en fjädring, och att bygga om till cross skulle jag enbart göra för att just köra detsamma, inte annars. Fungar inte bra för supermoto ...om än något bättre än enduro fjädring. Kör du bara gata skulle jag nog skita i det helt och istället bara försöka justera till det så gott det går.

Ska samtidigt höja ett varningens finger för att bygga om fjädring för supermoto. Väldigt få i sverige kan det o än mindre bra på det. Dess fler som utger sig för att kunna det dock :)

Ok. Jo det är väl alltid värt att se upp! Oseriösa fixare har man ju sprungit på ett gäng. Vad kan man tro att en sådan här operation kan gå på. Både för fram och bakdämparn?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top