MC-Försäkring... Evighetsämnet

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
TL IOOO R - OO
Baaa.. Dehär med MC-försäkringar är något jag inte riktigt förstår mig på. Jag har en äldre sporthoj från 2000 som jag för övrigt är supernöjd med. Men man sneglar ju på ett byte till en nyare hoj. Visst då åker man på en viss kostnad eftersom man köper nått nytt och säljer nått äldre. Den ekvationen är enkel. Sedan har jag ramat in ett par hojar som är intressanta för mig. Då kommer man till nästa steg: försäkringen.

Jag betalar idag i Stockholm (Stockholm stad) 4000:- helförsäkring/helår. Skulle jag byta till en S1000RR t.ex. skulle jag ligga på strax under 20.000kr helförsäkring/helår och för en CBR1000RR runt 28.000kr helförsäkring/helår.

Ok så då menar försäkringsbolagen att den hoj jag kör som accelererar 0-100 på ungefär 3,2 sek är snäll som en nallebjörn jämfört med en CBR1000RR som då accelererar hela 0,3 sek snabbare 0-100 kmh.

Såklart vet jag att 0-100 accelerationen har väldigt lite att göra med vad försäkringsbolag sätter premien till det är stöldbegärlighet olycksstatistik och så vidare. Men jag vet inte vad ni säger men skillnaderna i proportion för vad man får är ju helt hysteriska. Så byter jag till en CBR1000RR så åker försäkringen upp med 700%. Är det värt det? Humm…. Nja skulle inte tro det. Eller är det så att jag sitter på en hoj där jag har 1/7 chans att skada mig på jämfört med en CBR1000RR.

Borde det inte vara tvärt om? Borde inte försäkringsbolagen vilja att jag köpte nått som har ABS. En Hoj där lederna och packningar är garanterat hela på för att minska risken för haveri?

Nja.. jag vet inte. Hojförsäljningen av nya motorcyklar i alla fall när det gäller sporthojar kommer nog inte att skjuta i taket med dessa nivåer. Men det kanske är syftet att hålla nere försäljningen av nya sporthojar.

/N

Antar att det statistiska materialet är ganska litet vilket kan ge lite märkliga prisskillnader i premier på nya sporthojar. Varför det är 7 ggr så dyrt att helförsäkra en ny hoj är väl klart som korvspad.

Nja.. jag vet inte. Hojförsäljningen av nya motorcyklar i alla fall när det gäller sporthojar kommer nog inte att skjuta i taket med dessa nivåer. Men det kanske är syftet att hålla nere försäljningen av nya sporthojar.

Skulle det försäkringsbolagen som bestämmer hur många sporthojar som säljs, eller? Vad är det konstiga med att en extremt dyr, relativt sett olycksdrabbad leksak utan praktiskt användningsområde säljer dåligt?

Last edited:
Mkt går på effekt, men dessutom så väger dom in hur olycksdrabbad en modell är historiskt.
Därför är en ovanlig modell/modell som inte är inblandad i lika många olyckor ofta rejält mkt billigare trots liknande prestanda.

Detta gäller även till viss del helt nya modeller som ännu inte klättrat i statistiken, därför var t ex Daytona 675 väldigt billig att försäkra när den kom, likaså så är S1000RR billig för att vara en sån hoj. Dock så är den så vanlig nu så det lär inte ta särskilt många säsonger innan ingenjörerna kraschat upp även den hojens premie.

Testa att försäkra en R1:a som är en modell som funnits länge.. :tummenupp

Kollade upp en försökring på en triumph tt600 i helgen, det diffade 6papp på helförsäkringen hos folksam och trygghansa! Vad fan går dem efter? olycksstatistik? cc? effekt?

CBR'en är väl iofs bara 600% dyrare :mattias

Jag har fått premier på mellan 6000 och 60000/år för samma hoj. Visst, 60 papp innebär att dom inte vill ha mig som kund, men annars är det nog helt enkelt statistiken som styr, alternativt om något märke har en bra deal med ett försäkringsbolag.

Jag betalar idag i Stockholm (Stockholm stad) 4000:- helförsäkring/helår.
för en TL1000R
som finns för 31000kr på blocket
http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_TL1000R_ev_byte_41582183.htm?ca=15&w=3
när du kvaddat den är det billigast lösa in den för förrsäkringsbolaget. Med 6000kr i självrisk är problemet löst för 25000kr dvs ca 6 ggr din premie 4000kr.

BMW S1000RR ny.
http://www.blocket.se/vasternorrlan...Edition_Hostkampanj_2__43604562.htm?ca=15&w=3
när du kvaddat den så är det frågan om 204000-6000=198000kr
198000/6=33000kr i rimlig premie
en ny dyr hoj kostar mer än en gammal billig att försäkra av det enkla skälet att du väntar dig mer än 25000kr i handen när hojen ska lösas in efter totalkvadd.
Nu sjunker ju nya hojar nästan som Titanic i värde först året
en 2011 S1000RR http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_s1000rr_42568477.htm?ca=15&w=3
så 126000-6000kr självrisk och du får 120000kr i inlösen efter kvaddat den
120000kr/6=20000kr/år i rimlig premie.
Skulle gissa försäkringsbolagen räknar ungefär så där.

Åldersdiskriminering när de gäller garageförsäkringen är en annan konstig idé som försäkringsbolagen har. Hur kan de vara dyrare för unga att teckna en garageförsäkring än för äldre? Båda bor i samma område och båda ringer om samma hoj. De skiljer en hel del i pris :huvet. Är det större sannolikhet att den yngre personens hoj blir stulen än den äldre personens mc?

Finns även en aspekt som många verkar blunda för.
Försäkringsbolag är vinstdrivande. De kommer alltid att vilja mjölka ut så mycket som möjligt ur varje kundtyp.
Dvs, om du köper en hoj för 150tkr hamnar du i en annan kundgrupp jämt den du är i nu. FB vet att benägenheten att betala är högre för de som kör 150 tkr än de som kör 25tkr-hojar.

"Willingness to pay" - finns hyllmeter skrivet om detta fenomen. :tummenupp

Åldersdiskriminering när de gäller garageförsäkringen är en annan konstig idé som försäkringsbolagen har. Hur kan de vara dyrare för unga att teckna en garageförsäkring än för äldre? Båda bor i samma område och båda ringer om samma hoj. De skiljer en hel del i pris :huvet. Är det större sannolikhet att den yngre personens hoj blir stulen än den äldre personens mc?

De där har jag också funderat på. Min bror och jag hade exakt samma modell på cykeln, samma försäkringsbolag och samma postnummer och båda tog kortet i år, visserligen 3 års skillnad mellan oss. Jag får betala 4000 mer om året för helförs. och jag betalar även 160kr mer i garage. Helt sinnes. Vi hade dom i samma garage.... Man blir så jävla trött. :huvet

för en TL1000R
som finns för 31000kr på blocket
http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_TL1000R_ev_byte_41582183.htm?ca=15&w=3
när du kvaddat den är det billigast lösa in den för förrsäkringsbolaget. Med 6000kr i självrisk är problemet löst för 25000kr dvs ca 6 ggr din premie 4000kr.

BMW S1000RR ny.
http://www.blocket.se/vasternorrlan...Edition_Hostkampanj_2__43604562.htm?ca=15&w=3
när du kvaddat den så är det frågan om 204000-6000=198000kr
198000/6=33000kr i rimlig premie
en ny dyr hoj kostar mer än en gammal billig att försäkra av det enkla skälet att du väntar dig mer än 25000kr i handen när hojen ska lösas in efter totalkvadd.
Nu sjunker ju nya hojar nästan som Titanic i värde först året
en 2011 S1000RR http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_s1000rr_42568477.htm?ca=15&w=3
så 126000-6000kr självrisk och du får 120000kr i inlösen efter kvaddat den
120000kr/6=20000kr/år i rimlig premie.
Skulle gissa försäkringsbolagen räknar ungefär så där.

Humm intressant. Kan finnas lite sanning i vad du skriver men jag tror att 'kvaddad hoj jämförelsen' bleknar i jämförelse med att t.ex. en 20 åring blir invalid i hela livet med allt vad det innebär.

Själv skippar jag ny hoj ett tag till verkar det som. :] .

/N

Last edited:
Olycksdrabbade sporthojar av en viss modell får premierna att skjuta i höjden och ju yngre du är ju dyrare blir det.Försäkringsbolagen är inte rädda för att t ex ersätta en ny sporthoj av värstingmodell men däremot är de livrädda för att behöva ersätta skadorna på den helförsäkrade som kanske måste betalas ut under resten av livet denna lever.
När flertalet av de drabbade då visar sig tillhöra en viss åldersgrupp ringer naturligtvis varningsklockorna hos försäkringsbolagen som antingen höjer premierna till en totalt omöjlig nivå eller rent ut sagt tackar nej till ett försäkringstecknande.

När jag härförleden ringde upp ett försäkringsbolag för en prisuppgift på en CBR 1100RR och samtidigt undrade vad hojen skulle kosta en person på 24 år blev det rent tyst i luren.Hur menar du då sa dom.Ställde samma fråga en gång till och de sa att de endast kunde lämna dessa uppgifter med rätt personnummer till denna 24 åring.

Jag kontrade med att nog borde de kunna svara på denna fråga om de ville ha en ny eventuell försäkringstagare och personen i andra änden skulle först kolla med en överordnad och det blev tyst en stund i luren.Efter en stunds väntan kom personen tillbaka och harklade sig lätt och sa tveksamt att det skulle nog bli ganska dyrt.Hur dyrt blev min motfråga.Tystnad igen och sedan kom ett lågmält svar ... ca 60 000 :- ... !!.Med andra ord så ville dom inte ta i denna åldersgrupp på detta fordon om jag förstod det hela rätt.

Att sedan somliga stoltserar med helförsäkrade egendomligt låga försäkringspremier på rena monstermaskiner trots en mycket låg ålder på denna försäkringstagare tar jag hädanefter med en nypa salt så länge det inte är deras moster Klara på 80 år som är den egentliga försäkringstagaren på fordonet.

Slutsumman av detta blir då att den ålderkategori som orsakar flest olyckor på mc modeller av en viss sort färsämrar läget markant för alla andra helt olycksfria i samma ålder när de alltför ofta envisas med att smälla dessa hojar i tid och otid och försäkringsbolagen kontrar med att dra alla över en och samma kam i samma kategori.Sorgligt men ack så sant.

Last edited:
Humm intressant. Kan finnas lite sanning i vad du skriver men jag tror att 'kvaddad hoj jämförelsen' bleknar i jämförelse med att t.ex. en 20 åring blir invalid i hela livet med allt vad det innebär.
Själv skippar jag ny hoj ett tag till verkar det som. :] ./N
Jag håller med. Men slutsatsen av premierna är att invaliden vid 20 år är inte så vanligt. Lyckligtvis.
För om invaliden vid 20 år var ett vanligt försäkring fall så borde premierna för en TL1000R och en S1000RR skilja sig obetydligt för dig.
Jag har vurpat så många gånger att jag slutat räkna (lowsiders) och har inte fått några allvarligare skador än ont i en tumme och ett jack över höger öga (visiret brast och slog in i pannan).
Men det har ju blivit en del att fixa på hojarna... så hade jag inte gjort det själv (halv eller enbart trafikförsäkring)
så hade det ju kostat försäkringsbolaget en del. Så även om 20årig invalid är jättedyrt.
Så talar premierna för att det vanliga som försäkringsersättningen används till är reparationer av skador på hoj och stulen hoj och inlösen av hojar efter krasch.

Då kastar jag också in en kommentar då.
Jag tycker det är väldigt konstigt med zon indelningarna försäkringsbolagen håller på med.
Visst stöld risken är kanske större kanske i zon 1 än zon 4.
Men gällande "åka hoj" delen, är det inte så att zon 1 åkaren tar sig just ut till zon 4 åkaren för att åka kurvelikurv vägar?
Eller körs sporthojar bara på Sveavägen?
Innebär inte det då att försäkringspremien beroende på att lägga hojen i en grusad kurva av en bäng bonde vara samma i Åmål som i Göteborg? Eller kommer framtida men och skador vara större på Stockholms killen än snubben från Saxtorp?
Så visst premien i zon 1 borde vara högre pgr av stöld risk, men inte den del som kostar mest för försäkringsbolagen, eventuella fysiska skador.

Eller?

Mycket mer trafik i zon 1 och större chans att krocka med något eller råka ut för skadegörelse => högre premie.

Orkar inte argumentera...

De gångerna jag råkat ut för närgångna bilister har det hälften av gångerna skett i Sthlm. De gångerna då bilsiter faktist varit i fysisk kontakt med mig när jag kör hoj har varje gång varit i Sthlm. Det är större risk att råka ut för ett mongo som inte har koll på trafiken eller som aktivt väljer att trycka undan hojar i Zon 1. Det borde medföra större skaderisk, och därför högre kostnader för försäkringsbolaget. Sedan ser jag mer spill i korsningar i tätorter, vilket antagligen betyder en högre frekvens skrapade kåpor där...
Så det är ju inte bara stöldrisken som ökar i städer...
Risken att ge sig ut i spenaten är ju däremot helt sanslöst mycket större ute på de sköna vägarna. :crash

Nu orkar jag argumentera igen, lite kaffe gör susen :)
- Är det då större chans att bli påkörd av en mupp i stockholm när du sitter på en R hoj eller en BMW GS?
Jag håller med om att stöld risken är större i storstäder men skadefrekvensen?

Faktum att det kan skilja cirka flera 10 tusen mellan olika bolag säger bara vilka vinster det finns att hämta.

Inse sanning.

Försäkringsbolagen vill tjäna pengar mer än annat, ni sväljer deras motiveringar utan att vara kritiska överhuvudtaget. Nej det är inte enbart vårt fel att vi har så höga kostnader, delvis är det vårt fel - försäkringsbolagen tar del av den mc propagandan som florerar och motiverar sina kostnader därefter. Olycksstatistiken är kass, det håller jag med om, men den är mycket bättre än vad den var innan (då försäkringarna inte var så farligt dyra).

Det är väl bara att inse att vi har mycket dystra tider framför oss som sporthojsåkare, andra hojar är fortfarande relativt billiga att försäkra - frågan är hur länge till när alla ska byta till street/touring hojar...

Sen en annan grej jag stör mig otroligt mycket på är "latheten" hos bolagen, det finns i princip ingen försäkring som är individuellt anpassad - skadefria år bland annat, är jag kund hos ett bolag i 20 år utan att ha orsakat en enda olycka så ge fan på att försäkringen höjs vartannat åt. Jag hade tex lätt kunnat gå med att betala 20 000 kr / år för min RR hoj de första eller andra året, sen gärna velat ha en halvering efter tex 2 skadefria år osv, eller en sänkning överhuvudtaget!

Men sen är de nog inte lata, det ger ju mest vinst att dra alla över en kam helt klart. Bedrägeri!

Utgå bara från er själva, hur ofta kraschar ni? Tänk att ni är medelsvensson på hoj, känns 20 000 kr / år i halvförsäkring motiverat när 98% av medelsvensson vurpar kanske vart tredje år? Grovt räknat.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back