Baaa.. Dehär med MC-försäkringar är något jag inte riktigt förstår mig på. Jag har en äldre sporthoj från 2000 som jag för övrigt är supernöjd med. Men man sneglar ju på ett byte till en nyare hoj. Visst då åker man på en viss kostnad eftersom man köper nått nytt och säljer nått äldre. Den ekvationen är enkel. Sedan har jag ramat in ett par hojar som är intressanta för mig. Då kommer man till nästa steg: försäkringen.
Jag betalar idag i Stockholm (Stockholm stad) 4000:- helförsäkring/helår. Skulle jag byta till en S1000RR t.ex. skulle jag ligga på strax under 20.000kr helförsäkring/helår och för en CBR1000RR runt 28.000kr helförsäkring/helår.
Ok så då menar försäkringsbolagen att den hoj jag kör som accelererar 0-100 på ungefär 3,2 sek är snäll som en nallebjörn jämfört med en CBR1000RR som då accelererar hela 0,3 sek snabbare 0-100 kmh.
Såklart vet jag att 0-100 accelerationen har väldigt lite att göra med vad försäkringsbolag sätter premien till det är stöldbegärlighet olycksstatistik och så vidare. Men jag vet inte vad ni säger men skillnaderna i proportion för vad man får är ju helt hysteriska. Så byter jag till en CBR1000RR så åker försäkringen upp med 700%. Är det värt det? Humm…. Nja skulle inte tro det. Eller är det så att jag sitter på en hoj där jag har 1/7 chans att skada mig på jämfört med en CBR1000RR.
Borde det inte vara tvärt om? Borde inte försäkringsbolagen vilja att jag köpte nått som har ABS. En Hoj där lederna och packningar är garanterat hela på för att minska risken för haveri?
Nja.. jag vet inte. Hojförsäljningen av nya motorcyklar i alla fall när det gäller sporthojar kommer nog inte att skjuta i taket med dessa nivåer. Men det kanske är syftet att hålla nere försäljningen av nya sporthojar.
/N
Jag betalar idag i Stockholm (Stockholm stad) 4000:- helförsäkring/helår. Skulle jag byta till en S1000RR t.ex. skulle jag ligga på strax under 20.000kr helförsäkring/helår och för en CBR1000RR runt 28.000kr helförsäkring/helår.
Ok så då menar försäkringsbolagen att den hoj jag kör som accelererar 0-100 på ungefär 3,2 sek är snäll som en nallebjörn jämfört med en CBR1000RR som då accelererar hela 0,3 sek snabbare 0-100 kmh.
Såklart vet jag att 0-100 accelerationen har väldigt lite att göra med vad försäkringsbolag sätter premien till det är stöldbegärlighet olycksstatistik och så vidare. Men jag vet inte vad ni säger men skillnaderna i proportion för vad man får är ju helt hysteriska. Så byter jag till en CBR1000RR så åker försäkringen upp med 700%. Är det värt det? Humm…. Nja skulle inte tro det. Eller är det så att jag sitter på en hoj där jag har 1/7 chans att skada mig på jämfört med en CBR1000RR.
Borde det inte vara tvärt om? Borde inte försäkringsbolagen vilja att jag köpte nått som har ABS. En Hoj där lederna och packningar är garanterat hela på för att minska risken för haveri?
Nja.. jag vet inte. Hojförsäljningen av nya motorcyklar i alla fall när det gäller sporthojar kommer nog inte att skjuta i taket med dessa nivåer. Men det kanske är syftet att hålla nere försäljningen av nya sporthojar.
/N