MC-döden har redan börjat

Jaouws

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Yamaha XJ650 -81 (Såld), Yamaha FJ1200 -93 (åld), Suzuki Bandit 1200 -98
Inte bara det att bilisterna inte är vana, detta gäller också vi som sitter på hojen. Gjorde premiär igår och det kändes lite ringrostigt måste jag erkänna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Många gör nog lite bristfälligt underhåll av hojen när solen plötsligt tittar fram, så med stygg ringrostighet, kanske för lågt lufttryck, sandiga/dammiga vägar, kalla däck mm så tror man att man kan köra som man gjorde i augusti.

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Sen är man väl inte minst sagt gaskåt....

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, snälla, kan inte varannan tråd handla om moralkakor och hur motorcyklister dör denna sommaren också?!

:rolleyes:

Ja...nej, lite diskussion som kanske får folk att tänka en extra gång är ju direkt av ondo. :rolleyes: Nu behöver det ju inte ältas, men jag tycker nog denna tråden är "positiv" trots allt.

Det är jäkligt lätt att överskatta grepp och förmåga just nu, samtidigt som vårkänslor och allmän gaskåthet gör sitt (och bilister i dvala på det).

Varför är det alltid en wannabee-outlaw på styva 20 som tror sig vara odödlig, och kastar termer som moralkakor runt sig så fort något vettigt skrivs? Det är jag mer trött på än de påstådda "moralkakorna" i sig.

Det är ju sådana som konverteras till kylarprydnader i största mån, det kanske är den kategorin som *verkligen* skulle behöva läsa (och förstå)? :tummenupp

/J

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu var ju detta en singelolycka..nåja, frågan är om mc döden slutat? Den tar lite uppehåll över vintern(el åtminstone färre då..) Så länge det färdas folk i båtar, bilar, tåg, mc, cykel och promenerar så man är trafikanter så kommer olyckor med dödlig utgång alltid ske.

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Inte bara det att bilisterna inte är vana, detta gäller också vi som sitter på hojen. Gjorde premiär igår och det kändes lite ringrostigt måste jag erkänna.

Bra att du skrev, jag har aldrig haft tanke på att bilisterna också behöver vänja sig. :(

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är lite benägen att hålla med "tarm" faktiskt. Känns som man copy/pasteat alla inläggen i dessa trådar från ursprungstråden från back in the days.

Det är sjukt tråkigt att folk dör men det är inget detektivarbete att röna ut varför. Samma sak med bilister på halt väglag. Felbedämningar av situationer till stor del och mekaniska fel i ett fåtal fall.

Det är sjukt tråkigt men det händer och tär på hojåkningen och sporthoj att få det i ansiktet i var annan tråd.

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Är lite benägen att hålla med "tarm" faktiskt. Känns som man copy/pasteat alla inläggen i dessa trådar från ursprungstråden från back in the days.

Det är sjukt tråkigt att folk dör men det är inget detektivarbete att röna ut varför. Samma sak med bilister på halt väglag. Felbedämningar av situationer till stor del och mekaniska fel i ett fåtal fall.

Det är sjukt tråkigt men det händer och tär på hojåkningen och sporthoj att få det i ansiktet i var annan tråd.

Jag förstår vad du menar. Men varje år kommer det nya hojåkare på vägarna och nya medlemmar på forumet. Alla har kanske inte läst den så kallade ursprungstråden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag förstår vad du menar. Men varje år kommer det nya hojåkare på vägarna och nya medlemmar på forumet. Alla har kanske inte läst den så kallade ursprungstråden.

Du har så rätt. Ös på! Trist att öppna med en fatal krasch efter månader av hojlängtan.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Trist, rent av tragiskt. Men vad har bilisters omedvetenhet att göra med nånting som av allt att döma är en singelolycka? Alltså ett förarfel!

Det är lätt att skylla på andra, men som pilot har man faktiskt ansvar för sitt eget fordon och kör man "av okänd anledning av vägen" har man helt enkelt gjort bort sig med för hög fart efter den förmåga man hade (som troligen var ganska liten efter vinteruppehållet).

Har själv varit ute på en tur idag (nej, inte premiär. jag har kört utomlands tidigare i år) och det är påfallande hur många av de som varit ute nu i helgen som knappt kan släppa styret och hälsa för att de håller så hårt i det. Som om det skulle trilla av om de släppte styret en sekund... Det blir väldigt svårt att svänga då och inte läge att hålla nån högre fart alltså.

Kalla det moralkaka, kalla det okänslighet, kalla det vafan du vill. Ingen borde dö av sin hobby, men så länge personer inte kan hålla fan på sig själv kommer det att hända oavsett om fler är inblandade eller inte.

Oerhört tragiskt för de efterlevande, och jag vill inget hellre än att de hade sluppit detta. Sen vet jag väl inte om rubriken "MC-döden" är relevant, det är ett mediatrick för att få läsare. Det var knappast hojen som dog i första hand...

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Trist, rent av tragiskt. Men vad har bilisters omedvetenhet att göra med nånting som av allt att döma är en singelolycka? Alltså ett förarfel!

Det är lätt att skylla på andra, men som pilot har man faktiskt ansvar för sitt eget fordon och kör man "av okänd anledning av vägen" har man helt enkelt gjort bort sig med för hög fart efter den förmåga man hade (som troligen var ganska liten efter vinteruppehållet).

Har själv varit ute på en tur idag (nej, inte premiär. jag har kört utomlands tidigare i år) och det är påfallande hur många av de som varit ute nu i helgen som knappt kan släppa styret och hälsa för att de håller så hårt i det. Som om det skulle trilla av om de släppte styret en sekund... Det blir väldigt svårt att svänga då och inte läge att hålla nån högre fart alltså.

Kalla det moralkaka, kalla det okänslighet, kalla det vafan du vill. Ingen borde dö av sin hobby, men så länge personer inte kan hålla fan på sig själv kommer det att hända oavsett om fler är inblandade eller inte.

Oerhört tragiskt för de efterlevande, och jag vill inget hellre än att de hade sluppit detta. Sen vet jag väl inte om rubriken "MC-döden" är relevant, det är ett mediatrick för att få läsare. Det var knappast hojen som dog i första hand...

Att se upp med bilister var väl snarare ett tips... är ju bättre att höra det innan man krockat.

mangomannen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Triumph daytona 955i
Misstänker starkt att just denna olyckan var viltrelaterad, vägen var rak vid olycksplatsen, dock är just där grymt mkt dovhjort, inte ovanligt att se flockar med hundra djur strax intill vägen, däremot ovanligt att komma där vid skymningen utan att se en enda hjort.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Att se upp med bilister var väl snarare ett tips... är ju bättre att höra det innan man krockat.
Sant. Efter är inte så bra. Men ska man behöva få det påpekat varje år? Ska man behöva få det påpekat om man är ny, körskolan är rätt bra på just den biten. Att få med trafikaspekten menar jag. Detsamma gäller viltförhållanden. Däremot suger många på just fordonshantering och samband...

Men det hör inte hit. Mittåt, jag erkänner mig rättad på den punkten. Det gör inte saken bättre att "säsongen" redan börjat :huvet

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Visst är det tragisk, men man dör när man gör det man älskar. Finns värre sätt o åka på.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

jag tyckte de inte var så farligt, förutom att skinstället sitter lite tajtare iår :p
samt att man tänkte sig för gällande grus å damm på vägen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv har jag som en liten realitycheck läst igenom ett gäng trådar i minneslunden som för att påminna mig om hur farligt det kan vara att köra hoj utan 100% koll. Tror det kan vara bra för alla nybörjare att göra faktiskt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Själv har jag som en liten realitycheck läst igenom ett gäng trådar i minneslunden som för att påminna mig om hur farligt det kan vara att köra hoj utan 100% koll. Tror det kan vara bra för alla nybörjare att göra faktiskt.

Det är svårt att få icke tänkande människor att tänka. Som Jag sa tidigare så är parallellen med vinteråka i bil nära. Kör man efter rådande situation så händer få olyckor. Vet man med sig att man inte kan behärska sig så tar man större risker och då får man avgöra om man tycker det är värt det.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept