MC-batterier... Vilken sort är den bästa?

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Hej!
Min Suzuki GSX 400F -82 är inte längre gående pga dess fruktansvärt dåliga batteri. :näsblod Batteriet hade inte någon syra kvar alls och har tydligen kört på torrt batteri. :gnissla Har lagt en beställning på ett vanligt batteri med batterisyra, men har hört att det ska finnas fler olika typer. Skulle jag kunna få lite information om de olika typerna och gärna lite tips hur man ska behandla nya "traditionella" batterier? :tungan

Vet inte riktigt hur man ska underhålla/ladda/använda batteriet på bästa sätt så att batteriet håller längre... :tungan

M.V.H.
"Linus80s"
 

Sgt Liberia

Guest
Jag har hört att gel batterier ska vara bra. De fryser inte sönder bla.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Biltemas nya Gel batterier är det bra tryck i. Underhållsfria dessutom. Kan bara rekomendera.
Skaffa en laddare typ C-Tek http://www.ctek.com/SE/home.asp finns andra fabrikat i olika prisklasser. Och låt hojen stå på laddning då du inte använder den om du har möjlighet. Fixas enklast med den allt som oftast medföljande kontakten som man monterar på batteriet för att lätt kunna ansluta laddaren utan att behöva montera ner hojen för att komma åt polerna. Dra bara fram kontakten på lämpligt åtkomligt ställe. Annars så ladda den regelbundet om du kör mycket korta sträckor. Då du vinterförvarar så låt batteriet stå svalt med den 'smarta laddaren' påkopplad.
Då du nu installerar det nya batteriet så kolla att hojen laddar som den ska då den går. Ska ge runt 14v om det är ok.

/U
 

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Biltemas nya Gel batterier är det bra tryck i. Underhållsfria dessutom. Kan bara rekomendera.
Skaffa en laddare typ C-Tek http://www.ctek.com/SE/home.asp finns andra fabrikat i olika prisklasser. Och låt hojen stå på laddning då du inte använder den om du har möjlighet. Fixas enklast med den allt som oftast medföljande kontakten som man monterar på batteriet för att lätt kunna ansluta laddaren utan att behöva montera ner hojen för att komma åt polerna. Dra bara fram kontakten på lämpligt åtkomligt ställe. Annars så ladda den regelbundet om du kör mycket korta sträckor. Då du vinterförvarar så låt batteriet stå svalt med den 'smarta laddaren' påkopplad.
Då du nu installerar det nya batteriet så kolla att hojen laddar som den ska då den går. Ska ge runt 14v om det är ok.

/U

Så du menar att man helst ska ladda den så ofta man bara kan? Att helst ladda varje natt om man har tid? Är inte det t.o.m skadligt för ett gammalt konventionellt batteri att bli laddad så ofta? :jisses Kan tyvär inte så mycket om MCs eller batterier ännu. :confused:
 

Freedom

Guest
Så du menar att man helst ska ladda den så ofta man bara kan? Att helst ladda varje natt om man har tid? Är inte det t.o.m skadligt för ett gammalt konventionellt batteri att bli laddad så ofta? :jisses Kan tyvär inte så mycket om MCs eller batterier ännu. :confused:

Vad han menar är att C-Tech laddare är dom nya generationes laddare som kan vara inkopplade under lång tid och känner av batteriets status, helt ofarligt att ha dom påkopplade dygnet runt.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Hittar Du ett gel-batteri eller ett MF / SMF så tycker jag att det är ett bättre köp. Du slipper risken att få ut syra de tåll djupa urladdningar och har låg självurladdning
Dock är MF /Smf batterierna lite annorlunda med avseende på laddning dvs när Du kör och cykeln laddar så sker det "med konstant spänning" det går bra om batteriet inte har varit helt "tomt" men för att bryta sulfateringen så krävs att Du har en "konstant ström" laddare, en "oreglerad laddare får Du inte använda (ofta billiga laddare )
Men varför krångla till det gel batteriet är som ett vanligt blybatteri fast "syran" är bunden i gelform fungerar som vanligt gammalt hederligt batteri underhålls ladda det någon gång när Du inte kör med en vanlig laddare tänk bara på att Du inte laddar med för hög ström, så använd en laddare som är avsedd för MC batterier
Vill Du komma billigt undan så kolla Biltemas Gel-batteri
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Så du menar att man helst ska ladda den så ofta man bara kan? Att helst ladda varje natt om man har tid? Är inte det t.o.m skadligt för ett gammalt konventionellt batteri att bli laddad så ofta? :jisses Kan tyvär inte så mycket om MCs eller batterier ännu. :confused:


Beror ju på vilken laddare man använder, en som alltid 'skjuter fullt' är ju inget bra. Men en sk smart laddare som kollar av behovet och sedan pytsar på med laddström vartefter det behövs är inget skadligt.
Däremot är det inget vidare för hojen med ett halvdant laddat batteri.
Ex. då du kopplar på laddaren efter en tur så kanske behovet är noll eller obefintligt. Men sedan kanske det tar någon vecka innan du ska använda hojen igen. Har du gjort som jag föreslog så har du ett lika fräscht batteri som om du precis skulle parkerat.
O hojen o du blir lika glada:tummenupp
/U
 

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Men måste man alltid ta ur batteriet när man laddar, eller kan man ladda trots att batteriet sitter kvar på MCn? (Syftar på traditionella Syra-batterier främst).


Tack allihopa för alla svar! :)
 

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Vad han menar är att C-Tech laddare är dom nya generationes laddare som kan vara inkopplade under lång tid och känner av batteriets status, helt ofarligt att ha dom påkopplade dygnet runt.

Vart någonstans kan man köpa en C-Tech laddare och för vilket pris då? Verkar som ett perfekt alternativ till MCn. Syftar främst på modellen XS 800, som är enkel och helt efter mina behov. Skillnaden mellan XS 800 och XS 3600 är väll bara att XS 3600 laddar snabbare och går att använda till fler fordon? :)
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Vart någonstans kan man köpa en C-Tech laddare och för vilket pris då? Verkar som ett perfekt alternativ till MCn. Syftar främst på modellen XS 800, som är enkel och helt efter mina behov. Skillnaden mellan XS 800 och XS 3600 är väll bara att XS 3600 laddar snabbare och går att använda till fler fordon? :)
Bla Touringbutiken säljer dom batteriladdarna. Vad det gäller batteri kan jag rekomendera Biltemas gelbatteri,funkar kanon bra och är billiga,tror jag gav 298 kr för mitt.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Exempelvis hos Jula:
www.jula.se
Batteriladdare CTEK 1-90 Ah
Artikelnummer 608016 Pris 489 kr

Surfa runt lite så kanske Du hittar lägre pris.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Men måste man alltid ta ur batteriet när man laddar, eller kan man ladda trots att batteriet sitter kvar på MCn? (Syftar på traditionella Syra-batterier främst).


Tack allihopa för alla svar! :)

Det brukar följa med en kabel till dom där laddarna som du drar från polerna på batteriet till någonstans där det är enkelt att komma åt den.. typ upp under cutsen. Sen pluggar du bara laddaren där istället. :)
 

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Det brukar följa med en kabel till dom där laddarna som du drar från polerna på batteriet till någonstans där det är enkelt att komma åt den.. typ upp under cutsen. Sen pluggar du bara laddaren där istället. :)

Men måste man inte lossa på dem där skruvarna så knallgaser mm inte bildar ett jäkla tryck i den. Farsan sa det att man ska lossa på dem där 5-6 st skruvarna som sitter på ovansidan. :S
 

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Det brukar följa med en kabel till dom där laddarna som du drar från polerna på batteriet till någonstans där det är enkelt att komma åt den.. typ upp under cutsen. Sen pluggar du bara laddaren där istället. :)

Köpte en C-Tech laddare imorse, som jag fick tips om. En Multi XS 3600. 599:- på Färingsö Trä, billigt må jag säga! :tuttar

Köpte ett nytt syra-batteri, en Yuasa. Dem ska tydligen vara bra... :tungan
Ska dessutom försöka se om jag kan få igång det gammla batteriet genom att ladda upp det med den smarta laddaren. :dricka
Grannen sa att det inte var nå fel på det gammla så jag har troligtvis köpt ett batteri helt i onödan! :huvet
Men men, får ha den på underhåll tills jag behöver den efter det gammla dött. :födelseda
 
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Ska dessutom försöka se om jag kan få igång det gammla batteriet genom att ladda upp det med den smarta laddaren.
Grannen sa att det inte var nå fel på det gammla så jag har troligtvis köpt ett batteri helt i onödan! Men men, får ha den på underhåll tills jag behöver den efter det gammla dött.

Eftersom du kör en GSX400F -82 med erkänt underdimensionerad generator och likriktare/laddningsregulator så bör du ta dig en funderare om det är värt risken att bränna upp dessa och punga ut med ett par tusen kronor bara för att du tog ut det sista ur det gamla batteriet. (Det är vad som kommer att hända med största sannolikhet).

Gör så här:
Ladda upp bägge batterierna med din batteriladdare. Låt de stå oanslutna över natten och mät sedan polspänningen (med minst 1 decimal) på båda. Skriv sedan resultatet i denna tråd så ska jag tala om för dig om ditt gamla batteri är färdigt att kasseras eller ej. Saknar du voltmeter kan du köpa en syraviktprovare (kostar 50kr på bensinmacken) så kan du mäta syravikten istället. Mät då samtliga celler i batteriet (från de gula pluggarna).
 
Last edited:

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Eftersom du kör en GSX400F -82 med erkänt underdimensionerad generator och likriktare/laddningsregulator så bör du ta dig en funderare om det är värt risken att bränna upp dessa och punga ut med ett par tusen kronor bara för att du tog ut det sista ur det gamla batteriet. (Det är vad som kommer att hända med största sannolikhet).

Gör så här:
Ladda upp bägge batterierna med din batteriladdare. Låt de stå oanslutna över natten och mät sedan polspänningen (med minst 1 decimal) på båda. Skriv sedan resultatet i denna tråd så ska jag tala om för dig om ditt gamla batteri är färdigt att kasseras eller ej. Saknar du voltmeter kan du köpa en syraviktprovare (kostar 50kr på bensinmacken) så kan du mäta syravikten istället. Mät då samtliga celler i batteriet (från de gula pluggarna).

Anledningen till att min motorcykel inte gick igång var pga att den hade alldeles för lite ström i sitt batteri. Och för att generera batteri måste den ju gå igång. En ond cirkel. Därför jag nu satt den på laddning med CTEK XS 3600, som ska vara en av de bästa MC-laddarna som finns.
Jag ska be min pappa kolla laddningsregulatorn när han kommer hem, han har utrustning för sådant. Men vad menas med generator? Jag menar vad är det för skillnad mellan en regulator och en generator. Trode det var samma sak. :corn
 

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
-
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Det brukar följa med en kabel till dom där laddarna som du drar från polerna på batteriet till någonstans där det är enkelt att komma åt den.. typ upp under cutsen. Sen pluggar du bara laddaren där istället. :)

Vad är en cuts? :tungan
Vet du/någon vad man kan ha istället för ett sådant där lock? Råkat tappa bort 1 av de 6 som satt på batteriet när jag skulle ladda den under natten. Det är trycklock, inga skruv. :argpådato
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Men vad menas med generator? Jag menar vad är det för skillnad mellan en regulator och en generator. Trode det var samma sak. :corn

Generator = (genererar) skapar/omvandlar rörelse till i detta fall ström/spänning
Regulator = reglerar i detta fall ström/spänning
:)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top