Mc däck

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
katrineholm
Hoj
Suzuki RF600R -97
Hej Har en rf600r som jag ska köpa nya däck till.. vet inte riktigt vad jag ska välja. Vill ha däck så jag kan åka lite längre på säsongen. Nåt tips?
Mvh Jocke
 

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
katrineholm
Hoj
Suzuki RF600R -97
metzeler hitta jag nya för 2500kr back och fram.
Hur ändrar sig hojen om jag sätter på bredare bakdäck har 160/60-17 org
Men funderar på 180/55-17 istället
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Håller med kawamannen - Michelins Road 2ct är kanon.
Håller länge att åka rakt på samt har ett grymt grepp i kurvorna.
Bara sööpa :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
metzeler hitta jag nya för 2500kr back och fram.
Hur ändrar sig hojen om jag sätter på bredare bakdäck har 160/60-17 org
Men funderar på 180/55-17 istället

Metzeler är kanon! (Kör dock på Road 2 själv).

Vad gäller dimensionerna, DON´T!!!! Fälgen och geometrin är INTE anpassad för såna bredder. Däcket får helt fel rundning med katastrofala köregenskaper som följd, (Toppigt i mitten och branta kanter, gungigt och inget grepp när du försöker luta). Inte säkert att det ser fetare ut ens, vilket jag tippar att du är ute efter. Kompisens GSXR var knappt körbar och då snackar vi 180 ändrat till 190, såg inte klokt ut när jag körde bakom. Nya, rätta däck= Ny hoj!

Vet att det är lite gammalt men svarar ändå. Metz roadtec är lite toppigare i profilen än pilot road, (road är grymt i regn). Finns mkt skrivet om detta på forumet.
 

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
katrineholm
Hoj
Suzuki RF600R -97
pilot road 2

Halloj en fråga om michelin pilot road 2. Köpt från spanien. Vad står 2ct för? Är det dom med olika gummi?
 

clabbis

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
katrineholm
Hoj
Suzuki RF600R -97
pilot road 2

ok trodde det var en och samma gummiblandning för det stod inte 2ct när jag beställde dom. Men är det bra med 2ct? dom kanske inte finns utan?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Metzeler är kanon! (Kör dock på Road 2 själv).

Vad gäller dimensionerna, DON´T!!!! Fälgen och geometrin är INTE anpassad för såna bredder. Däcket får helt fel rundning med katastrofala köregenskaper som följd, (Toppigt i mitten och branta kanter, gungigt och inget grepp när du försöker luta). Inte säkert att det ser fetare ut ens, vilket jag tippar att du är ute efter. Kompisens GSXR var knappt körbar och då snackar vi 180 ändrat till 190, såg inte klokt ut när jag körde bakom. Nya, rätta däck= Ny hoj!

Vet att det är lite gammalt men svarar ändå. Metz roadtec är lite toppigare i profilen än pilot road, (road är grymt i regn). Finns mkt skrivet om detta på forumet.


Kännde ni så stor skillnad av att gå från 180 till 190 så blir jag imponerad?

Har själv kört 190 i bland både på min förra gsxr 750 med 5,5 tums fälg samt på min cbr 600 och har inte märkt någon större skillnad mot för 180 som det ska vara.

Fast fick jag välja så skulle jag köpa det tillverkaren rekommenderar, men med stram budget har jag köpt dom däck jag fått tag på till hyffsat pris.
 

Granca

Sommar heeela året!!!
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Los Barrios - Andalucia
Hoj
-05 GSXR 1000/gsx750F/gsx600f
Kan nog bara hålla med ThomasS. Har själv labbat med olika däck bak, Fick ett kladdigt Avon Exterem 190 bak. Satt fin fint i asfalten, Dock... kändes den lite tyngre att svänga. Detta på Gsxr 600.
Men vad hade kompisen för däck? Stenhårt? Var däcket vänt åt rätt håll? var det bakfäljen som fick däcket? var han nyckter?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kännde ni så stor skillnad av att gå från 180 till 190 så blir jag imponerad?

Har själv kört 190 i bland både på min förra gsxr 750 med 5,5 tums fälg samt på min cbr 600 och har inte märkt någon större skillnad mot för 180 som det ska vara.

Fast fick jag välja så skulle jag köpa det tillverkaren rekommenderar, men med stram budget har jag köpt dom däck jag fått tag på till hyffsat pris.

Han fick avstå bankörning då han inte ansåg hojen säker.

Har också provat utan att få alltför radikala förändringar i uppträdande, så det är ju ingen absolut sanning att hojen flippar ut. Menar bara att det finns ingen anledning att riskera taskiga egenskaper i det här fallet, som nog mest handlar om fåfänga.

Kör du på toppiga, likadana däck kanske inte skillnaden är lika radikal. På den här tidige 90-talaren blev däcket dessutom blankt av att ligga och gnida på kedja och staget till bromsen. Ett sketet Avon 190/50 byttes med lyckat resultat till ett Michelin pilot road 2 CT 180/55.

Var och en får göra som den vill...

Men vad hade kompisen för däck? Stenhårt? Var däcket vänt åt rätt håll? var det bakfäljen som fick däcket? var han nyckter?

-Teak
-12
-Uppåt
-Framfälgen hade varit stygg och fick inget. (Antar att du menar fälgen).
-Vad är nyckter? Nyck vet jag vad det är, men? Gissar vilt här och antar att du menar nykter. Kan det vara så att du var onykter när du skrev, eller ville du bara vara dryg?
 
Last edited:

roberi

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
oslo
Hoj
r1
Vart får jag köpt michelin road 2ct billigast någonstans? Har kollat på reifenversand men där hittar jag bara en sort märkta med (c), tror jag det var... Har en r1 -00 som nu har pilot road (120/70 zr17 m-c 58(w) och 190/50 zr17 m-c 73(w). Är det någon som kan förklara skillnaden på den bokstavs markeringen?
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
ok trodde det var en och samma gummiblandning för det stod inte 2ct när jag beställde dom. Men är det bra med 2ct? dom kanske inte finns utan?

Om jag inte minns fel så stod väl "2ct" för "2 compound technology". Och det betydde att dom har olika typer av gummi i mitten på däcket resp på sidorna på däcket. För det mesta kör man ju rakt fram så då har man ett slitstarkare/hårdare gummi i mitten av däcket medans man vill ha bättre fäste när man svänger och därför ett mjukare gummi på sidorna av däcket.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top