Mc-handlare

Skuggan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Suzuki
Då och då dyker det upp trådar där folk är missnöjda med en mc handlare.

Vad förväntar ni er när ni går in i en butik? Vad är egentligen en bra handlare :va

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
En säljare ska vara lagom solbränd, 170 lång kanske, måste vara kvinna och helst ha snygg och vältränad kropp med fina bröst. :)

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
2637.jpg

Jag tror jag håller mig till blocket! :gnissla

/e

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vill ha en engagerad säljare som faktiskt försöker sälja något till mig. Helst något jag faktiskt vill ha dessutom.
Min tur upp till sthlm för att klämma och provsitta (och kanske till och med provköra) hojar var en orgie i ointresserade säljare. Bara ett ställe jag var på hade en riktig säljare.

Därför införskaffades en hoj på ett ställe i jönköping istället.

Skuggan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Suzuki
Otroligt. 1 av 4 svar var seriöst. Sluta spamma

Jag har märkt att det kan va lite svårt med provkörning. Kan iofs tänka mig att många besöker handlare just för den saken. Sen kan jag uppleva att vissa säljare är ointresserade av att sälja (iaf i sthlm) Dom sitter framför sin dator istället för att erbjuda hjälp

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Otroligt. 1 av 4 svar var seriöst. Sluta spamma

Jag har märkt att det kan va lite svårt med provkörning. Kan iofs tänka mig att många besöker handlare just för den saken. Sen kan jag uppleva att vissa säljare är ointresserade av att sälja (iaf i sthlm) Dom sitter framför sin dator istället för att erbjuda hjälp
Tror inte bara det handlar om ett ointresse från deras sida. Att dom sitter framför en dator kan bero på att dom sitter å svarar på bla mail från folk som mej tex ,maila en säljare i dag typ 5 gånger.Vill man något så får man väl gå fram å fråga, så jobbigt är d väl inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror inte bara det handlar om ett ointresse från deras sida. Att dom sitter framför en dator kan bero på att dom sitter å svarar på bla mail från folk som mej tex ,maila en säljare i dag typ 5 gånger.Vill man något så får man väl gå fram å fråga, så jobbigt är d väl inte?

Och går man fram och pratar med dem får man ändå inget större gensvar. Jag blev riktigt överraskad av hur totalt ointresserade de var av att sälja. Att de inte vågade släppa ut mig på en provhoj var väl ingen överraskning (de kan ju inte veta om att jag kan köra hoj på grusiga vägar)... Men det totala ointresset av att sälja ens när man faktiskt lyckades hitta en säljare och få kontakt med denne (vilket inte alltid var helt lätt) får mig att undra om de inte har det alldeles oförskämt bra och inte behöver sälja.
Men som sagt, det var ett ställe med en engagerad säljare, tyvärr var den hojmodellen jag var intresserad av där alldeles för liten för min kroppshydda, så det blev ingen affär där heller. Men de kunde tänka sig att låta mig provköra med, men rekommenderade att vänta tills gatorna var sopade iaf. (Inte de "Några veckor minst!" man fick höra på de andra ställena)

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Men sen spelar det ju ingen roll hur trevlig säljaren är,om man inte får rätt inbytespris sen är ju säljaren och firman några jävla idioter.Jag tror att målbilden om vad man vill betala i mellanpris eller få i rabatt ibland är jävligt fel.Bilbranchen häpnar ofta när dom hör om mc-handlarnas låga marginaler.Jobbade på en bilfirma med kundmottagning för några år sedan och en bilfirma brukar ha minst 30.000 i påslag på en beg.bil.En mc-handlare ligger på 10.000 om ens det.(och då ingår div.garantier,service ,puts osv.)

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Men sen spelar det ju ingen roll hur trevlig säljaren är,om man inte får rätt inbytespris sen är ju säljaren och firman några jävla idioter.Jag tror att målbilden om vad man vill betala i mellanpris eller få i rabatt ibland är jävligt fel.Bilbranchen häpnar ofta när dom hör om mc-handlarnas låga marginaler.Jobbade på en bilfirma med kundmottagning för några år sedan och en bilfirma brukar ha minst 30.000 i påslag på en beg.bil.En mc-handlare ligger på 10.000 om ens det.(och då ingår div.garantier,service ,puts osv.)

Bilar kostar ju typ 3x så mycket som en MC så påslaget är ju samma lr??

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Nja,bilar mellan 80-150 hade dessa påslag och det finns många beg.hojar som ligger där.ex.BMW.Ducati,HD,Stora hondor. osv.(nu pratar jag inte om bilar för 20-30 för dessa hittar du inte hos seriösa bilhandlare.)

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Och går man fram och pratar med dem får man ändå inget större gensvar. Jag blev riktigt överraskad av hur totalt ointresserade de var av att sälja. Att de inte vågade släppa ut mig på en provhoj var väl ingen överraskning (de kan ju inte veta om att jag kan köra hoj på grusiga vägar)... Men det totala ointresset av att sälja ens när man faktiskt lyckades hitta en säljare och få kontakt med denne (vilket inte alltid var helt lätt) får mig att undra om de inte har det alldeles oförskämt bra och inte behöver sälja.
Men som sagt, det var ett ställe med en engagerad säljare, tyvärr var den hojmodellen jag var intresserad av där alldeles för liten för min kroppshydda, så det blev ingen affär där heller. Men de kunde tänka sig att låta mig provköra med, men rekommenderade att vänta tills gatorna var sopade iaf. (Inte de "Några veckor minst!" man fick höra på de andra ställena)

Var finns det en bra säljare i sthlm? :va

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En som brinner för hojar och är genuint intresserade av att hjälpa andra att börja eller fortsätta göra detsamma. En som lyssnar och är nyfiken på vad jag vill ha. En som håller vad han lovar. En som ser en första affär som början på en längre relation.

Hur svårt kan det vara? :va

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Ska köpa nya hoj kläder i år & jag har hittat en ny modell från Rukka (VAUHTI) , AVA säljer den modellen men endast i rött (vill ha blått) & fel stl på byxor . När jag nämnde att jag var endast intresserad av den ena färgen + att jag behöver en annan stl på byxorna , då blev allt mkt jobbigare & intresset hitta en lösning mkt svalt (blicken påminde om något som hunden hade släpat in) . Skulle förstå om dom hade tyckte att det var jobbigt om butiken hade varit full med kunder , men nu var jag där ensam i butiken & jag såg minst 3 pers jobba på tillbehör.
Har nu kontaktat MC-Varuhuset (via mail) om dom är intresserade & dom lät positiva & bara man kom in & la en handpenning så skulle dom beställa hem , då blev min följd fråga om inte kläderna inte skulle passa i stl vad har man för möjlighet att byta & nu är det tyst även från dom . Synd att inte MC-boden sålde RUKKA för där får man alltid kanon service .
Lutar nu åt att jag beställer det ifrån FC-moto eftersom ingen är intresserad av att sälja dom här i Sth .

Kneedrag

Guest
En som brinner för hojar och är genuint intresserade av att hjälpa andra att börja eller fortsätta göra detsamma. En som lyssnar och är nyfiken på vad jag vill ha. En som håller vad han lovar. En som ser en första affär som början på en längre relation.

Hur svårt kan det vara? :va

ja hur svårt kan det vara? tydligen väldigt svårt för en del firmor.

Själv är jag så trött på rena lögner och arrogans att jag numera köper allt från ebay och byter allt på hojen själv.
Tack mc-firmor för er dåliga service utan den skulle jag inte lärt mig något om min hoj när det gäller att skruva.

jag bugar och tackar mig lurar ni inte mer :Bugar

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, det skadar ju inte om man faktiskt blir tillfrågad om man behöver hjälp när man är i butiken. Många gånger har jag gått i i olika mc-firmor och lullat runt och kollat både hojar och tillbehör utan att någon så mycket som lyft blicken från disken.

Har själv jobbat på Mc-firma och där var det inget snack om att stå och hänga bakom disken utan att säga ett knyst. Stog jag och gjorde något och det kom in en kund i butiken var det bara att vänligt hälsa, fråga vad det var ute efter, hjälpa om de leta efter något och om de bara vill kolla runt alltid tydliggöra att de bara skulle be om det så kom man och hjälpte dem.
Om kunden sen var kvar i butiken när man var klar så gick man alltid ut och frågade en extra gång.

Jag vill personligen inte ha en säljare som är "för på" när jag går in i en butik, jag vill strosa runt i 5 minuter kanske själv först. Men jag vill att de ska visa att de faktiskt har sett mig!

Måste säga att mc-firmorna är sämre än genomsnitts-butiken på att ge den servicen. De tar mer än gärna betalt för saker utan att förklara varför det kostar så satans mycket där emot.

Köpte en ny hjälm här om veckan och frågade lite halvallvarligt om de kunde slänga med en windstoper halsduk de hade i en korg undanstuvad i ett hörn.

Tjejen som står i kassan säger då med ytterst besvärad min: "eeehh, näe..........du kan få den för.....halva priset"

Den kostade 99:- så visst, de gav ju mig faktiskt 50:- rabatt på två saker för nästan 3000:-

Det handlar verkligen inte om pengarna i detta fallet. Hade hon sagt det på ett trevligt sätt så hade jag inte brytt mig alls. Hade hon rent av sagt; "tyvärr, de är redan så nedsatta i pris att jag inte får göra det" eller liknande så hade jag inte brytt mig heller!

Det är den tråkiga tonen och sättet att bete sig på som irriterar mig:huvet
Om man har en "står vår rea/mässa" så borde man nog ta sig en funderare på vilka människor man låter ta hand om dina nuvarande/framtida kunder.

Tror jag ska svänga inom detta ställe de närmsta veckorna och se om man kan få en säljare att sälja den den KTM Duke II de hade stående senast.

Annars åker jag fan till Oves Motor i Olofström och kollar båge för där är de minsann trevliga och hjälpsamma varje gång jag varit där.:tummenupp

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
En försäljare ska inge förtroende, svara sanningsenligt och inte hålla på att hymla. Absolut viktigast är naturligtvis att den information som ges är korrekt, kommer jag underfund med att en säljare, oavsett vad det gäller för varor, står och svarar på saker han/hon inte behärskar tackar jag för mig och går.
Den här svarta här med den långa framgaffeln, kan man åka cross med den?
-Ja för fan, det är samma modell som Carla Carlqvist använde när han var på topp....!

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag försökte byta in min CBR1000rr 09 mot en ny. Började med ett mail men fick inget svar. Jag ringde och fick prata med en säljare. Han skulle återkomma med inbytespris. Han ringde aldrig. Rätt kackig kundhantering. Men en del handlare verkar totalt ointresserade av att sälja.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring