Mc/bil projekt, fälgbreddning

Tobbe_CR250

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250 supermotard
Hej!
Jag och min farsa har satt igång med ett "litet" projekt. Drivning och bakvagn består av en Gpz 900r -89, framvagnen är tagen ifrån en skoda 120. Bilen kommer alltså se ut som M-ride i chassiet fast våran målsättning är inte att bygga en supersnabb bil, vi vill bara bygga en!

Men nu till det nuvarande problemet:
900r'ens bakdäck är 18" och däcket som sitter på har dimensionerna 130/80. Vi skulle vilja bredda fälgen och sätta på ett bildäck, 185 eller 195 brett, problemet är att kedjan skulle ta i däcket om vi gjorde detta.

Någon som har en ide eller fler?


// Cyren på lånat konto pga av att jag är bannad.
 

Tobbe_CR250

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250 supermotard
GixxerMike skrev:
2077429 Flytta motorn i sidled & sätt distanser på bakdrevet klart.
Men på motorn sitter ju svingen, så om jag flyttar motorn följer ju svingen och därigenom bakfälgen med, eller?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Bredare bakdäck på GPZ:an ställer till med lite problem.
Om jag kommer ihåg rätt så klarar svingen inte av bredare än 160, ett alternativ är det jag håller på med - ZZR1100 D sving, ZX7R 17x5" fälg och ZZR1100 C offset framdrev (drevet är inte plant utan kuggkransen sitter utanför fästplattan).
På en 5" fälg kan du använda 180-190 däck utan problem.

Finns mycket nyttigt ang. breddning av röven på GPZ900 Org
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tobbe_CR250 skrev:
2077470 Kan du förklara på svenska engång? :rolleyes:

Edit : Jag är inte så inne på mcmek språket :3freak

Offset

Alltså jag menar att du svarvar ur centrumet på dervet.
Sen så har du ett nytt centrum som passar i drevet.
Så sätter du ihop dom så att centrum delen sitter som vanligt och själva drevet kommer längre ut och svetsar ihop!
DVS du flyttar ut kedja och drev från sitt ursprungliga läge genom att bygga drev med offset... (ur läge, om man kan översätta så)

Sen är ju frågan om det finns plats för detta ingrepp
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
GPZ900 - Plant drev.
ZX10 - Flyttar ut kedjan ca. 5mm.
ZZR1100 - Flyttar ut kedjan ca. 12mm.

Kan ev. behövas att slipa ner axelns ytterdiameter någon tiondels millimeter för att dreven ska passa.

Vid 12mm utflyttning får kedjan plats bakom fotpinneplattan (rekommenderar att behålla dessa) om man sätter växelpedalen på utsidan (kanske inte aktuellt för din del), ZX7R pedal passar väldigt bra till detta tillsammans med standard linkage.
 

Tobbe_CR250

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250 supermotard
CPMS skrev:
2077523 Bredare bakdäck på GPZ:an ställer till med lite problem.
Om jag kommer ihåg rätt så klarar svingen inte av bredare än 160, ett alternativ är det jag håller på med - ZZR1100 D sving, ZX7R 17x5" fälg och ZZR1100 C offset framdrev (drevet är inte plant utan kuggkransen sitter utanför fästplattan).
På en 5" fälg kan du använda 180-190 däck utan problem.

Finns mycket nyttigt ang. breddning av röven på GPZ900 Org
Jag var nere i källaren och mätte, svingen var 190 bred vid däckets tjockaste ställe. Men jag kommer ju få mer utrymme i och med att jag kommer gå från 80 till runt 55 profil.

Men jag kan ha fel, du verkar ganska kunnig inom området. Det verkar innebära ganska mycket arbete med att byta sving och hålla på, ska snacka med farsan så får vi se.

Kamikaze kid skrev:
2077573 Offset

Alltså jag menar att du svarvar ur centrumet på dervet.
Sen så har du ett nytt centrum som passar i drevet.
Så sätter du ihop dom så att centrum delen sitter som vanligt och själva drevet kommer längre ut och svetsar ihop!
DVS du flyttar ut kedja och drev från sitt ursprungliga läge genom att bygga drev med offset... (ur läge, om man kan översätta så)

Sen är ju frågan om det finns plats för detta ingrepp
Jag förstår! blir ner och mäta och kolla imorrn, TackaR!

CPMS skrev:
2077619 GPZ900 - Plant drev.
ZX10 - Flyttar ut kedjan ca. 5mm.
ZZR1100 - Flyttar ut kedjan ca. 12mm.

Kan ev. behövas att slipa ner axelns ytterdiameter någon tiondels millimeter för att dreven ska passa.

Vid 12mm utflyttning får kedjan plats bakom fotpinneplattan (rekommenderar att behålla dessa) om man sätter växelpedalen på utsidan (kanske inte aktuellt för din del), ZX7R pedal passar väldigt bra till detta tillsammans med standard linkage.

Fattar jag rätt om ZZR1100 orginaldrec bygger ut 12mm fram? fotpinneplattan är inte mycket värd för oss, vi behöver bara infästningspunkter till rörramen
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tobbe_CR250 skrev:
2077856 Jag var nere i källaren och mätte, svingen var 190 bred vid däckets tjockaste ställe. Men jag kommer ju få mer utrymme i och med att jag kommer gå från 80 till runt 55 profil.

Men jag kan ha fel, du verkar ganska kunnig inom området. Det verkar innebära ganska mycket arbete med att byta sving och hålla på, ska snacka med farsan så får vi se.

Det stämmer nog, jag svamlade nog ihop svingbredd med fälgbredden.
5" fälg kan du ta från ZZR600-ZX7R, dom ska passa utan allt för mycket jobb.
Det borde bara vara att byta lager, ev. nya distanser och modifiera bromshållaren. Tar du hållaren och broms från ZZR har jag för mig att man måste fixa ett momentstag istället.

Tobbe_CR250 skrev:
2077856
Fattar jag rätt om ZZR1100 orginaldrec bygger ut 12mm fram? fotpinneplattan är inte mycket värd för oss, vi behöver bara infästningspunkter till rörramen

Ja, det stämmer. Jag har för mig att det är 12mm dom bygger.
Fotpinneplattan rekommenderar jag att ni behåller, utan den försvinner yttre infästningen för svingaxeln. Kapa bara bort delen som sticker bakåt.
 

Tobbe_CR250

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250 supermotard
CPMS skrev:
2079329 Det stämmer nog, jag svamlade nog ihop svingbredd med fälgbredden.
5" fälg kan du ta från ZZR600-ZX7R, dom ska passa utan allt för mycket jobb.
Det borde bara vara att byta lager, ev. nya distanser och modifiera bromshållaren. Tar du hållaren och broms från ZZR har jag för mig att man måste fixa ett momentstag istället.



Ja, det stämmer. Jag har för mig att det är 12mm dom bygger.
Fotpinneplattan rekommenderar jag att ni behåller, utan den försvinner yttre infästningen för svingaxeln. Kapa bara bort delen som sticker bakåt.


Ok, nu börjar det klarna här! blir till att skaffa en zx7r fälg ifrån skroten och modifiera lite. Tack för hjälpen, den behövdes!

// Cyren
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top