MC-branshcen säger nej till bakhjulsåka och bus

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.motorrad.se/?nid=1038

MC-branshcen säger nej till bakhjulsåka och bus

Den svenska motorcykelbranschen håller på att enas om i ett antal etiska riktlinjer för marknadsföring av motorcyklar och mopeder. Dessa innebär: Inget bakhjulsåkande eller omönstrade racingdäck, slicks, på allmän väg. Inte heller någon förare och passagerare utan hjälm, motorcykelställ och stövlar. Istället ska marknadsföringen av motorcyklar vara mer "fartneutral".

– Branschen måste bidra med sitt för att vi tillsammans ska uppnå det nationella mål som finns i nollvisionen avseende dödade och svårt skadade i trafiken, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.

Han är noga med att understryka att det inte kommer att införas något förbud mot marknadsföring som vädjar till fartkänslorna, däremot ska det finnas en måttfullhet och laglighet om det är en reklambild eller -film som är tagen i vanlig trafikmiljö.

– Vill man ha extrema bilder eller bilder som visar motorcykelkörning i höga hastigheter i sin reklam eller annan marknadsföring, så ska det tydligt framgå att det är bilder som är tagna på en motorbana, i tävlingssammanhang eller i samband med professionell stuntkörning, förklarar Per Johansson.

Den internationella branschorganisationen för motorcykeltillverkarna, ACEM, har gemensamt antagit ett uttalande mot marknadsföring som visar allt för aggressiv motorcykelkörning eller körning som bryter mot gällande trafikregler. Detta ligger till grund för de etiska riktlinjer som den svenska motorcykelbranschen kommer att anta under våren.

I Sverige var 305.000 motorcyklar i trafik under 2011. Totalt omkom, preliminärt, 45 personer i motorcykelolyckor 2011.

Behöver vi verkligen den formen av "censur" uppifrån?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Jag skulle inte kalla det censur. Jag tycker det är rent jä*la hyckleri.:dummer
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Branschen får väl profilera och marknadsföra sig hur den vill. Tycker inte det är ngt o jaga upp sig för. Utvecklingen kommer o gå framåt o hojarna lär inte bli tråkigare tror jag.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Det räcker ju med att gå ut och kolla på hojen när den står parkerad för att man ska bli sugen på att wheela. Det behöver man ingen reklam för...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det har väl diskuterats otaliga ggr huruvida det är olagligt att hjula eller inte.

Så varför skulle dom inte få åka på bakhjulet i en provkörning. O görs provkörningen till o med i ett annat land så gäller ju inte våra svenska lagar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
"Den internationella branschorganisationen för motorcykeltillverkarna, ACEM, har gemensamt antagit ett uttalande mot marknadsföring som visar allt för aggressiv motorcykelkörning eller körning som bryter mot gällande trafikregler."

Det har säkert utövats påtryckningar från politiker och andra intresseorganisationer. Jag tror inte norden är så hårt drabbat av det här utan det är nog främst ett problem i länder där motorcyklar säljs i större volymer.

MC-tidningarna (Sverige och utomlands) lär ju fortfarande göra många av sina tester på allmän väg och jag tror inte de är särskilt intresserad av att följa de här direktiven. De säljer ju delvis sina lösnummer på spektakulära bilder i kombination med texterna. Att tillverkarna själva tonar ner sin reklam påverkar nog inget i det stora hela.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Skulle denna bild t.ex. vara tillåten?

Han burnar ju faktiskt och det "ska det finnas en måttfullhet och laglighet" i reklambilderna.
I internationell reklam så brukar det ju stå typ "made by professional rider on closed roads/circuit". Inget märkvärdigt med det.
Det kan väl vara OK att de inte marknadsför sig mha GR-liknande filmer. Men betyder inte att de inte kan visa wheelies, knäskrap eller burn-out:er. Det ska bara inte ske på E6:an eller Sveavägen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
MC-tidningarna (Sverige och utomlands) lär ju fortfarande göra många av sina tester på allmän väg och jag tror inte de är särskilt intresserad av att följa de här direktiven. De säljer ju delvis sina lösnummer på spektakulära bilder i kombination med texterna. Att tillverkarna själva tonar ner sin reklam påverkar nog inget i det stora hela.
Fast där tror jag du har fel.
Motorpressen i Sverige lär följa de där direktiven ganska hårt. Ingen av dem är såpass "vågad" att de går emot den stora massan i mc-branschen. De har inte råd att stå utanför branschen helt enkelt.

Redan för några år sedan, så fanns attityden från vissa som köpte reklam att de inte vågade synas ifall det var allt för vågade hojbilder.
Samma sak har ju synts på mc-mässorna där det sedan flertal år tillbaka är förbjudet att visa stunt/GR-videos i montrarna.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det blir garanterat schyssta bilder i tidningarna, bara inte plåtade på allmän väg.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ser inte problemet. Kollar man i vapen/jakttidningar så är det ju knappast ihjälskjutna rådjur som visas i reklamen, eller hur kulan precis slår igenom pannbenet på ett vildsvin, trots att det är det produkterna kommer att användas till.

Eller Durex, dom visar inte samlagsscener där deras produkt visas in action heller, trots att det troligen skulle öka försäljningen markant :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag ser inte problemet. Kollar man i vapen/jakttidningar så är det ju knappast ihjälskjutna rådjur som visas i reklamen, eller hur kulan precis slår igenom pannbenet på ett vildsvin, trots att det är det produkterna kommer att användas till.

Eller Durex, dom visar inte samlagsscener där deras produkt visas in action heller, trots att det troligen skulle öka försäljningen markant :hihi

Det är riktigt Hoztic, bra inlägg!

Jag tycker ändå det är bra att branshen försöker tona ner hur en ZRXXRR KAN användas, det kan kunden få utforska sen på egen hand, man behöver inte trigga i onödan.
Ingen som köper en ZRXXRR är ovetande om använingområdet ändå.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bomber borde kanske fråga Durex då om de var intresserade i lite annonsplats... :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja var drar man en gräns utan att det blir löjligt??

Ska det bli som i Spanien där filmdistributören Tripictures skulle få böta 30000€ för en reklamaffisch för filmen Larry Crowne där Hanks och Roberts kör skoter utan hjälm?

Larry-Crowne-poster-001.jpg
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
historiskt i detta land har myndigheter alltid haft rollen som "förmyndare" åt alla medborgare. kalla det vad man vill. Sunt förnuft finns ju inte att tala om till följd av det. Nu senast ett lagförslag om att Passivitet i vissa omständigheter kan bli straffbart. kom tänka på artikeln om den gamla farbrorn som står och fiskar på stranden, snubblar på stenarna och hamnar med ansiktet i vattnet. på bägge sidor av fabrorn står det folk och fiskar och som kollar på utan att agera. Inte förrän en man kommer cyklandes förbi och ser en man liggandes i vattnet och skriker och gormar och springer fram och drar upp gubben som vid det lager är medvetslös och nära att drunkna så rör de andra idioterna på sig. cyklisten berättar efteråt att han önskade det fanns en lag för att bötfälla de idioter som stod där och kollade på mannen drunkna. En annan historia är ju att när lagen om fotgängares företräde på övergångsställen trädde ikraft, alltså SAMMA dag började folk i mängder älga ut på övergångsställen och blev påkörda överallt, då de uppenbarligen i tron att bara för att det fanns en lag som börjat gälla i dag skulle alla bilar automatiskt stanna...
svenskar är ett hmm.. speciellt folk, med historia av regler och lagar som allt för ofta verkar gälla I BLINDO på något vis. Min poäng är alltså, hur kommer det sig att ni förvånas över en sådant förslag som insändaren gäller ? Vet ni inget om svensk mentalitet och förmyndarskap. Det är så enkelt som så att en svensk alltid ansetts ej kunna tänka en självständig tanke. Det verkar alltid ha varit så i detta land. Jag är iaf inte förvånad ett dugg. och egentligen spelar denna skitsak inte någon som helst roll i sammanhanget. Jag menar skulle man vilja ta upp kampen mot förmyndarskap finns det nog större saker att sätta tänderna i än den här struntsaken.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja var drar man en gräns utan att det blir löjligt??

Ska det bli som i Spanien där filmdistributören Tripictures skulle få böta 30000€ för en reklamaffisch för filmen Larry Crowne där Hanks och Roberts kör skoter utan hjälm?

View attachment 352529
Äh, här är den tagen "i samband med professionell stuntkörning" så den klarar sig :tungan
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det är lite kul att just bil och mc, bland det mest reglerade man kan hitta, ska vara de stora symbolerna för personlig frihet.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top